Μια νέα εποχή, αναφορικά με τον τρόπο που ψωνίζουν οι καταναλωτές από τα ράφια και τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ, «ξημερώνει» το αμέσως προσεχές διάστημα, ανατρέποντας συνήθειες που ίσχυαν για χρόνια σε σχέση με τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, με στόχο να εξαλειφθούν οριστικά οι παραπλανητικές πρακτικές.
Ανακοινώνεται στις 6 Μαρτίου, ξεκινούν στις 17 του μήνα οι έλεγχοι
Όπως έχει ήδη ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας, στον οποίο θα προστεθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, θα ανακοινωθεί την Πέμπτη 6 Μαρτίου. Θα ακολουθήσει δεκαήμερο ενημέρωσης και εξοικείωσης της αγοράς και από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας.
Προηγήθηκε, σύμφωνα πάντα με το υπουργείο, πολύμηνη διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς (σούπερ μάρκετ, βιομηχανία τροφίμων, πολυεθνικές), ώστε να είναι ξεκάθαρο τι συνιστά έκπτωση και προσφορά και πώς μπορεί να γίνονται οι σχετικές προωθητικές ενέργειες.
Τι θα ορίζει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας
Ο νέος Κώδικας για τις ανακοινώσεις περί μείωσης τιμών φέρνει μια σειρά σαρωτικών αλλαγών στο ράφι.
Πλέον, οι προσφορές, είτε πρόκειται για ποσοστό έκπτωσης, είτε για ακριβές ποσό, θα υπολογίζονται σύμφωνα με τη χαμηλότερη τιμή που εφαρμόστηκε τις τελευταίες 30 ημέρες και όχι με βάση την προτεινόμενη τιμή που ισχύει μέχρι σήμερα.
Από το νέο πλαίσιο, δε, θα εξαιρεθούν τα νωπά τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά, κρέας, φρέσκο γάλα, τυρί, γιαούρτι), καθώς όπως είναι φυσικό δεν μπορεί να ισχύσει για αυτά ο κανόνας των 30 ημερών, δεδομένης της μικρής διάρκειας ζωής τους.
Σε ό,τι αφορά τις προσφορές τύπου «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» που αποτελούν την πιο χαρακτηριστική μορφή προωθητικών ενεργειών εδώ και πάρα πολλά χρόνια στα ράφια των σούπερ μάρκετ, θα εμπίπτουν στο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Ωστόσο, δεν θα υπαχθούν στη διάταξη περί χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών.
Ειδικότερα, με βάση το νέο πλαίσιο, ένα προϊόν που πωλείται με τη μορφή προωθητικής ενέργειας τύπου «1+1 δώρο», θα συνεχίσει να πωλείται και με αυτόν τον τρόπο, ωστόσο πλέον θα πρέπει υποχρεωτικά να πωλείται και μεμονωμένα στο ράφι. Αυτό σημαίνει ότι οι προσφορές τύπου «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» δεν σταματούν. Αντίθετα, θα συνεχίσουν να υπάρχουν, ωστόσο τα ίδια προϊόντα θα πρέπει να βρίσκονται διαθέσιμα προς πώληση και ξεχωριστά.
«Πιο αραιές, αλλά πιο δυνατές οι προσφορές»
«Εργαζόμαστε όλοι μαζί για τον νέο κώδικα Δεοντολογίας και θέλω να είναι όλοι σύμφωνοι», δήλωνε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, υπενθυμίζοντας πως στόχος του νέου πλαισίου είναι να μην υπάρχουν «παραπλανητικές προσφορές», αλλά και ο καταναλωτής να καταστεί σταδιακά πιο ενεργός και πιο ενημερωμένος.
«Αναφορικά με τον κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, αναμένουμε τις τελευταίες διευκρινήσεις. Μπαίνουμε σε μια περίοδο εφαρμογής και μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα είναι σε πλήρη εφαρμογή», ανέφερε με τη σειρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, μιλώντας τον περασμένο μήνα στους δημοσιογράφους στο περιθώριο της έκθεσης HORECA. Όπως χαρακτηριστικά εξηγούσε «οι κατ’ όνομα προσφορές θα αλλάξουν, διότι είναι συνεχείς προσφορές. Θα σταματήσουν να υπάρχουν. Όταν ένα προϊόν κυκλοφορεί όλο τον χρόνο με έκπτωση είναι στρέβλωση και δεν φέρνει τίποτα στον καταναλωτή. Πλέον οι εκπτώσεις θα γίνουν πιο σπάνιες αλλά πιο πραγματικές, πιο αραιές αλλά πιο δυνατές».
«Αυτό που έχει σημασία είναι η μέση τιμή του προϊόντος της χρονιάς και εκτιμώ ότι αυτό δεν θα αλλάξει. Θα αναπροσαρμοστεί η πολιτική κάποιων προμηθευτών αλλά η τιμή τελικά πιστεύω ότι θα μείνει ίδια», σχολίαζε, σημειώνοντας πως το όφελος θα είναι «η μεγαλύτερη καθαρότητα τιμών για τον καταναλωτή. Θα ξέρει ότι αυτό που βλέπει είναι μια πραγματική προσφορά και ότι τον άλλο μήνα δεν θα είναι. Όταν κάποια προϊόντα είναι σε προσφορά όλο τον χρόνο, αυτό είναι πλασματική προσφορά».
«Το στοίχημα του νέου Κώδικα είναι πως θα εφαρμοστεί στην πράξη. Η εφαρμογή του είναι το ζητούμενο», έχει πολλάκις δηλώσει από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς.
Όπως δε, προκύπτει από τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η εταιρεία Circana, οι προωθητικές ενέργειες και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να συντηρούν μεγάλο μέρος της κατανάλωσης στα τρόφιμα, καθώς τα τελευταία χρόνια το καταναλωτικό κοινό χρειάστηκε να αναζητήσει νέους και οικονομικότερους τρόπους προκειμένου να προμηθευτεί τα βασικά είδη διατροφής.
Σύμφωνα με τα εν λόγω στοιχεία, το 2024 στα τρόφιμα το 25,6% πωλήθηκε υπό καθεστώς προσφοράς, ενώ σημαντικό μερίδιο διατήρησε και η ιδιωτική ετικέτα. Ειδικότερα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε στο 26,7% επί του συνόλου των προϊόντων που πωλήθηκαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αυξημένο κατά 4,4 μονάδες έναντι του 2023, ενώ στο τρόφιμο η ιδιωτική ετικέτα είχε μερίδιο 27,4% από 26,7% το 2023.