Μέσα τρεις μήνες η μετοχή της Tesla έχει διολισθήσει περίπου 50%. Κι όμως, ακόμα και την ώρα που η μετοχή της εταιρείας του Έλον Μασκ «βουτάει», ρίχνοντας μάλιστα την Δευτέρα τον Nasdaq αφού σημειώνει έξτρα απώλειες σχεδόν 11%, οι επενδυτές εξακολουθούν να συζητούν εάν ο κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει υπερτιμημένος.
Η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας έχει μειωθεί κατά 45% από τότε που έφτασε στο ιστορικό υψηλό των 1,5 τρισ. δολαρίων στις 17 Δεκεμβρίου, διαγράφοντας τα περισσότερα από τα κέρδη της μετοχής αφότου ο «πολύς» CEO της βοήθησε στη χρηματοδότηση της εκλογικής νίκης του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.
Και όμως η Tesla συνεχίζει να αποτιμάται πολύ υψηλότερα από τις μεγαλύτερες εταιρείες αυτοκινήτων και τεχνολογίας στον κόσμο, κρίνοντας από τα οικονομικά στοιχεία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι επενδυτές και αναλυτές πείστηκαν από την άποψη του Musk ότι η πολυτιμότερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο δεν είναι στην πραγματικότητα μια εταιρεία αυτοκινήτων, αλλά μάλλον ένας πρωτοπόρος στον κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης που σύντομα θα εξαπολύσει μια επανάσταση στο robotaxis και τα ανθρωποειδή ρομπότ.
Η επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla αντιπροσωπεύει σχεδόν το σύνολο των εσόδων της, αλλά λιγότερο από το ένα τέταρτο της χρηματιστηριακής της αξίας, σύμφωνα με μια έκθεση του Reuters με περισσότερες από δώδεκα αναλύσεις από τράπεζες και εταιρείες επενδύσεων. Το μεγαλύτερο μέρος της αξίας της εταιρείας βασίζεται σε ελπίδες για αυτόνομα οχήματα που η Tesla δεν έχει ακόμη παραδώσει, παρά τις υποσχέσεις που δίνει ο Μασκ κάθε χρόνο από το 2016 ότι τα οχήματα Tesla χωρίς οδηγό θα κατέφθαναν το αργότερο το επόμενο έτος.
Η πτώση της μετοχής από τον Δεκέμβριο οφείλεται στην πτώση των πωλήσεων και των κερδών των οχημάτων, στις διαμαρτυρίες για την πολιτική δραστηριότητα του Μασκ, συμπεριλαμβανομένων των μαζικών απολύσεων κυβερνητικών υπαλλήλων των ΗΠΑ ως ανώτερου συμβούλου Τραμπ, αλλά και την ανησυχία των επενδυτών ότι η πολιτική αποσπά την προσοχή του πλουσιότερου ανθρώπου του κόσμου από το να φροντίζει την «αγελάδα» του που γεννά μετρητά. Ωστόσο, η χρηματιστηριακή αξία της Tesla παραμένει αυξημένη περίπου 65 δισ. δολάρια από τις εκλογές – ποσό υψηλότερο από τη συνολική αξία της General Motors.
Η συνολική αξία της Tesla είναι ύψους 845 δισεκατομμυρίων δολαρίων, κάτι που εξακολουθεί να την τοποθετεί στην κορυφή των επόμενων εννέα πολυτιμότερων μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών συνδυαστικά, οι οποίες συνολικά πούλησαν περίπου 44 εκατομμύρια αυτοκίνητα πέρυσι, σε σύγκριση με το 1,8 εκατομμύρια της Tesla.
Οι επενδυτές έχουν στοιχηματίσει εδώ και καιρό στα οράματα του Μασκ για το αύριο της Tesla και όχι στα σημερινά της κέρδη. Ωστόσο, το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ της απόδοσης της στον πραγματικό κόσμο και των εκτιμήσεων των αναλυτών για τα κέρδη για «αγέννητα» προϊόντα, έχει ωθήσει ορισμένους να προειδοποιούν για παράλογη αφθονία.
«Για πόσο ακόμη μπορεί η μετοχή να παραμείνει χωρισμένη από τα θεμελιώδη;» Ο αναλυτής της JP Morgan Ryan Brinkman έγραψε τον Ιανουάριο, αφού η Tesla ανέφερε φτωχά κέρδη και την πρώτη ετήσια πτώση των πωλήσεων οχημάτων της.
Μεταστροφή στα ρομποταξί
Η προηγούμενη ανώτατη αξία της Tesla, άνω των 1,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, ήρθε το 2021, ως απάντηση σε συγκεκριμένα επιτεύγματα. Οι ραγδαίες πωλήσεις των πρωτοποριακών Model 3 και Model Y είχαν αποδείξει ότι τα EVs μπορούσαν να αποφέρουν μεγάλα κέρδη από μαζικές πωλήσεις. Ο Μασκ υποσχέθηκε τότε ότι η Tesla θα παράγει ακόμη φθηνότερα EV και θα πουλάει 20 εκατομμύρια οχήματα ετησίως έως το 2030, σχεδόν διπλάσιο από αυτό που πουλάει τώρα η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, η Toyota.
Ο Μασκ, ωστόσο, απομακρύνθηκε από τον στόχο πέρυσι. Τον Απρίλιο, το Reuters ανέφερε ότι η Tesla είχε «σκοτώσει» τα σχέδια για ένα πολυαναμενόμενο, ολοκαίνουργιο «Μodel 2» αξίας 25.000 δολαρίων, στο οποίο οι επενδυτές είχαν βασιστεί για την ανάπτυξη. Έκτοτε, ο Μασκ έχει στρέψει τους επενδυτές στο ρομποταξί της Tesla.
H μεταστροφή ήταν πειστική: οι μετοχές της Tesla εκτινάχθηκαν 71% από το χαμηλό του περασμένου έτους τον Απρίλιο έως τις εκλογές του Νοεμβρίου, παρόλο που οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της σταμάτησαν και τα κέρδη μειώθηκαν.
Στη συνέχεια, η μετοχή σχεδόν διπλασιάστηκε τις εβδομάδες μετά την εκλογή του Τραμπ. Ο Μασκ ξόδεψε περισσότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια για να υποστηρίξει τον Τραμπ και τώρα υπηρετεί ως κορυφαίος σύμβουλός του για τη μείωση του κυβερνητικού προσωπικού και των κανονισμών.
Πτώση πωλήσεων, αύξηση του ανταγωνισμού
Κι όμως, η βασική επιχείρηση των EVs της αυτοκινητοβιομηχανίας δυσκολεύεται. Το μόνο όχημα που έχει λανσάρει η Tesla από το Model Y του 2020 είναι το Cybertruck. Το τριγωνικό pickup είχε πωλήσεις 38.965 μονάδων πέρυσι, εκτιμά η Cox Automotive, πολύ κάτω από τις 250.000 που αρχικά προέβλεψε ο Μασκ να παράγει η Tesla μέχρι το 2025. Η Tesla μείωσε επίσης τις τιμές στα πλέον γηρασμένα μοντέλα 3 και Y εν μέσω της επιβράδυνσης της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως και του αυξανόμενου ανταγωνισμού.
Νέα στοιχεία δείχνουν επίσης απότομες μειώσεις των πωλήσεων της Tesla φέτος στις ευρωπαϊκές αγορές μετά τα θετικά σχόλια του Μασκ στα ακροδεξιά πολιτικά κινήματα της περιοχής.
Η Tesla αντιμετωπίζει τώρα αντίθετους ανέμους από τον πρόεδρο που βοήθησε ο Musk να εκλεγεί. Ο Τραμπ, ένας συχνός επικριτής των EV, έχει ζητήσει την κατάργηση των επιδοτήσεων και των πολιτικών για τα EV που έχουν προσθέσει δισεκατομμύρια δολάρια στα αποτελέσματα της Tesla. Ο Μασκ απέρριψε τον αντίκτυπο στην Tesla από την απώλεια των επιδοτήσεων, λέγοντας ότι οι αντίπαλοι θα υποφέρουν περισσότερο.
Όταν η Tesla ανέφερε πτώση 20% στα ετήσια λειτουργικά κέρδη τον Ιανουάριο, οι αναλυτές στην κλήση κερδών δεν έκαναν ερωτήσεις σχετικά με τα οικονομικά της Tesla ή την πτώση των πωλήσεων EV. Επικεντρώθηκαν αντ' αυτού στις υποσχέσεις του Μασκ για «αυτόνομη οδήγηση» στο Ώστιν του Τέξας, έως τον Ιούνιο και μια ευρύτερη κυκλοφορία οχημάτων χωρίς οδηγό μέχρι το τέλος του έτους. Οι μετοχές της Tesla αυξήθηκαν 3% την επόμενη μέρα.
Σε αντίθεση με την Tesla, η BYD έχει επίσης μια ακμάζουσα επιχείρηση, οδηγώντας τις συνολικές πωλήσεις του 2024 σε περίπου 4,2 εκατομμύρια μονάδες, υπερδιπλάσιες από τις παραδόσεις της Tesla. Ωστόσο, η κεφαλαιοποίηση της BYD είναι μικρότερη από το ένα έκτο της Tesla.
Η Bank of America αποδίδει περίπου το ήμισυ της αξίας της Tesla στο robotaxis και το 28% στις συνδρομές λογισμικού αυτόματης οδήγησης. Η Morgan Stanley αποδίδει το 21% στη robotaxis και το 39% στις συνδρομές για αυτόνομες υπηρεσίες τεχνολογίας και άλλες υπηρεσίες.
Ο επενδυτής της Tesla, Ark Investment Management, προβλέπει ότι η μετοχή θα φτάσει τα 2.600 δολάρια έως το 2029, με τα robotaxis να αντιπροσωπεύει το 88% της αξίας της εταιρείας.
Η Ark προβλέπει ότι η Tesla θα μπορούσε να παράγει εκατομμύρια ρομποταξί μέχρι τότε, δημιουργώντας περίπου 760 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια έσοδα. Αυτό θα ήταν περισσότερο από τη Walmart, τη μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο σε έσοδα.