IKEA: Η σουηδική αυτοκρατορία που «κατέκτησε» την Ελλάδα

Ελένη Μπότα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
IKEA: Η σουηδική αυτοκρατορία που «κατέκτησε» την Ελλάδα

Κατάφερε να εγκαταστήσει την αλυσίδα σε 33 χώρες, να απασχολεί 75.000 υπαλλήλους και να κάνει τζίρο πάνω από 14 δισ. ευρώ. Ο λόγος για τον ιδρυτή της ΙΚΕΑ Ινγκβάρ Κάμπραντ ο οποίος απεβίωσε σε ηλικία 91 ετών, μετά από σύντομη ασθένεια.

Στις χώρες που έχει παρουσία η ΙΚΕΑ είναι μεταξύ άλλων και η Ελλάδα, την οποία «έφερε» ο Όμιλος Fourlis μέσω του συστήματος δικαιόχρησης.

Το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, άνοιξε το 2001. Η επιτυχία του καταστήματος ήταν τεράστια καθώς είχε καταφέρει να καταγράφει πωλήσεις άνω των 80 εκατ. ευρώ το χρόνο και ήταν ένα από τα 10 καταστήματα με τις υψηλότερες πωλήσεις διεθνώς.


Μάλιστα στο εν λόγω κατάστημα διοργανώνονταν εκδρομές με πούλμαν από τη Αθήνα και άλλες περιοχές της Ελλάδας προκειμένου οι καταναλωτές να το επισκεφτούν και να κάνουν τις αγορές τους.

Μετά τη μεγάλη επιτυχία του καταστήματος της Θεσσαλονίκης ο Όμιλος Fourlis έφερε το πρώτο κατάστημα ΙΚΕΑ στην Αθήνα, στο νέο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Ήταν το 2004 και το κατάστημα στην Αθήνα κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να καταγράψει ρεκόρ, καθώς ήταν το δεύτερο κατάστημα με τις υψηλότερες πωλήσεις (170 εκατ ευρώ) εκτός Σουηδίας.

Ακολούθησε το άνοιγμα ενός νέου καταστήματος στη Λευκωσία το 2007, το κατάστημα ΙΚΕΑ Κηφισός το 2008, το κατάστημα ΙΚΕΑ Θεσσαλίας στη Λάρισα το 2009 και το κατάστημα ΙΚΕΑ στα Ιωάννινα το 2010.

Τα χρόνια της κρίσης που ακολούθησαν και είχε σημαντική επίπτωση στην κατανάλωση, επηρέασε σημαντικά και τις πωλήσεις των ΙΚΕΑ στην χώρα μας.

Προκειμένου να καλύψει τη μείωση των πωλήσεων ο όμιλος Fourlis δημιούργησε πρώτος στο παγκόσμιο δίκτυο της ΙΚΕΑ τα σημεία παραγγελιών και παραλαβών σε πόλεις που δεν απείχαν μακριά από καταστήματα ΙΚΕΑ αλλά το μέγεθος τους δεν μπορούσε να σηκώσει την δημιουργία ενός νέου.

Έτσι προχώρησε στην δημιουργία επτά σημείων παραγγελιοληψίας (Pick up & Order Points) προϊόντων ΙΚΕΑ , εκ των οποίων πέντε στην Ελλάδα (Ρόδος, Πάτρα, Χανιά, Ηράκλειο και Κομοτηνή) και δύο στην Βουλγαρία (Βάρνα και Μπουργκάς).

Το μοντέλο αυτό το αντέγραψε στην συνέχεια η ΙΚΕΑ και άλλοι franchisee της σε όλο τον κόσμο.

Το 2016 οι πωλήσεις των ΙΚΕΑ στην Ελλάδα ανήλθαν σε 291,3 εκατ. το 2016 αυξημένες κατά 4,2% σε σχέση με το 2015. Το EBITDA ανήλθε στα 29,1 εκατ. έναντι 25,6 εκατ. το 2015, αύξηση 14,0%, ενώ τα κέρδη προ φόρων στα 7 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 4,6 εκατ. το 2015.

Όσον αφορά το 2017 πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πωλήσεις στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 6,9% ενώ στις υπόλοιπες χώρες (Κύπρος, Βουλγαρία) αυξήθηκαν κατά 7,9%. Μικρή έκτιμάται ότι ήταν και η μείωση του αριθμού των επισκεπτών στα εν Ελλάδι καταστήματα.

Ο ανταγωνισμός με την JYSK

H είσοδος της διεθνούς αλυσίδας καταστημάτων επίπλου και ειδών σπιτιού JYSK στην χώρα μας το 2015, μπορεί να θορύβησε αρχικά τα στελέχη του Ομίλου Fourlis, ωστόσο προς το παρόν δεν φαίνεται να συνιστά «απειλή».

Η JYSK η οποία έκανε πρεμιέρα στη χώρα μας, ανοίγοντας το πρώτο κατάστημα το Σεπτέμβριο του 2015 στοχεύει στην ανάπτυξη ενός δικτύου 40 συνολικά καταστημάτων στη χώρα μας μέχρι το 2020.

Η «μάχη» μεταξύ των δύο αλυσίδων έχει περιοριστεί στην εμπορική πολιτική που ακολουθούν οι δύο εταιρείες, μέσω των προσφορών που κάνουν σε καθημερινή βάση για την προσέλκυση πελατών.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος Fourlis (ΙΚΕΑ) γνωρίζει πολύ καλά τον αντίπαλό του -την JYSK - καθώς έχουν ήδη «συγκρουστεί» στην αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, όπου η ΙΚΕΑ παρουσιάζει πολύ καλές επιδόσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider