Έρχεται νέα mega προμήθεια 1.000 λεωφορείων, άνω των 650 εκατ., για την αναβάθμιση των Αστικών Συγκοινωνιών

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Έρχεται νέα mega προμήθεια 1.000 λεωφορείων, άνω των 650 εκατ., για την αναβάθμιση των Αστικών Συγκοινωνιών
«Κληρώνει» για το 10ετές leasing από ιδιώτες 300 νέων λεωφορείων, diesel και ηλεκτρικών, αξίας 250 εκατ. ευρώ του ΟΣΥ. Προωθείται μεγάλος διαγωνισμός για 700 περίπου ηλεκτρικά λεωφορεία, σχεδόν 400 εκατ., ενώ ωριμάζει και η μετάβαση στην υδρογονοκίνηση με την προμήθεια 50 έως 100 τέτοιου είδους οχημάτων.

Νέο διαγωνισμό, που απευθύνεται στον ιδιωτικό τομέα, για την προμήθεια 300 νέων λεωφορείων, μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) δεκαετούς διαρκείας (+1 έτους) και προϋπολογισμού 201,6 εκατ. ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και δικαιώματος προαίρεσης), «τρέχει» η ΟΣΥ, δηλαδή η εταιρεία «Οδικές Συγκοινωνίες».

H εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 249.984.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Όπως προκύπτει, η προθεσμία παραλαβής των προσφορών μεταφέρθηκε για αύριο Πέμπτη 06/06/2024 (η αποσφράγιση στις 10 Ιουνίου). Επί της ουσίας, πρόκειται για «ανανέωση» μίσθωσης που είναι σε εξέλιξη από το 2021. Από λύση ανάγκης, καθώς μέσα στην πανδημία οι αστικές συγκοινωνίες χρειάστηκαν τονωτικές ενέσεις μετά από δώδεκα χρόνια απαξίωσης, το Leasing μπαίνει στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Σε αυτή τη φάση, οι κινήσεις γίνονται στην κατεύθυνση των καινούργιων και μη ρυπογόνων οχημάτων.

Πρόκειται για μία ακόμα κίνηση ενίσχυσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, κι ενώ στο υπουργείο Υποδομών και μεταφορών προχωρούν και σε διαγωνισμό για προμήθεια «μαμούθ» με νέα 700 «πράσινα» λεωφορεία και τρόλεϊ, ύψους άνω των 400 – 450 εκατ. ευρώ, «βάζοντας στο παιχνίδι» και την υδρογονοκίνηση σε επόμενο στάδιο.

Νέα 300 σύγχρονα λεωφορεία με leasing έως το 2034

Ξεκινώντας από την προκήρυξη που «ανέβηκε» στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μόλις προ ημερών, αυτή αφορά σε ανοιχτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό, με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά, με βάση μόνο την τιμή, ανά Τμήμα, για την ανάθεση της σύμβασης παροχής υπηρεσιών μίσθωσης λεωφορείων και παρελκομένων τους, δεκαετούς (10) διάρκειας, εκατό (100) πετρελαιοκίνητων αρθρωτών (με ρυμουλκό) κατηγορίας EURO VI, εκατό (100) πετρελαιοκίνητων κανονικών (διαξονικών), κατηγορίας EURO VI και εκατό (100) απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων Midi 8.6 ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ., αστικών λεωφορείων από την Ο.ΣΥ. Α.Ε., μετά των παρελκομένων τους, εκτιμώμενης προϋπολογισθείσας δαπάνης 201.600.000 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και δικαιώματος προαίρεσης). Η δαπάνη για την εν λόγω σύμβαση βαρύνει τη σχετική πίστωση του προϋπολογισμού του οικονομικών ετών 2025-2034 της ΟΣΥ.

Ειδικότερα, για την προμήθεια των 100 πρώτων λεωφορείων (ΑΡΘΡΩΤΑ 18μ., ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΑ EURO VI Ή ΝΕΟΤΕΡΗ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Μ3, ΚΛΑΣΗΣ I, ΝΕΑΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΟ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΝΤΙΖΕΛ, ΧΑΜΗΛΟΥ ΔΑΠΕΔΟΥ), η συνολική αξία είναι στα 72 εκατ. ευρώ. Για την δεύτερη παρτίδα (100 ΚΑΝΟΝΙΚΑ, 12μ., ΑΣΤΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΑ EURO VI Ή ΝΕΟΤΕΡΗ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Μ3, ΚΛΑΣΗΣ I, ΝΕΑΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΟ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, ΜΕ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕURO VI, ΧΑΜΗΛΟΥ ΔΑΠΕΔΟΥ) το συνολικό κόστος είναι στα 63 εκατ. ευρώ. Τέλος, για το τρίτο τμήμα (100 ΜΕΣΑΙΑ, 8,6μ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ, ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Μ3, ΚΛΑΣΗΣ Ι, ΝΕΑΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΟ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, ΠΛΗΡΩΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΟ, ΧΑΜΗΛΟΥ ΔΑΠΕΔΟΥ) η συνολική αρχική προμήθεια ανέρχεται σε 66 εκατ. ευρώ.

Οι υποψήφιοι ανάδοχοι μπορούν να δώσουν προσφορές είτε και για τους τρεις τύπους ή και για λιγότερους, με ελάχιστη προσφερόμενη ποσότητα ανά τύπο το σύνολο της ζητούμενης ποσότητας κάθε τύπου. Προσφορές για μικρότερη ποσότητα απορρίπτονται. Προβλέπεται δικαίωμα προαίρεσης με τους αυτούς συμβατικούς όρους, υπέρ του Αναθέτοντος Φορέα (ΟΣΥ), που αφορά την χρονική επέκταση της σύμβασης για ένα (1) επιπλέον έτος με αναλογική αύξηση του προϋπολογισμού συνολικής ενδεικτικής αξίας 20.160.000 ευρώ.

Η προσφερόμενη μοναδιαία τιμή μηνιαίου μισθώματος (ευρώ ανά τύπο ενός λεωφορείου ανά μήνα), δεν είναι επιτρεπτό να είναι μεγαλύτερη από 6.000 ευρώ ανά μήνα και ανά λεωφορείο για πετρελαιοκίνητα αρθρωτά, από 5.300 ευρώ ανά μήνα και ανά λεωφορείο για πετρελαιοκίνητα κανονικά και 5.500 ευρώ ανά μήνα και ανά λεωφορείο για τα ηλεκτρικά, επί ποινή αποκλεισμού, πλέον ΦΠΑ. Η προσφερόμενη μοναδιαία τιμή μηνιαίου μισθώματος παραμένει σταθερή καθ’ όλη την διάρκεια της σύμβασης, και δεν επιτρέπεται να αυξηθεί, ενώ είναι επιτρεπτή η μείωση της. Προβλέπεται επίσης και δικαίωμα εξαγοράς των οχημάτων μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης leasing με ανώτατο τίμημα τα 15.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ ανά αρθρωτό λεωφορείο, 10.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ ανά κανονικό λεωφορείο και 12.000 ανά λεωφορείο midi. Το σενάριο αυτό κρίνεται από την αγορά ως πιθανή ή ρεαλιστικό καθώς η ΟΣΥ ήδη προσανατολίζεται προς το να κάνει χρήση του δικαιώματος εξαγοράς των 293 μεταχειρισμένων λεωφορείων που κυκλοφορούν ήδη μια τριετία στην Αθήνα αφού η τιμή τους κρίνεται συμφέρουσα. Αναφορικά με χρονοδιάγραμμα παράδοσης των λεωφορείων, η παράδοση του συνόλου των οχημάτων θα γίνει εντός 6 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, ωστόσο ένα 30% αυτών πρέπει να παραδοθεί εντός 3 μηνών, ενώ ένα 20% ακόμα εντός 4 μηνών και ένα 25% εντός 5 μηνών.

Mega προμήθεια με 700 «πράσινα» οχήματα και… υδρογονοκίνηση

Την ίδια ώρα, στο πλαίσιο της ενίσχυσης των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με σύγχρονα και «πράσινα» λεωφορεία, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί, και μάλιστα σε σύντομο χρονικό ορίζοντα, νέο μεγάλο διαγωνισμό για 700 περίπου ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ ενώ ωριμάζει και η μετάβαση στην υδρογονοκίνηση με την προμήθεια 50 έως 100 τέτοιου είδους λεωφορείων. Μάλιστα, έως τα μέσα Ιουνίου αρχίζει σχετική διαβούλευση για τη νέα προμήθεια λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τη διαδικασία για τα 50 - 100 λεωφορεία υδρογόνου να ακολουθεί. Θυμίζουμε ότι ήδη, για παράδειγμα, έχουν «βγει» στους δρόμους μερικές δεκάδες ηλεκτρικά λεωφορεία (συνολικά μέσα στο προσεχές διάστημα θα κυκλοφορούν 250 οχήματα) ενώ έπονται και νέα με «καύσιμο» φυσικό αέριο. Στόχος του υπουργείου είναι τα νέα περίπου 800 λεωφορεία να έχουν έρθει μέσα στο 2027.

Ο νέος διαγωνισμός, που αναμένεται μάλλον εντός καλοκαιριού, περιλαμβάνει 380 ηλεκτρικά λεωφορεία βραδείας φόρτισης, 145 ταχείας φόρτισης και 175 τρόλεϊ, αρχικού προϋπολογισμού περί τα 400 με 450 εκατ. ευρώ, με πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027. Από τα 700 νέα λεωφορεία, στην Αθήνα θα κατευθυνθούν τα 530. Σε επόμενη φάση, το υπουργείο Μεταφορών θα προκηρύξει ξεχωριστό διαγωνισμό για 50 – 100 λεωφορεία υδρογόνου. Ο ακριβής αριθμός θα εξαρτηθεί από τα οικονομοτεχνικά στοιχειά, τα οποία εξετάζονται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Αυτές οι κινήσεις προστίθενται στο πλέγμα ενεργειών με στόχο την δραστική ανανέωση του στόλου λεωφορείων στις δύο μεγάλες πόλεις της χώρας. Στο σύνολο της αναβάθμισης του στόλου, 1.300 νέα λεωφορεία και άλλα 300 μέσω leasing θα αντικαταστήσουν τα σημερινά οχήματα. Από αυτά, σε συνολικό επίπεδο, 875 θα είναι ηλεκτρικά, 300 φυσικού αερίου, 175 τρόλεϊ, 200 ντίζελ ενώ προβλέπονται και υδρογόνου, που αποτελεί και την «έκπληξη» από πλευράς υπουργείου, με τη χρήση του εν λόγου «πράσινου καυσίμου».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Η πρόταση της Eurobank – H επιτυχία της Alpha Bank – «Ντεμπούτο» για τη Noval

«Ναυαγεί» η μετεγκατάσταση των ΕΑΣ στη Μάνδρα, στο «κάδρο» το Λαύριο – Ο ξένος όμιλος και το... project «ΠΥΡΚΑΛ»

Πύργος Πειραιά: Εγκαινιάστηκε το νέο τοπόσημο του λιμανιού

gazzetta
gazzetta reader insider insider