Σε θετικό κλίμα οι «ζυμώσεις» για τον αγωγό East Med

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σε θετικό κλίμα οι «ζυμώσεις» για τον αγωγό East Med

Σε θετικό κλίμα συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου-Ιταλίας-Ισραήλ για την κατασκευή του αγωγού East Med, ενός έργου το οποίο η ελληνική κυβέρνηση θέτει ψηλά στην ενεργειακή ατζέντα. Τόσο ο πρωθυπουργός της χώρας, Αλέξης Τσίπρας, όσο και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, έχουν επανειλημμένως αναφερθεί στην αξία του μεγαλύτερου υποθαλάσσιου αγωγού σε μήκος και σε βάθος που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη, τονίζοντας πως η Ελλάδα μπορεί να μετατραπεί σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο στην ΕΕ.

Η ψήφος εμπιστοσύνης στον αγωγό επιβεβαιώθηκε στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ στη Λευκωσία όπου συμμετείχε ο κ. Τσίπρας και στόχος είναι να υπογραφεί η διακρατική συμφωνία εντός του 2018. Ομοίως, χθες, Δευτέρα,πραγματοποιήθηκε επίσημη συνάντηση της ομάδας εργασίας για την κατασκευή του αγωγού στο υπουργείο Περιβάλλοντος με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Κύπρου, του Ισραήλ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (σε ρόλο παρατηρητή). Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η εξέταση σχεδίου διακυβερνητικής συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού και το αποτέλεσμα κρίθηκε ως «πολύ ενθαρρυντικό».

Ο αγωγός East Med θεωρείται ένα «ακριβό project», καθώς η κατασκευή του εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 6-7 δισ. ευρώ και η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί στις αρχές του 2019 ενώ το έργο εκτιμάται ότι μπορεί να έχει ολοκληρωθεί το 2025. Ο σχεδιαζόμενος αγωγός των 2.000 χιλιομέτρων θα συνδέσει τα κοιτάσματα αερίου κοντά στο Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και την Ιταλία. Το έργο περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest), βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013.

Τη διετία 2011-2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (East Med), με αρχικό σχεδιασμό τη μεταφορά 8 δισ. κυβ. μέτρων ετησίως, ισραηλινό και κυπριακό αέριο από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης. Η αφετηρία του θα είναι υποθαλάσσια από τα κοιτάσματα προς το Βασιλικό της Κύπρου, στη συνέχεια θα συνεχίζει την όδευσή του προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδος, προς την Ιταλία, μέσω του αγωγού IGI-Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ).

Με βάση τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί, έχει επιβεβαιωθεί ότι το έργο είναι απολύτως εφικτό τεχνικά, ενώ, παρόμοια έργα, είτε έχουν ήδη κατασκευαστεί (αγωγός Medgas Αλγερία - Ισπανία), είτε είναι σε φάση έναρξης κατασκευής (αγωγός Galsi Αλγερία – Ιταλία).

Προκειμένου να ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία και να υπογραφεί η διακυβερνητική συμφωνία το συντομότερο, συμφωνήθηκε τη Δευτέρα να πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση της ομάδας εργασίας, στις 4-5 Ιουλίου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider