Νέες καταναλωτικές τάσεις στη αγορά την επόμενη μέρα της πανδημίας

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Νέες καταναλωτικές τάσεις στη αγορά την επόμενη μέρα της πανδημίας
Τι δείχνει έρευνα του τμήματος Μελετών του Ε.Β.Ε.Π. σε συνεργασία με την Ο.Ε.Σ.Α.Ο.Ν.Ν.Α. που διεξήχθη για λογαριασμό του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής σε 22 περιοχές.

Νέες τάσεις διαμορφώνονται στο καταναλωτικό κοινό μετά την επαναλειτουργία των καταστημάτων σύμφωνα με έρευνα του τμήματος Μελετών του Ε.Β.Ε.Π. σε συνεργασία με την Ο.Ε.Σ.Α.Ο.Ν.Ν.Α. που διεξήχθη για λογαριασμό του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής σε 22 περιοχές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας τις πρώτες 10 ημέρες επαναλειτουργίας της αγοράς, προέκυψαν τα εξής:
•​Δημιουργία επιχειρήσεων «τριών ταχυτήτων»
•​Ανάδειξη 4 νέων τάσεων καταναλωτικής συμπεριφοράς
•​Προτιμήσεις των καταναλωτών στις προσφορές
•​Εμπορική κίνηση με μέτριες πωλήσεις τις πρώτες ημέρες
•​Συμμόρφωση στις οδηγίες υγιεινής και ασφάλειας

Παράλληλα, στο διάστημα της επανεκκίνησης διαμορφώθηκαν επιχειρήσεις 3 ταχυτήτων και αναμένεται να διατηρηθούν στην αγορά τουλάχιστον κατά τη μεταβατική περίοδο Μαΐου-Ιουνίου.

Όπως επισημαίνεται οι «ταχύτητες» που οριοθετούνται, δεν διακρίνονται μόνο από την εργασιακή κατάσταση των επιχειρήσεων, αλλά και από την οικονομική κατάσταση κάθε επιχείρησης στον ίδιο κλάδο.

Αναλυτικά:

Πρώτον οι επιχειρήσεις με μισθωτούς που ήταν σε αναστολή εργασίας και τίθενται εκ νέου σε αναστολή με τη παράταση του Μαΐου.

Δεύτερον οι επιχειρήσεις που επιλέγουν το σύστημα του «προσωπικού ασφαλούς λειτουργίας» λόγω περιορισμού των τ.μ. ή περνούν από την πλήρη απασχόληση σε μερική ή εκ περιτροπής εργασία και

Τρίτον οι επιχειρήσεις που επέστρεψαν από την αναστολή εργασίας στην πλήρη λειτουργία και απασχόληση και ενσωματώθηκαν στη κατηγορία των πληττόμενων επιχειρήσεων που συνέχισαν να λειτουργούν κατά τη διάρκεια της καραντίνας.

Οι τέσσερις τάσεις

Σύμφωνα με την έρευνα, η πανδημία του κορονοϊού ανέδειξε 4 νέες τάσεις στη καταναλωτική συμπεριφορά και διάθεση των κατοίκων στη Περιφέρεια Αττικής.

Η πρώτη κατηγορία καταναλωτών είναι αυτή που συνεχίζουν τις περικοπές (34%). Περισσότεροι από 3 στους 10 έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους εξ ανάγκης σε όλες τις κατηγορίες αγορών, υπό το βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας στην απασχόληση τους.

Η επόμενη κατηγορία καταναλωτών, ξοδεύει για αγορές λιγότερα, επειδή διακατέχεται από απαισιοδοξία για το μέλλον (17%). Οι 2 στους 10 επιλέγουν να συνεχίσουν τη λιτότητα περισσότερο από φόβο και ανασφάλεια. Τη μεγαλύτερη κατηγορία αποτελούν οι 4 στους 10 που παραμένουν ψύχραιμοι και επιστρέφουν στη κανονικότητα, αλλά ξοδεύοντας προσεκτικά (38%).

Στη μικρότερη και τελευταία κατηγορία είναι μόλις 1 στους 10 που καταναλώνει πιο ελεύθερα, αλλά χωρίς να ξοδεύει περισσότερα από πριν (11%).

Οι επιχειρήσεις που ξεκίνησαν με προσφορές προσέλκυσαν περισσότερο τους καταναλωτές. Το 86% των εμπορικών καταστημάτων στην Αττική έκαναν προσφορές με ποσοστό έκπτωσης από 20 έως 40% και μόνο το 14% των εμπόρων δήλωσε πως δεν επανεκκίνησε με τη διενέργεια προσφορών. Οι 5 στους 10 καταναλωτές έδειξαν προτίμηση στα οικονομικότερα αγαθά (48%) χωρίς διάκριση προέλευσης και μάρκας. Σχεδόν οι 3 στους 10 διατηρούν τη προτίμηση τους στα επώνυμα προϊόντα (28%), ενώ περισσότεροι από 2 στους 10 προτιμούν πλέον αποκλειστικά τα ελληνικά, τοπικά προϊόντα (24%).

Η εμπορική κίνηση στις αγορές της Αττικής χαρακτηρίζεται από σχεδόν το 50% των επιχειρήσεων μέτρια και από το 40% σχετικά καλή, ενώ το 10% την χαρακτηρίζει υποτονική. Οι πωλήσεις σύμφωνα με τα «Ζ» των ταμειακών μηχανών, συγκριτικά με αντίστοιχες καθημερινές του περσινού Μαΐου που σημειωτέον δεν ήταν ιδιαίτερα καλός μήνας σε πωλήσεις για το λιανικό εμπόριο, κυμαίνεται τις πρώτες μέρες στο 1/3 με 1/2 και στη καλύτερη περίπτωση στα 2/3 του περυσινού ημερήσιου τζίρου. Στη κατηγορία των υπηρεσιών της κινητής τηλεφωνίας η κίνηση ήταν σχετικά αυξημένη, ενώ οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών και καλλυντικών ήταν ικανοποιητικές.

Τέλος σημειώνεται ότι θετικά σχόλια και εντυπώσεις απέσπασαν οι καταστηματάρχες και οι εργαζόμενοι από τους πελάτες τους για την τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας. Αντίστοιχα απόλυτα συνεργάσιμοι ήταν οι καταναλωτές, που έδειξαν υπομονή στην αργή ροή της αγοραστικής συναλλαγής. Παράπονα διατυπώθηκαν για την υποχρέωση των πολιτών να φορούν μάσκα στα ΜΜΕ κάτι που περιόρισε τις μετακινήσεις από τη κατοικία τους σε κεντρικές αγορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι 7 στους 10 καταστηματάρχες προχωρούν στην δημιουργία ή εξέλιξη του «e-shop» και κατά τη διάρκεια του lockdown σχεδίασαν ένα «υβριδικό μοντέλο» συνδυάζοντας τη φυσική και τη ψηφιακή λειτουργία της επιχείρησης τους.

Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. και Π.Ε.Σ.Α. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε: «Εν κατακλείδι, η επανεκκίνηση της αγοράς στην Αττική δείχνει πως οι καταναλωτές ξεκίνησαν διστακτικά, συνέχισαν διερευνητικά και κινούνται προσεκτικά. Η πλειοψηφία των καταστηματαρχών και των καταναλωτών δείχνουν ωριμότητα και ψυχραιμία. Το ζητούμενο είναι σταδιακά οι πωλήσεις από τα σημερινά μέτρια επίπεδα να εξελιχθούν καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση είναι κατανοητό πως μετά το σοκ της πανδημίας, τόσο η αγορά, όσο και οι καταναλωτές θέλουν τον χρόνο τους.»

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider