Σούπερ μάρκετ: Το μέλλον περνά από τα... αυτόματα ταμεία 

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: Το μέλλον περνά από τα... αυτόματα ταμεία 
Με σύμμαχο την τεχνολογία, επενδύουν στο… μέλλον τα μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ της χώρας. Ποιες αλυσίδες υιοθετούν τα αυτόματα ταμεία. 

Στον δρόμο του ψηφιακού μετασχηματισμού εξακολουθεί να πορεύεται το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, με τις επιχειρήσεις του κλάδου να αντιλαμβάνονται όλο και πιο έντονα πως η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή μέσω της αξιοποίησης των δυνατοτήτων που προσφέρει η τεχνολογία είναι μια αναγκαία προϋπόθεση για το... ραντεβού με το μέλλον.

Μεγάλο στοίχημα για τον εγχώριο κλάδο των σούπερ μάρκετ αποτελούν τη δεδομένη στιγμή τα αυτόματα ταμεία, καθώς προσφέρουν ευκολία, άνεση και ταχύτητα στις αγορές. Πρόκειται για μια τάση που όλες οι μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού έχουν υιοθετήσει εδώ και αρκετά χρόνια, η οποία ωστόσο στην Ελλάδα δεν έτυχε ποτέ μεγάλης αποδοχής.

Κι όμως, όπως όλα δείχνουν, η ευκολία της αυτοεξυπηρέτησης ετοιμάζεται να ανεβάσει στροφές και στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, με τους «ισχυρούς» του κλάδου να δηλώνουν έτοιμοι για σημαντικές επενδύσεις στη λύση των αυτόματων ταμείων, προκειμένου να αναβαθμίσουν την αγοραστική εμπειρία των καταναλωτών.

Τα σχέδια των αλυσίδων…

«Στόχος της Lidl είναι να καλύπτει τις καθημερινές ανάγκες των καταναλωτών γρήγορα, απλά και εύκολα», δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα ο πρόεδρος της διοίκησης της Lidl Hellas, Martin Brandenburger, σε ειδική εκδήλωση για τη συμπλήρωση 25 ετών παρουσίας της αλυσίδας στην ελληνική αγορά. Όπως δε αποκάλυψε, η αλυσίδα έχει καταρτίσει ένα φιλόδοξο σχέδιο τοποθέτησης αυτόματων ταμείων (self checkout) στα καταστήματά της. Το πρώτο κατάστημα όπου φιγουράρουν ήδη ταμεία αυτοεξυπηρέτησης είναι εκείνο της Σίνδου στη Θεσσαλονίκη, ενώ σχεδιάζεται ως τα τέλη του καλοκαιριού να τοποθετηθούν αυτόματα ταμεία και σε ένα κατάστημα στην Αθήνα. Ο τελικός, ωστόσο, στόχος της Lidl Hellas είναι η τοποθέτηση αυτόματων ταμείων σε όλα τα καταστήματά της ως τα τέλη του 2026. Να σημειωθεί εδώ ότι η γνωστή αλυσίδα διαθέτει σήμερα 230 καταστήματα, στα οποία απασχολούνται πάνω από 6.700 εργαζόμενοι.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί προτεραιότητα και για τον όμιλο METRO, καθώς οι επενδύσεις σε ψηφιακά εργαλεία με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, σταδιακά αποδίδουν, ενώ η χρήση της τεχνολογίας και του AI αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Όπως ανέφερε προ δεκαημέρου στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, ο όμιλος ποντάρει πολλά στα νέα συστήματα τεχνολογίας που εφαρμόζει η αλυσίδα. Ειδικότερα, αποκάλυψε ότι 28 αυτόματα ταμεία (self check out) έχουν τοποθετηθεί ήδη σε έξι καταστήματα, ενώ έως το τέλος του έτους σχεδιάζεται να τοποθετηθούν ακόμη 12 σε επιπλέον τέσσερα καταστήματα.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος διαθέτει πλέον αυτόματα ταμεία σε κάθε νέο κατάστημα που θέτει σε λειτουργία, ενώ σταδιακά προχωρά και στην τοποθέτησή τους στα υφιστάμενα καταστήματα.

Από την πλευρά της και η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Διαμαντής Μασούτης έχει προχωρήσει εδώ και δύο χρόνια σε εφαρμογή του μέτρου των ταμείων αυτοεξυπηρέτησης.

Με σύμμαχο την τεχνολογία, συνεχίζει το πλάνο ανάπτυξης του δικτύου καταστημάτων Carrefour στην Ελλάδα η Retail & More, θυγατρική εταιρεία του ομίλου AVE, συμφερόντων του Νίκου Βαρδινογιάννη, η οποία ιδρύθηκε το 2021 με στόχο να «τρέξει» την επάνοδο του σήματος του γαλλικού κολοσσού στη χώρα μας δέκα χρόνια μετά την ηχηρή αποχώρησή του από την ελληνική αγορά. Στόχος είναι το δίκτυο να υπερβαίνει τα 70 καταστήματα στο τέλος του 2024, ενώ για την ώρα η εταιρεία αναπτύσσει δύο βασικούς τύπους καταστημάτων, τα Carrefour Market και τα Carrefour Express. Υπενθυμίζεται ωστόσο εδώ πως η εταιρεία έχει επιστρέψει στην Ελλάδα με στόχο να αναπτύξει συνολικά πέντε βασικούς τύπους καταστημάτων, ανάλογα με τα δεδομένα και τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε τοπικής αγοράς. Ένας εκ των άλλων τύπων καταστημάτων που σχεδιάζεται να αναπτυχθούν σε δεύτερο χρόνο αφορούν στα Carrefour Flash 10/10. Πρόκειται για έναν τύπο πλήρως αυτοματοποιημένων καταστημάτων, μικρής επιφάνειας, τα οποία η Carrefour δημιουργεί εντός των αστικών κέντρων, με βασικό χαρακτηριστικό την έλλειψη ταμείων και τη δυνατότητα που δίνεται στον πελάτη να εξυπηρετείται γρήγορα, ακολουθώντας τη φιλοσοφία 10/10, «10 δευτερόλεπτα για να ψωνίσετε και 10 δευτερόλεπτα για να πληρώσετε».

Σε ό,τι αφορά τον leader του κλάδου, τον όμιλο Σκλαβενίτης, τα βήματα που έχει πράξει προς αυτή την κατεύθυνση δεν είναι θεαματικά. Η αλυσίδα διαθέτει ελάχιστα self scanning ταμεία σε κάποια υπερμάρκετ της και τα οποία αφορούν σε «προίκα» από την Carrefour – Μαρινόπουλος.

... και η άλλη όψη του νομίσματος

Παρά το γεγονός ότι οι μεγαλύτεροι λιανέμποροι του κόσμου έχουν επενδύσει εδώ και πολλά χρόνια στη μέθοδο της αυτοεξυπηρέτησης, το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκε μια αντιστροφή της τάσης. Στα τέλη του 2023 η βρετανική αλυσίδα Booths έκανε γνωστό ότι θα προχωρήσει σε κατάργηση των αυτόματων ταμείων στα 26 από τα 28 καταστήματα που διατηρεί, σε μια κίνηση να προάγει την επαφή με τους υπαλλήλους. Λίγους μήνες νωρίτερα και η Walmart ανακοίνωσε την πρόθεσή της να αφαιρέσει τα αυτόματα ταμεία σε κάποια από τα καταστήματά της.

Όπως δε προκύπτει από σχετική μελέτη του Πανεπιστημίου Drexel, η οποία δημοσιεύθηκε στις αρχές του 2024, η μέθοδος των αυτόματων ταμείων στα σούπερ μάρκετ δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε περιορισμό της αφοσίωσης των καταναλωτών, ειδικά για όσους πραγματοποιούν μεγάλες αγορές.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της εν λόγω μελέτης, οι καταναλωτές εμφανίζονται πιο αφοσιωμένοι στα σούπερ μάρκετ όταν κάνουν χρήση των συμβατικών ταμείων – έναντι των αυτόματων – ενώ σε αυτή την περίπτωση είναι και πιο πιθανό να επιστρέψουν στο κατάστημα στο μέλλον.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider