To επενδυτικό του πρόγραμμα, με στόχο την αύξηση της δυναμικότητάς του αλλά και το άνοιγμα σε νέες αγορές, κυρίως προς Ανατολάς, δρομολογεί ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, όπως ανέφερε κατά τη γενική συνέλευση ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης. Έχοντας διανύσει μια χρονιά ρεκόρ, τόσο σε σχέση με τις προηγούμενες επιδόσεις όσο και σε σχέση με τους ευρωπαίους ανταγωνιστές του, το Ελ. Βενιζέλος φιλοδοξεί να εκμεταλλευτεί το momentum, προωθώντας την περαιτέρω ανάπτυξή του κι έχοντας λάβει και το πράσινο φως από την γενική συνέλευση των μετόχων για το scrip dividend.
Εκτιμήσεις για μονοψήφια ανάπτυξη το 2025
Ειδικότερα, όπως επισημάνθηκε, το 2025 έχει ξεκινήσει με θετικό βηματισμό παρά τις προκλήσεις που εγείρει η δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ. Λαμβάνει άλλωστε τη σκυτάλη από μια χρονιά όπου καταγράφηκαν οι καλύτερες ιστορικά επιδόσεις, τόσο από άποψη επιβατικής κίνησης όσο κι από άποψη οικονομικών αποτελεσμάτων.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 2024 το Ελ. Βενιζέλος ήταν υπεύθυνο για το 40% της επιβατικής κίνησης όλης της χώρας ενώ ήταν το 8ο σε επιβατική κίνηση αεροδρόμιο στην ΕΕ. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία δε, οι επιδόσεις του κινήθηκαν κατά 24,5% υψηλότερα από την προπανδημική χρονιά του 2019, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη έφτασε μόλις το 1,8%. Αντίστοιχα το 2024, η επιβατική κίνηση κατέγραψε αύξηση της τάξης του +13,1% σε ετήσια βάση, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από το αντίστοιχο 7,6% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων.
Δεδομένων των συνθηκών βέβαια, οι προαναφερθείσες επιδόσεις δεν αναμένεται να συνεχιστούν με τον ίδιο ρυθμό, με την διοίκηση να εκτιμά ότι τόσο το τρέχον έτος όσο και τα επόμενα, θα κλείσουν με μονοψήφια αύξηση.
Η χρηματοδότηση του πλάνου επέκτασης
Σε αυτό το πλαίσιο ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών προχωρά και στην επιτάχυνση του συνολικού προγράμματος επέκτασης του αεροδρομίου που είχε παρουσιαστεί πέρυσι, έχοντας διασφαλίσει την χρηματοδότησή του. «Η αύξηση της επιβατικής κίνησης, σε συνδυασμό με τα οφέλη της ενοποίησης των δύο φάσεων επέκτασης, μας οδήγησαν στη στρατηγική αναθεώρηση του προγράμματος για 40 εκατ. επιβάτες ως το 2032» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παράσχης.
Υπενθυμίζεται ότι βασικό στοιχείο του επενδυτικού σχεδίου που στοχεύει το αεροδρόμιο να εξυπηρετεί το 2032 περί τα 40 εκατ. επιβάτες, είναι η περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού (MTB) και του κτιρίου δορυφορικού αεροσταθμού (STB), με συνολική αύξηση των χώρων κατά περίπου 148.000 τ.μ. (+68%) για την παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης, καθώς και των απαιτούμενων τροποποιήσεων του οδικού δικτύου και λοιπών υποδομών. Τα άλλα μέρη του Προγράμματος Επέκτασης Αεροδρομίου, που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των 32 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών στο βόρειο τμήμα της πίστας και το νέο πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων, συνεχίζονται σύμφωνα με τον προγραμματισμό, με την ολοκλήρωσή τους να αναμένεται εντός του β' τριμήνου του 2027. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το Πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει καμία ανάγκη για πρόσθετο διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης ή πρόσθετους τροχόδρομους.
Όσον αφορά στην χρηματοδότηση ο επικεφαλής του ΔΑΑ επεσήμανε ότι ο δανεισμός παραμένει προτεραιότητα αλλά η επιτάχυνση του προγράμματος δίνει με βάση το ρυθμιστικό πλαίσιο τη δυνατότητα χρήσης ιδίων κεφαλαίων, κομμάτι ιδιαιτέρως σημαντικό καθώς τα ίδια κεφάλαια στο κομμάτι των αεροπορικών δραστηριοτήτων είναι επιλέξιμα για απόδοση της τάξης του 15%.
Σημειωτέον ότι ο ΔΑΑ έχει εξασφαλίσει 800 εκατ. ευρώ τραπεζική χρηματοδότηση με πολύ ευνοϊκούς όρους για το πρόγραμμα επέκτασης ενώ κατά την χθεσινή γενική συνέλευση οι μέτοχοι ενέκριναν και τα σχέδια για ΑΜΚ μέσω Scrip Divident για το ποσό των 240 εκατ. ευρώ - 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2025 και 140 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Επιπλέον την πρόθεσή τους να συμμετέχουν στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ έχουν εκδηλώσει ήδη από τον προηγούμενο μήνα οι βασικοί μέτοχοι, AviAlliance και Υπερταμείο. Σε κάθε περίπτωση οι λεπτομέρειες υλοποίησης του scrip dividend θα καθοριστούν τις επόμενες ημέρες και οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν την ερχόμενη Τετάρτη.
Όσο για τα έσοδα από τις επενδύσεις επέκτασης, όπως διευκρινίστηκε, θα αρχίσουν να «εγγράφονται» από το δεύτερο εξάμηνο του 2027 καθώς τότε θα αρχίσει να λειτουργεί το νέο πολυώροφο πάρκινγκ αυτοκινήτου ενώ από το τέλος του 2028 θα αρχίσουν να τρέχουν έσοδα και από τις άλλες εμπορικές δραστηριότητες (καταστήματα κ.λ.π.).
Άνοιγμα σε αγορές της Ανατολής
Πέρα από την επέκταση του χώρου του αεροδρομίου βέβαια, ο ΔΑΑ ποντάρει και στην ενίσχυση της συνδεσιμότητας της χώρας με νέες αγορές, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν «ανάχωμα» σε ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις στις οικονομίες των δυτικών χωρών που τροφοδοτούν κατά κύριο λόγο τις επιδόσεις του Ελ Βενιζέλος μέχρι σήμερα.
Η επέκταση προς Ανατολάς στοχεύει μάλιστα ιδιαίτερα στην κινεζική αγορά με τον κ. Παράσχη να επισημαίνει ότι στις πτήσεις από Πεκίνο και Σαγκάη αναμένεται να προστεθεί μία ακόμη περιοχή. Αξίζει να σημειωθεί πως παρόλο που η επανάκαμψη των Κινέζων μετά την πανδημία γίνεται με αργούς ρυθμούς αποτελεί μία μεγάλη αγορά με ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Πέρα από την αγορά της Κίνας βέβαια σχετικές προσπάθειες πραγματοποιούνται ήδη από πέρυσι και για την αγορά της Ινδίας.
Συμπληρωματικά στα προαναφερθέντα επενδυτικά σχέδια βέβαια, τα ραντάρ της διοίκησης παραμένουν ανοικτά και για νέες ευκαιρίες, όπως η επένδυση και σε άλλα αεροδρόμια με τον κ. Παράσχη να δηλώνει σε σχετική ερώτηση ότι «μπορούμε να εξετάσουμε και άλλα αεροδρόμια και θα το κάνουμε με ζέση και λεπτομέρεια όπως κινούμαστε πάντα».
Σημειωτέον ότι οι μέτοχοι του ΔΑΑ ενέκριναν τις ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις της χρήσης 2024, τις σχετικές Εκθέσεων του Διοικητικού Συμβουλίου και των Ανεξάρτητων Ορκωτών Ελεγκτών, καθώς και της Δήλωσης Εταιρικής Διακυβέρνησης και της Έκθεσης Βιωσιμότητας. Επίσης ενέκριναν το μέρισμα των €0,7862 ανά μετοχή, καθώς και το πρόγραμμα επανεπένδυσης μερίσματος τετραετούς διάρκειας (2025 - 2028).