Λύση σε εκατομμύρια καταναλωτές, υποψηφίους ενοικιαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι θέλουν να κάνουν ηλεκτρονική κράτηση αυτοκινήτου και μέχρι σήμερα αντιμετώπιζαν υψηλά τιμολόγια εάν προέρχονταν από διαφορετικές χώρες από τη χώρα που πραγματοποιούσαν την ενοικίαση, βάζει η ΕΕ.
Μετά από μια μεγάλη αύξηση του αριθμού των καταγγελιών για θέματα ενοικίασης αυτοκινήτων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές αρχές προστασίας των καταναλωτών συνεργάστηκαν με τις πέντε κορυφαίες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων. Μόνο πέρσι 2.000 καταναλωτές σε ολόκληρη την Ευρώπη, έκαναν ανάλογες καταγγελίες στα ευρωπαϊκά κέντρα καταναλωτών, τα οποία βοηθούν τους καταναλωτές όταν ταξιδεύουν ή πραγματοποιούν αγορές σε άλλες χώρες. Ο αριθμός των καταγγελιών για τον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων διπλασιάστηκε μεταξύ 2010 και 2016, ενώ ο συνολικός αριθμός καταγγελιών που δέχθηκαν τα ευρωπαϊκά κέντρα προστασίας καταναλωτών αυξήθηκε μόνο κατά δύο τρίτα.
Το 2012 αναφέρθηκαν περίπου 1.050 περιστατικά, το 2014 1.750 και το 2016 πάνω από 2.000. Αυτά τα στοιχεία για τις ευρέως διαδεδομένες προβληματικές πρακτικές στον κλάδο της ενοικίασης αυτοκινήτων που διαπίστωσαν τα ευρωπαϊκά κέντρα προστασίας καταναλωτών οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητήσει από τις εθνικές αρχές επιβολής του νόμου, υπό την καθοδήγηση της αρχής ανταγωνισμού, να δράσουν από κοινού σε επίπεδο ΕΕ και να απαιτήσουν από τον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων να συμμορφωθεί καλύτερα με την νομοθεσία της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.
Ήδη πέντε από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, Avis, Europcar, Enterprise, Hertz και Sixt προχώρησαν σε αλλαγές στις εμπορικές πρακτικές τους, οι οποίες συμμορφώνονται πλέον με τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.
Ειδικότερα οι καταναλωτές από τις αλλαγές αυτές που υλοποιήθηκαν θα ωφεληθούν καθώς:
- Το συνολικό κόστος κράτησης θα περιλαμβάνει όλες τις αναπόφευκτες χρεώσεις. Για παράδειγμα, όταν σε ορισμένες χώρες η χρήση χειμερινών ελαστικών είναι υποχρεωτική από τον νόμο, το κόστος αυτό θα περιλαμβάνεται στην αναγγελθείσα («headline») βασική τιμή.
- Περιγραφή των βασικών υπηρεσιών ενοικίασης θα παρουσιάζεται σε απλή γλώσσα. Στους καταναλωτές θα παρέχονται σαφείς πληροφορίες σχετικά με τα βασικά χαρακτηριστικά της ενοικίασης (αριθμός συμπεριλαμβανόμενων χιλιομέτρων, πολιτική καυσίμων, απαιτήσεις καταβολής εγγύησης, κ.λπ.).
- Θα υπάρχουν σαφείς πληροφορίες σχετικά με την πρόσθετη ασφάλιση. Στους καταναλωτές θα παρέχονται οι τιμές και οι λεπτομέρειες προαιρετικών πρόσθετων επιλογών, ιδίως σχετικά με την παραίτηση από ασφαλιστικά προϊόντα που μειώνουν το ποσό συμμετοχής που πρέπει να καταβληθεί σε περίπτωση ζημιάς. Το τι καλύπτεται από την παραίτηση στη βασική τιμή ενοικίασης και σε κάθε πρόσθετη ασφάλιση θα πρέπει να καθορίζεται σαφώς προτού ο καταναλωτής αγοράσει τα εν λόγω προϊόντα.
-Θα γίνουν πιο διαφανείς πολιτικές για τα καύσιμα. Στους καταναλωτές θα δίνεται πάντα η δυνατότητα να παραλάβουν το αυτοκίνητο με γεμάτο το ρεζερβουάρ και να το επιστρέψουν γεμάτο.
Αναφορικά με τις ζημιές:
- Γίνονται πιο σαφείς οι διαδικασίες επιθεώρησης των οχημάτων. Στους καταναλωτές θα παρέχονται αιτιολόγηση και αποδεικτικά στοιχεία για τυχόν ζημιά, προτού καταβάλουν τη σχετική πληρωμή.
- Γίνονται πιο δίκαιες οι διαδικασίες χειρισμού των ζημιών. Στους καταναλωτές δίνεται η δυνατότητα να αμφισβητήσουν τυχόν υλικές ζημιές προτού καταβάλουν τη σχετική πληρωμή.
Επόμενος στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μαζί με τις εθνικές αρχές προστασίας καταναλωτών είναι πλέον να συνεχίσουν να παρακολουθούν στενά τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων. Η Επιτροπή θα επικεντρωθεί ιδίως στις πρακτικές των λοιπών παραγόντων της αγοράς, όπως μεσάζοντες και άλλες εταιρείες ενοικίασης..