Σιδηρόδρομος: «Χάνει το τρένο» της χρηματοδότησης για το λιμάνι της Πάτρας;

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σιδηρόδρομος: «Χάνει το τρένο» της χρηματοδότησης για το λιμάνι της Πάτρας;
Εκτός χρηματοδότησης από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, τουλάχιστον σε αυτή την φάση, βρέθηκε για άλλη μια φορά το έργο Ρίο – Πάτρα, ύψους μισού δισ. ευρώ. Το θέμα της υπογειοποίησης, τα ανοιχτά τεχνικά ζητήματα, το νέο «όχι» των Βρυξελλών.

«Χάνει το τρένο» της χρηματοδότησης, εξ όσων φαίνεται, για ακόμα μία φορά το λιμάνι της Πάτρας, καθώς η νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα έφτανε στην «πύλη» της υποδομής ξέμεινε από πόρους. Ειδικότερα, εκτός χρηματοδότησης από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, τουλάχιστον σε αυτή την φάση, βρέθηκε για άλλη μια φορά το έργο που προορίζονταν να οδηγήσει το σιδηροδρομικό δίκτυο, με σύγχρονα μέσα, έως τον λιμένα Πάτρας, ολοκληρώνοντας τη βασική γραμμή στην Πελοπόννησο, στο τμήμα από το Ρίο και μετά. Προ ημερών, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, αναφέρθηκε σε 4 σιδηροδρομικά έργα που εξασφάλισαν από την Ε.Ε. χρηματοδότηση, μέσω του μηχανισμού CEF II (Connecting Europe Facility II). Ανάμεσα σε αυτά, εκ νέου, απουσίαζε το σιδηροδρομικό έργο από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, με την υποδομή – «πύλη» για την χώρα στα δυτικά, να μένει χωρίς ολοκληρωμένο τρένο, τουλάχιστον προς το παρόν.

Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχονταν σε 477 εκατ. ευρώ, ενώ κρίσιμο ζήτημα, και τεχνικά, αποτελεί αυτό της υπογειοποίησης σημαντικού μέρος της γραμμής εντός του αστικού ιστού της πόλης. Μάλιστα, είναι γνωστές οι αντιδράσεις, οι κινητοποιήσεις φορέων, κατοίκων της Πάτρας και της τοπικής Δημοτικής Αρχής για το θέμα αυτό, ώστε να μην «τέμνει η γραμμή» την πόλη και να την χωρίζει, καθώς και για λόγους ασφαλείας. Μάλιστα, παλιά είχαν ακουστεί μέχρι και σενάρια ότι οι τοπικοί φορείς ζητούσαν σχεδόν... ολική υπογειοποίηση, κάτι που θα εκτίνασσε ακόμα περισσότερο το κόστος. Προ μηνών, ο κ. Σταϊκούρας είχε αναφερθεί στη Βουλή και πάλι για το έργο αυτό, επαναλαμβάνοντας ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε υποβάλει αίτηση (από τον Ιανουάριο) για την χρηματοδότηση του σιδηροδρομικού έργου Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027 και αναμένονταν, η αξιολόγησή της από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, φαίνεται ότι η Ε.Ε. απέρριψε και αυτό το αίτημα, όπως είχε πράξει και προ περίπου 2ετίας.

Πρόκειται για ένα από τα 6 έργα που προχώρησαν με μοντέλο ανταγωνιστικού διαλόγου, με στόχο να ενώσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Πρόκειται για τη σύμβαση για τη «μελέτη- κατασκευή» του έργου «Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος Λιμένας Πατρών», εκτιμώμενου προϋπολογισμού 477 εκατ. ευρώ. Στο αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, μήκους 10,2 χλμ, με υπογειοποίηση αυτής σε μήκος περίπου 5,2 χλμ, για τη διέλευσή της από την πόλη της Πάτρας (από Κανελλοπούλου έως Αγ. Ανδρέα), με κατασκευή οκτώ (8) στάσεων, εκ των οποίων οι πέντε (5) στο υπόγειο τμήμα. Ο κ. Σταϊκούρας είχε αναφέρει ότι τον Δεκέμβριο του 2023 ολοκληρώθηκε το Β Στάδιο (Διάλογος με συμμετέχοντες) του Διαγωνισμού και στην παρούσα χρονική στιγμή είναι σε προετοιμασία τα Τεύχη για την εκκίνηση του Β.ΙΙ Σταδίου (Πρόσκληση για υποβολή οικονομικής δεσμευτικής προσφοράς).

Προϋπόθεση για τη σύναψη σύμβασης ήταν η εξασφάλιση συγχρηματοδότησης από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που όμως, για την ώρα είναι «στον αέρα». Ενδεχομένως, τα ανοιχτά τεχνικά θέματα αλλά και οι ανάγκες που έχουν προκύψει στον ελληνικό σιδηρόδρομο (π.χ. έργα Θεσσαλίας άνω των 460 εκατ. ευρώ) να μην ευνοούν τις συνθήκες εξασφάλισης κεφαλαίων από την Ε.Ε. στην παρούσα φάση. Να σημειωθεί ότι πλέον οι Βρυξέλλες δίνουν προτεραιότητα στη χρηματοδότηση έργων που εξυπηρετούν σκοπούς για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, εν προκειμένω στην Ελλάδα για έργα στο βόρειο και ανατολικό τμήμα της χώρας, ενώ θυμίζουμε ότι η Ε.Ε. εστιάζει στη σχέση κόστους - οφέλους καθώς το πρόγραμμα CEF II είναι ανταγωνιστικό. Αν αυτό σημαίνει ότι «βλέπει» προβλήματα για το έργο στην Πάτρα, θα φανεί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τι συμβαίνει με το κτηριακό ΣΔΙΤ αξίας 140 εκατ. για τη νέα «στέγη» της Γ.Γ. Υποδομών

Τι έφεραν οι παλιοί καιροί - Η συνέλευση της Eurobank και τα παρασκήνια - Ας πάμε λίγο πιο έξω

Ακίνητα - Dimand: Προ των πυλών η έκδοση αδειών για τα νέα Δικαστήρια Πειραιά

gazzetta
gazzetta reader insider insider