«Ναυαγεί» η μετεγκατάσταση των ΕΑΣ στη Μάνδρα, στο «κάδρο» το Λαύριο – Ο ξένος όμιλος και το... project «ΠΥΡΚΑΛ»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Ναυαγεί» η μετεγκατάσταση των ΕΑΣ στη Μάνδρα, στο «κάδρο» το Λαύριο – Ο ξένος όμιλος και το... project «ΠΥΡΚΑΛ»
Η ματαίωση του διαγωνισμού που προωθούσε το ΤΑΙΠΕΔ, για λογαριασμό του ΥΠΟΙΚ, για τη μετεγκατάσταση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων από τη Δάφνη στη Μάνδρα και η νέα επιλογή στο εργοστάσιο Λαυρίου. Ο νέος στρατηγικός σχεδιασμός και η συνεργασία με «διεθνές άρωμα». Πώς σχετίζεται με το νέο κυβερνητικού πάρκου «Αντρέας Λεντάκης» στην πρώην ΠΥΡΚΑΛ. Η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και οι Σλοβάκοι.

Ακυρώνεται η διαγωνιστική διαδικασία που προωθούσε το ΤΑΙΠΕΔ για την ανάδειξη της εταιρείας που θα αναλάβει την πρώτη φάση της μετεγκατάστασης στη Μάνδρα των δραστηριοτήτων των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) που έχουν απομείνει στη Δάφνη Υμηττού. Μάλιστα, φαίνεται να εξετάζεται η «μετακόμιση» τόσο των διοικητικών υπηρεσιών, όσο και μέρους του μηχανολογικού εξοπλισμού στις εγκαταστάσεις των ΕΑΣ στο Λαύριο (αρχικά υπήρχε η αίσθηση ότι θα «μοιραστεί» η μετεγκατάσταση σε Μάνδρα και Λαύριο), όπου η εταιρεία επίσης έχει εγκαταστάσεις – εργοστάσιο, μια διαδικασία που προφανώς θα χρειαστεί σχετικό χρόνο ωρίμανσης. Με την εξέλιξη αυτή να συνδέεται με τον νέο σχεδιασμό της εταιρείας, ενδεχομένως και με τη συνεργασία των ΕΑΣ με ξένο όμιλο για την από κοινού ανάπτυξη project.

Το «βήμα» αυτό, δηλαδή ο διαγωνισμός μετεγκατάστασης, αποτελούσε ένα από τα βασικά που θα άνοιγαν τον δρόμο στον μεγάλο διαγωνισμό για την κατασκευή του κυβερνητικού πάρκου «Αντρέας Λεντάκης» (ΠΥΡΚΑΛ) που θα στεγάσει εννέα υπουργεία και άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Ο βασικός διαγωνισμός για το project «ΠΥΡΚΑΛ», που ως γνωστόν έχει προκαλέσει και τοπικές – δημοτικές αντιδράσεις, αναμένεται από το 2025 μέσω ΣΔΙΤ, βάσει όσων είχαν προγραμματιστεί, εάν όλα κυλήσουν δίχως απρόοπτα. Η εξέλιξη με τα ΕΑΣ δεν σημαίνει ότι... ακυρώνεται το μεγάλο σχέδιο στη Δάφνη που βέβαια έτσι κι αλλιώς θεωρείται «φιλόδοξο». Πλην όμως, μένει να φανεί αν οι εξελίξεις επηρεάζουν τα σχέδια και τα χρονοδιαγράμματα.

Ο στρατηγικός σχεδιασμός και η συνεργασία με ξένο όμιλο

Όπως αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, ο διαγωνισμός ματαιώνεται κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αλλά και εισήγησης του Διοικητικού Συμβουλίου των ΕΑΣ, καθώς, δρομολογούνται αλλαγές στο ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας. Αντί να «σπάσει στα δύο» η μετεγκατάσταση, των διοικητικών υπηρεσιών στη Μάνδρα και του εξοπλισμού στο Λαύριο, φαίνεται να «πέφτει στο τραπέζι» μια νέα επιλογή, αυτή της συνολικής μεταφοράς στο εργοστάσιο που βρίσκεται στον λιμένα που σταδιακά αναβαθμίζεται.

Μάλιστα, υπάρχουν εκτιμήσεις που συνδέουν αυτές τις διεργασίες με τη συνεργασία των ΕΑΣ με ξένο όμιλο, που σχετίζεται με μεγάλο έργο που χρηματοδοτείται από προγράμματα – κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τα ΕΑΣ να «χτίζουν» joint venture με τον «συμπαίκτη» τους. Προφανώς, εφόσον επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες αυτές, σε ΥΠΟΙΚ και ΕΑΣ κρίνουν ότι εξυπηρετείται καλύτερα ο στρατηγικός σχεδιασμός ανάπτυξης των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων με την νέα προτεινόμενη επιλογή παρά με τη διαδικασία άμεσης μετεγκατάστασης στη Μάνδρα.

Ο διαγωνισμός που ματαιώνεται

Σε σχέση με τον διαγωνισμό που ματαιώνεται, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, αφορούσε στην επιλογή αναδόχου εκτέλεσης του έργου «ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΕΑΣ ΥΜΗΤΤΟΥ: ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΟ ΑΚΙΝΗΤΟ ΤΗΣ ΕΑΣ ΣΤΗ ΜΑΝΔΡΑ ΑΤΤΙΚΗΣ» με συνολικό προϋπολογισμό 7,112 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Αντικείμενο του έργου ήταν η διαμόρφωση των χώρων στο ιδιόκτητο ακίνητο του εργοστασίου της ΕΑΣ στη Μάνδρα Αττικής, αφενός για τη μετεγκατάσταση των διοικητικών υπηρεσιών του Υμηττού, στις οποίες εργάζονται σήμερα περί τα 126 άτομα του προσωπικού της εταιρείας και την εκτελεστική διοίκηση, και αφετέρου για τη μετεγκατάσταση μέρους του μηχανολογικού εξοπλισμού του Υμηττού που χρησιμοποιείται στις παραγωγικές δραστηριότητες της εταιρείας, προκειμένου να ελευθερωθεί το ακίνητο του Υμηττού, και να καταστεί εφικτή η δημιουργία του Κυβερνητικού Πάρκου, με την ονομασία «Ανδρέας Λεντάκης». Το ΤΑΙΠΕΔ και η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Ταμείου αποτελούσαν τη Διενεργούσα τον Διαγωνισμό Αρχή, ενεργώντας κατ’ εντολή, για λογαριασμό και στο όνομα του Δικαιούχου, ήτοι του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εκτελώντας όλες τις απαιτούμενες και προβλεπόμενες ενέργειες των αρμοδιοτήτων της αναθέτουσας αρχής.

Θεωρητικά, η μετεγκατάσταση θα περιελάμβανε: α. την αναδιάταξη και διαμόρφωση των κτιριακών χώρων, των χώρων γραφείων, την ανακαίνιση και αναβάθμιση των υφιστάμενων κτιρίων και β. την ειδική διαμόρφωση των χώρων παραγωγής του ΣΕΜ για την υποδοχή της εγκατάστασης των τμημάτων Καλυκοποιείας και IRIS, του μηχανολογικού εξοπλισμού και της γραμμής Ανοδίωσης από τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις στο χώρο του Υμηττού. Ο νέος «υποδοχέας» προορίζονταν να είναι οι υφιστάμενες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της ΕΑΣ του συγκροτήματος του εργοστασίου Μάνδρας, στη Μάνδρα Αττικής το οποίο βρίσκεται περί το 27ο χιλιόμετρο της παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών – Θηβών, στη θέση «ΓΟΥΒΑ» ή «ΜΕΣΑΙΑ ΓΕΦΥΡΑ» ή «ΜΑΡΟΥΓΚΑΔΕΣ».

Το project ΠΥΡΚΑΛ

Στον χώρο της ΠΥΡΚΑΛ στη Δάφνη, έκτασης 154.797,34 τ.μ., προορίζεται, αν δεν αλλάξει κάτι, να εγκατασταθούν εννέα υπουργεία (και άλλες υπηρεσίες του Δημόσιου) που σήμερα βρίσκονται διασκορπισμένα, κυρίως στο Κέντρο της Αθήνας αλλά και στον Πειραιά, το Μαρούσι και τον Χολαργό, σε συνολικά 127 κτίρια εκ των οποίων τα 107 είναι μισθωμένα και τα υπόλοιπα 20 ιδιόκτητα. ο project έχει ως στόχο αφενός την απομάκρυνση της ΠΥΡΚΑΛ από τον αστικό ιστό και αφετέρου την πολεοδομική ρύθμιση της περιοχής, με τη μεταστέγαση Υπουργείων και υπηρεσιών του Ελληνικού δημόσιου τομέα. Για τον σκοπό αυτό προτείνεται η δημιουργία ενός «Κυβερνητικού Πάρκου» για τη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών εννέα (9) Υπουργείων της Ελληνικής Κυβέρνησης, σε ανακατασκευασμένα διατηρητέα κτίρια και σε νέα κτίρια. Στον χώρο της ΠΥΡΚΑΛ θα διατηρηθούν 25 (από τα 91) παλιά βιομηχανικά κτίρια τα οποία θα αναπαλαιωθούν και θα προστατευθούν ενώ θα προστεθούν και νέα κτίρια. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται χρήσεις και για πολιτιστικές εγκαταστάσεις, χώροι συνάθροισης κοινού/συνεδριακά κέντρα, εστίασης, αναψυκτήρια κ.α. Στον ενιαίο χώρο του ακινήτου προβλέπεται επίσης η εξασφάλιση αδόμητου χώρου και η δημιουργία πάρκου πρασίνου και δικτύου κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, ώστε να πληρούνται κατά το δυνατό, οι προδιαγραφές μιας σύγχρονης αστικής ανάπλασης/ανάπτυξης, αλλά και ενός σύγχρονου εργασιακού χώρου, σχεδιασμένου με άξονα τη μέγιστη ενεργειακή απόδοση και τη μικρότερη δυνατή ανάγκη συντήρησης.

Η χρηματοδότηση των ΕΑΣ και οι Σλοβάκοι

Να θυμίσουμε επίσης, όσον αφορά στην εταιρεία ΕΑΣ, ότι κατάφερε να εξασφαλίσει σημαντική χρηματοδότηση, ύψους 33 εκατομμυρίων ευρώ, στο πλαίσιο του προγράμματος ASAP της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά στην αναβάθμιση της παραγωγικής διαδικασίας της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, όπως προ μηνών είχε ανακοινωθεί. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκαν οι δύο από τις τρεις προτάσεις χρηματοδότησης που κατέθεσαν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα σε συνεργασία με την Σλοβάκικη εταιρία MSM, του ομίλου CSG, συνολικού προϋπολογισμού 73 εκατομμυρίων ευρώ, στις οποίες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεισφέρει 33 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Η πρόταση της Eurobank – H επιτυχία της Alpha Bank – «Ντεμπούτο» για τη Noval

Έρχεται νέα mega προμήθεια 1.000 λεωφορείων, άνω των 650 εκατ., για την αναβάθμιση των Αστικών Συγκοινωνιών

Πύργος Πειραιά: Εγκαινιάστηκε το νέο τοπόσημο του λιμανιού

gazzetta
gazzetta reader insider insider