«Μπράλος – Άμφισσα» - ΑΒΑΞ: Γιατί θα ολοκληρωθεί το 2028 το οδικό έργο των 300 εκατ. ευρώ 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Μπράλος – Άμφισσα» - ΑΒΑΞ: Γιατί θα ολοκληρωθεί το 2028 το οδικό έργο των 300 εκατ. ευρώ 
Πώς προέκυψαν καθυστερήσεις σε εργασίες με αποτέλεσμα να μεταφερθεί για τον Φεβρουάριο του 2028 η ολοκλήρωση του έργου, με 6μηνη μετάθεση. Οι απαλλοτριώσεις, οι δίδυμες σήραγγες και το αίτημα παράτασης. Ποιο είναι το project, ποια η σημασία του.

Σε περίπου 3 χρόνια από σήμερα αναμένεται να είναι τελικά έτοιμο το έργο «Οδικό τμήμα «Μπράλος – Άμφισσα» του διαγώνιου άξονα Λαμία - Ιτέα - Αντίρριο», αναδόχου εταιρείας «ΑΒΑΞ». Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του οδικού τμήματος μεταφέρεται κατά επιπλέον 6 μήνες (ειδικότερα 5 μήνες και 25 ημέρες), έως τις 9 Φεβρουαρίου 2028, αντί 15 Αυγούστου 2027 (με αναθεώρηση και ισόχρονη μετάθεση του κρίσιμου, για την πρόσθετη καταβολή, χρόνου - πριμ), ενώ αντίστοιχη μετάθεση δόθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και επί της 2ης τμηματικής προθεσμίας του έργου, για την ολοκλήρωση των εργασιών εκσκαφής και προσωρινής αντιστήριξης των πρανών των στομίων των σηράγγων του έργου.

Οι δίδυμες σήραγγες και οι απαλλοτριώσεις

Όπως προκύπτει, βέβαια, ο ανάδοχος δεν ευθύνεται για τις καθυστερήσεις, για αυτό και οι αρμόδιες διευθύνσεις συναίνεσαν στο αίτημα της ΑΒΑΞ για νέα παράταση, καθώς δεν είχαν επιλυθεί τα ζητήματα με απαλλοτριώσεις σε σημεία που έπρεπε να γίνουν εργασίες για σήραγγες. Να σημειωθεί ότι προ ολίγων μηνών έγινε γνωστό ότι τελικά το έργο προχωρά με δίδυμες σήραγγες μήκους 2,2 χλμ., αντί για δύο κλασικές σήραγγες διπλής κυκλοφορίας, προκειμένου να ενισχυθεί η ασφάλεια των μετακινήσεων και η ανθεκτικότητα. Όπως αναφέρονταν σε σχετική απόφαση, η τεχνική λύση κατασκευής δίδυμων σηράγγων με κυκλοφορία μονής κατεύθυνσης ανά κλάδο, παρουσιάζει συντριπτικά υψηλότερη διαθεσιμότητα, 15 φορές μεγαλύτερη, έναντι της «συμβατικής» λύσης, καθώς η διευρυμένη διατομή 2 λωρίδων ανά κατεύθυνση αφενός επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών εντός της σήραγγας με ταυτόχρονη κυκλοφορία, και αφετέρου εξασφαλίζει την δυνατότητα διεκπεραίωσης της κυκλοφορίας στις περισσότερες περιπτώσεις έκτακτων συμβάντων. Για την τεχνική αυτή αλλαγή απαιτούνταν σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία ΑΒΑΞ ποσού 69,25 εκατ. ευρώ (ποσό με ΦΠΑ, απρόβλεπτα και αναθεωρήσεις).

Υπενθυμίζεται ότι η ΑΒΑΞ κέρδισε προ 2ετίας περίπου το έργο με ανατροπή. Το τμήμα Μπράλος - Άμφισσα αποτελεί ένα από τα πιο δύσκολα τμήματα του διαγώνιου άξονα Λαμία - Ιτέα- Αντίρριο και η υλοποίηση του ανοίγει τον δρόμο για την μελλοντική ολοκλήρωση και των άλλων τμημάτων που χρίζουν αναβάθμισης. Ο διαγώνιος άξονας ενώνει τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τον Ε65 (Λαμία-Καρδίτσα-Εγνατία), με την Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Ιωάννινα), την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και κατ` επέκταση την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργος). Με την ολοκλήρωση του έργου θα μπορεί κάποιος να μετακινείται από την περιοχή της Λαμίας στην Πάτρα χωρίς να περνά από την Αττική και την Κορινθία, σε περίπου 80 λεπτά.

Όπως προ μηνών είχαμε αναφέρει, στο έργο μπήκε ως υπεργολάβος η εταιρεία «ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ Α.Τ.Ε.Β.Ε.», που έχει τοπική «βάση» και παρουσία στην περιοχή.

Υπενθυμίζεται ότι έχει προηγηθεί η από 15 Φεβρουαρίου 2023 υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του έργου, με προθεσμία περαίωσης των εργασιών του έργου που ορίστηκε σε 54 μήνες, ήτοι μέχρι 15-08-2027, με συνολική κατ’ αποκοπή δαπάνης 256.877.408 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Το αίτημα παράτασης και η αποδοχή

Σύμφωνα με την ΑΒΑΞ, και αναφορικά με τους λόγους που επικαλέστηκε στο αίτημά της, «…οι εργασίες κατασκευής των στομίων εξόδων των σηράγγων, χωρίς ουδεμία υπαιτιότητα του Αναδόχου, δεν ήταν δυνατό να ξεκινήσουν - μετά την έγκριση των μελετών, λόγω των ιδιωτικών εκτάσεων που υφίστανται στις εν λόγω περιοχές. Οι προπαρασκευαστικές εργασίες καθώς και οι εργασίες κατασκευής των στομίων εξόδων των σηράγγων ξεκίνησαν μετά την συντέλεση των απαλλοτριώσεων, ήτοι την 25.11.2024, δηλαδή μετά από πέντε (5) μήνες και είκοσι πέντε (25) ημέρες από την προβλεπόμενη ημερομηνία στο εγκεκριμένο Πρόγραμμα Μελέτης και Κατασκευής του έργου…».

Όπως αναφέρει η εταιρεία, «λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω και ειδικότερα την συντέλεση των απαλλοτριώσεων, την 25.11.2024, που μας επέτρεψε να ξεκινήσουμε τις εργασίες κατασκευής των στομίων εξόδων των σηράγγων, παρακαλούμε όπως μας χορηγήσετε παράταση, με αναθεώρηση, χωρίς καμία υπαιτιότητα του Αναδόχου, της 2ης τμηματικής προθεσμίας, που λήγει την 31.12.2024, κατά πέντε (5) μήνες και είκοσι πέντε (25) ημέρες, ήτοι μέχρι την 25.06.25.

Επιπρόσθετα, το γεγονός ότι οι εργασίες εκσκαφής και προσωρινής αντιστήριξης των πρανών των στομίων της σήραγγας Σ2 βρίσκονται στην κρίσιμη διαδρομή του εγκεκριμένου Προγράμματος Μελέτης και Κατασκευής του έργου, (β) σχετικό, έχει ως άμεση συνέπεια την ισόχρονη, με την αίτηση παράταση της 2ης Τμηματικής Προθεσμίας, παράταση και της συνολικής προθεσμίας του Έργου».

Η υπηρεσία του υπουργείου συναίνεσε εκτιμώντας ότι ο ανάδοχος είναι πλήρως ανυπαίτιος για τις σημειωθείσες καθυστερήσεις. «Οι λόγοι της σημειωθείσας καθυστέρησης αφορούν γεγονότα πέραν των αρμοδιοτήτων του αναδόχου και επίσης η προκληθείσα χρονική μετάθεση της συνολικής προθεσμίας δεν δύναται τεχνικά να περιοριστεί και να απορροφηθεί καθώς επηρεάζει εργασίες (κατασκευή σηράγγων) που σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης, και τις απαιτήσεις των μελετών έχουν καθορισμένη και ανελαστική αλληλουχία εργασιών με πεπερασμένο αριθμό ανάπτυξης μετώπων εργασίας. Συνεπώς τεκμηριώνεται η ισόχρονη μετάθεση του κρίσιμου, για την πρόσθετη καταβολή, χρόνου, σύμφωνα με την παρ.3 του άρθρου 149 του ν.4412/2016», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ποιο είναι το έργο

Το αντικείμενο του έργου αφορά στην μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του οδικού άξονα «Λαμία - Ιτέα - Αντίρριο», στο τμήμα «Μπράλος – Άμφισσα», μήκους 25 περίπου χλμ.

Αναλυτικά, το τμήμα αυτό διακρίνεται στα υποτμήματα:

• 1ο Υποτμήμα: Μπράλος – Αρχή παράκαμψης Γραβιάς (Χ.Θ. 0+000 – Χ.Θ. 7+300)
• 2ο Υποτμήμα: Ι.Κ. Μεταλλείων Βωξίτη (δεν περιλαμβάνεται) – Άμφισσα (Χ.Θ. 14+000 – Χ.Θ. 30+700).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ελβετικό και λύσεις – Αναβρασμός στην αγορά – Κρίσιμες ισορροπίες

AKTOR: «Τίτλοι τέλους» για το αντιπλημμυρικό στη Θεσσαλονίκη

Ομολογιακό – χρηματοδότηση από Ιατρικό, Dimand, ΤΕΡΝΑ για το ακίνητο του ΤΕΕ στο Μαρούσι

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider