Στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025 αναμένεται να παραδοθεί στον νέο Παραχωρησιούχο, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η σύμβαση της Αττικής Οδού, ενώ το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα για την Εγνατία Οδό «δείχνει» έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2025. Αυτά ανέφερε χτες, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο ισχυρός άνδρας του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, στο πλαίσιο της τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της εισηγμένης.
Πάντως, ο επικεφαλής του ομίλου αποτύπωσε και το ενδιαφέρον του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για διαγωνισμούς παραχωρήσεων σε γειτονικές αγορές, όπως σε Βουλγαρία και Ρουμανία, αν και σημείωσε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στις διαδικασίες παρά το γεγονός ότι π.χ. «η τελευταία σταθερή κυβέρνηση στη Βουλγαρία είχε ασχοληθεί». Ωστόσο, δήλωσε την ετοιμότητα του ομίλου για όταν επανεκκινήσουν οι διαδικασίες, αλλά και την δυνατότητά του να καλύψει επενδυτικές δαπάνες ύψους 2 – 3 δισ. ευρώ που εκτιμά ότι απαιτεί η πρώτη «δέσμη» σχετικών έργων και διαγωνισμών στα Βαλκάνια. Για το δε IRC στο Ελληνικό η έναρξη λειτουργίας εκτιμάται για το 2028, μάλλον προς τα τέλη του έτους.
Τι αναμένεται για Αττική Οδό και Εγνατία
Ως γνωστόν σε λιγότερο από 4 μήνες, στις αρχές Οκτωβρίου, λήγει η σύμβαση που «τρέχουν» οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να περιμένει την «τελετή παράδοσης – παραλαβής», καθώς έχει κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή παραχώρηση του οδικού άξονα με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ. Πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, μιλώντας σε συνέδριο, σχετικά με την παραχώρηση της Αττικής Οδού ανέφερε ότι αναμένεται η επιστροφή του οδικού άξονα στο Δημόσιο, ωστόσο, η παράδοση στον νέο παραχωρησιούχο θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί χρονικά και εξετάζονται σενάρια για το μεταβατικό στάδιο, όπως από παλιά έχει αναφέρει το insider.gr. Πρόσθεσε πάντως ότι δεν εξετάζεται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία της με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου. Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Περιστέρης σημείωσε ότι «με βάση τις δυνατότητες της Πολιτείας για την παράδοση, εκτιμούμε ότι αυτή θα γίνει στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, εμείς είμαστε έτοιμοι για όλα». Μέχρι τότε, ενδεχομένως η κοινοπραξία που λειτουργεί τον οδικό άξονα να συνεχίσει το έργο της έναντι κάποιου αντιτίμου.
Αναφορικά με την νέα πολυετή παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού (έχει από χρόνια επικρατήσει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis με προσφορά σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ), ο κ. Περιστέρης σημείωσε ότι «είναι ένας πολύς δύσκολος οδικός άξονας, έχει κατασκευαστεί πριν πολλά χρόνια, έως τώρα δεν γίνονταν όλα σωστά από το δημόσιο, έχει πολλές διαδικασίες ακόμη για να μεταφερθεί στον νέο ιδιώτη παραχωρησιούχο, κάτι που εκτιμάται στο πρώτο εξάμηνο του 2025». Πάντως, όπως επανέλαβε, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κάνει όσα χρειάζονται από την πλευρά της και απομένουν τα τελευταία βήματα του δημοσίου και του φορέα (γνωστές από παλιά οι εκκρεμότητες ετών με τα διόδια, τις πιστοποιήσεις γεφυρών και σηράγγων, τους νέους σταθμούς κ.α. που σταδιακά κάποια επιλύονταν).
Ο ΒΟΑΚ και το IRC
Μνεία έκανε ο κ. Περιστέρης και για τη νέα παραχώρηση του ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, με αξία σχεδόν 2 δισ. ευρώ), λέγοντας λογικά τώρα τελειώνει ο διαγωνισμός, προχωρούν διαδικασίες και «εμείς στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παραδίδουμε τα χρηματοοικονομικά έγγραφα και περιμένουμε την εκκίνηση της παραχώρησης». Κατά την εκτίμησή του δεν θα αργήσουν οι εξελίξεις καθώς δεν πρόκειται για υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης εν λειτουργία που «αλλάζει χέρια».
Για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με Καζίνο στο Ελληνικό, μια επένδυση ύψους 1,5 δις ευρώ (με τη Hard Rock, κατασκευαστής η ΤΕΡΝΑ), ανέφερε ότι έχουν ξεκινήσει οι αρχικές εργασίες, ολοκληρώνονται οι διαδικασίες με τους πασσάλους και ξεκινούν οι θεμελιώσεις, ενώ προέβλεψε ότι θα έχει ολοκληρωθεί και το θέμα με την πολεοδομική άδεια στο α’ τρίμηνο του 2025. Από το σημείο αυτό και μετά, θα χρειαστούν 3 με 3,5 χρόνια για την ολοκλήρωση του project, ήτοι έως τα τέλη του 2028. Πάντως, ο κ. Περιστέρης επανέλαβε το πρόβλημα με την έλλειψη εργατικών «χεριών» και μηχανικών. «Το πρόβλημα είναι σοβαρό, αφορά σε πολλούς κλάδους, υπάρχει έλλειψη προσωπικού και δεν μπορεί να λυθεί από εισαγωγή εργατών από γειτονικές χώρες καθώς και εκεί υπάρχουν έργα, γίνεται προσπάθεια να έρθουν από ασιατικές χώρες αλλά ο αριθμός δεν είναι ικανοποιητικός», σημείωσε ο ίδιος.
Επενδυτική ισχύς 3 δισ., EBITDA 700 εκατ. το 2028
Όπως και χτες ανέφερε το insider.gr, στο πλαίσιο της ομιλίας του Προέδρου & Διευθύνοντος Συμβούλου στην Γ.Σ., σημειώθηκε ότι «οι τελευταίοι 12 μήνες υπήρξαν εξαιρετικά πυκνοί σε εξελίξεις, θέτοντας ισχυρές βάσεις για μία νέα εποχή ανάπτυξης για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Θα ξεκινήσω από το πλέον πρόσφατο γεγονός, αυτό της συμφωνίας που συνάψαμε με τη Masdar για την πώληση της συμμετοχής μας στην ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ.
Ας δούμε τι φέρνει αυτή η εξέλιξη για τον Όμιλό μας. Καταρχάς, η πώληση του 36,6% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, φέρνει στο ήδη πολύ ισχυρό ταμείο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επιπλέον ρευστότητα 900 εκατ. ευρώ. Έτσι, η συνολική επενδυτική ισχύς του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεπερνάει, πλέον, συνολικά τα 3 δισ. ευρώ. Τα κεφάλαια αυτά θα μας επιτρέψουν να διεκδικήσουμε νέα μεγάλα έργα στις υποδομές και τις παραχωρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επιπλέον, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά ένα ακόμη πιο ελκυστικό χρηματοδοτικό προφίλ, αφού πλέον αφαιρούνται από το συνολικό δανεισμό της περίπου 1,1 δισ. ευρώ με αποτέλεσμα ο καθαρός δανεισμός του Ομίλου (Pro-Forma) να μηδενιστεί. Και σε επίπεδο κερδοφορίας όμως, αναμένεται αντιστάθμιση της συνεισφοράς της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ. Τόσο η καθαρή όσο και η λειτουργική κερδοφορία μας θα συνεχίσει να αυξάνεται με διψήφιο ρυθμό τα επόμενα χρόνια και θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ λειτουργικής κερδοφορίας εντός των επόμενων 5 ετών (2028). Στόχος μας είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να μετεξελιχθεί σε έναν πλήρως καθετοποιημένο όμιλο, με ένα από τα μεγαλύτερα και πιο διαφοροποιημένα χαρτοφυλάκια υποδομών και παραχωρήσεων, όχι μόνο πια σε ελληνικό, αλλά και σε διεθνές επίπεδο».
Στον τομέα των παραχωρήσεων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής διαθέτοντας ένα από τα νεαρότερα (μέση συμβατική διάρκεια 25 έτη), πιο διαφοροποιημένα και χαμηλού ρίσκου χαρτοφυλάκια με έργα όπως η Αττική Οδός, η Εγνατία Οδός, ο ΒΟΑΚ, το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, κ.ά. Πραγματοποιώντας ιδιωτικές επενδύσεις με πολλαπλασιαστική αξία για την εγχώρια οικονομία αντί της απλής ανάληψης δημοσίων έργων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω σοβαρών κι ανταγωνιστικών προσφορών που διασφαλίζουν τόσο τα συμφέροντα των μετόχων της εταιρείας, όσο και ιδιαιτέρως ικανοποιητικούς όρους για το ελληνικό Δημόσιο, εισφέρει στα δημόσια ταμεία πάνω από 6 δισ. ευρώ σήμερα (Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, Εγνατία Οδός, Αττική Οδός κ.α.), κάνοντας πράξη ένα επενδυτικό πλάνο άνω των 10 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσει 20.000 νέες θέσεις εργασίας.
Η Κατασκευή
Στην Κατασκευή, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος και πλέον κερδοφόρος Όμιλος, με το υψηλότερο ανεκτέλεστο ύψους άνω των 5 δισ. ευρώ. Επί του συνολικού ανεκτέλεστου πάνω από 75% αφορά σε ιδιωτικά έργα (ίδιες επενδύσεις και έργα για τρίτους), ενώ άνω του 55% αφορά σε έργα ιδίων επενδύσεων. Σημειώνεται ότι το ανεκτέλεστο αναμένεται να ενισχυθεί, καθώς προχωρά η συμβασιοποίηση έργων που έχει εξασφαλίσει ο Όμιλος (πχ. ΒΟΑΚ). Ο κατασκευαστικός μας βραχίονας, η ΤΕΡΝΑ, το 2023, σημείωσε νέο ετήσιο υψηλό στον τομέα της κατασκευής, έχοντας καταφέρει να υπερδιπλασιάσει τα έσοδα του εντός των τελευταίων 2 ετών, ενδεικτικό της ικανότητας του να αναλαμβάνει και να εκτελεί τα μεγαλύτερα έργα υποδομών στη χώρα.
Απόδειξη της αποτελεσματικότητας της ΤΕΡΝΑ είναι και η σημαντική προτίμηση που απολαμβάνει ως κατασκευαστής μεγάλων ιδιωτικών έργων. Πάνω από 1 δισ. ευρώ του ανεκτέλεστου της Κατασκευής, δηλαδή το 20% του συνολικού ανεκτέλεστου του Ομίλου, αφορά σε μεγάλα και εμβληματικά ιδιωτικά έργα, όπως ενδεικτικά το THE GRID, το νέο Κτήριο Γραφείων της PWC, το Κτήριο Γραφείων στο οικόπεδο του ΤΕΕ στο Δαχτυλίδι, το Four Seasons Hotel Mykonos, το One&Only Aesthesis Γλυφάδα, το Hub26 στη Θεσσαλονίκη, το Ιατρικό Διαβαλκανικό Θεσσαλονίκης, ο Πύργος Πειραιά, και το Microsoft Data Center στα Σπάτα.