Η επωνυμία Deutz Fahr είναι πολύ γνωστή στους Ευρωπαίους και όχι μόνο αγρότες. Τόσο τα τρακτέρ, όσο και οι αλωνιστικές μηχανές κατέχουν σημαντικό μερίδιο αγοράς σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Η εταιρεία παραγωγής ανήκει στον ιταλο-γερμανικό όμιλο SDF, ο οποίoς προήλθε το 1995 από την συγχώνευση τεσσάρων ιταλικών και γερμανικών εταιρειών.
Οι αλωνιστικές μηχανές της εταιρείας κατασκευάζονταν από το 2005 στο εργοστάσιο της πόλης Zupanja, στην Κροατία. Πριν λίγες ημέρες, ανακοινώθηκε ότι το εργοστάσιο κατασκευάζει την τελευταία του αλωνιστική μηχανή για λογαριασμό ενός Βούλγαρου πελάτη και στη συνέχεια αναστέλλει τη λειτουργία του. Καταληκτική ημερομηνία ορίστηκε η 25η Φεβρουαρίου 2025, δηλαδή μετά από σχεδόν 3 μήνες.
H παραγωγή του εργοστασίου μεταφέρεται στο Καζακστάν, μια μεγάλη σιτοπαραγωγική χώρα και σημαντικό μέχρι τώρα πελάτη για τα προϊόντα της εταιρείας. Εκτιμάται ότι στην απόφαση για τη μεταφορά του εργοστασίου εκτός Ευρώπης, συνέβαλε και η σημαντική πτώση των πωλήσεων στην Ανατολική Ευρώπη, της Ουκρανίας περιλαμβανομένης. Η αγορά μιας αλωνιστικής μηχανής απαιτεί τη δέσμευση ενός σημαντικού κεφαλαίου, έως και 500.000 ευρώ για τα πλέον εξελιγμένα μοντέλα, με συνέπεια οι ενδιαφερόμενοι στην εμπόλεμη αυτή χώρα να είναι ελάχιστοι. Επιπλέον, οι Ουκρανοί αγρότες και αγροτικές επιχειρήσεις, καλλιεργούν ολοένα και μικρότερη έκταση γης (άλλωστε το 18% βρίσκεται τη στιγμή αυτή υπό ρωσική κατοχή) και κυρίως αλλάζουν κατεύθυνση εγκαταλείποντας τα σιτηρά στρεφόμενοι προς τους ελαιούχους σπόρους.
Στις υπόλοιπες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, οι χαμηλές τιμές των αγροτικών προϊόντων αλλά και οι σημαντικές φετινές ζημιές στην παραγωγή δημητριακών, είναι προφανές ότι οδήγησαν τους αγρότες και αγροτικές εταιρείες στην αναβολή επενδυτικών σχεδίων.
Σε αντίθεση, το Καζακστάν εξελίσσεται σε μια παγκόσμια αγροτική δύναμη, με έμφαση τη μεγάλη του παραγωγή σε σιτηρά, άρα μια ανερχόμενη αγορά για γεωργικά μηχανήματα. Οι μισθοί είναι χαμηλοί, οι όροι λειτουργίας επιχειρήσεων πιο χαλαροί από την Ευρώπη, ενώ προφανώς θα υπάρξουν και κίνητρα από το κράτος προς την επιχείρηση.
Το κλείσιμο του εργοστασίου στην Zupanja έρχεται να προστεθεί στη διαρκώς επιδεινούμενη αποβιομηχάνιση της ΕΕ. Η περιοχή, απέχει 250 χ.μ. από την πρωτεύουσα Ζάγκρεμπ και είναι συνοριακό πέρασμα προς τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη, ένα από τα πιο φτωχά μέρη της Ηπείρου. Από το 2000 έως σήμερα ο πληθυσμός της περιοχής έχει μειωθεί κατά 21%. Είναι λοιπόν προφανές το μέλλον της συνοριακής αυτής πόλης, με την αύξηση των ανέργων κατά 252 άτομα, όσοι και οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο. Και βέβαια, θα θιγούν εκατοντάδες άλλες θέσεις εργασίας στην περιοχή, όπου πολύ δύσκολα θα αντικατασταθούν.
Ο κλάδος παραγωγής αγροτικών μηχανημάτων έχει θιγεί ιδιαίτερα σε όλες τις χώρες της ΕΕ εδώ και καιρό. Ίσως είναι και ο κλάδος από όπου ξεκίνησε η κρίση στη βαριά βιομηχανία δεδομένων των πολλών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η αγροτική παραγωγή. Μέχρι τώρα υπήρξαν μειωμένα ωράρια εργασίας, πωλήσεις και αναδιαρθρώσεις ολόκληρων τμημάτων, προσωρινή αναστολή εργασιών σε συνδυασμό με καλοκαιρινές διακοπές, αλλά κλείσιμο ενός τόσο σημαντικού εργοστασίου είναι το πρώτο.
Για την ακρίβεια, η ύφεση είχε μέχρι τώρα χτυπήσει τις «ακριβές μάρκες». Τα προϊόντα της SDF είναι πολύ προσιτά από πλευράς τιμών και μέχρι τώρα η εταιρεία δεν είχε δώσει σχετικά δείγματα γραφής. Κι αυτό προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση. Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η εταιρεία είχε φροντίσει πρόσφατα για την παραγωγή ενός συλλεκτικού μοντέλου για τις ανάγκες του Μουσείου της στη Γερμανία! Ανακοινώθηκε ότι ψάχνει συνεργάτη για την παραγωγή ανταλλακτικών βάσει των υποχρεώσεων που έχει απέναντι στους πελάτες της.