Με το ενδιαφέρον των καταναλωτών να είναι αυξημένο και τον τζίρο των επιχειρήσεων να κινείται σε γενικές γραμμές σε μέτρια επίπεδα, επανεκκίνησε σχεδόν στο σύνολο της η αγορά το τελευταίο δεκαήμερο.
Η εμπορική κίνηση στις αγορές της Αττικής χαρακτηρίζεται από σχεδόν το 50% των επιχειρήσεων μέτρια και από το 40% σχετικά καλή, ενώ για το 10% θεωρείται υποτονική, σύμφωνα με έρευνα του τμήματος Μελετών του Ε.Β.Ε.Π. σε συνεργασία με την Ο.Ε.Σ.Α.Ο.Ν.Ν.Α. που διεξήχθη για λογαριασμό του Π.Ε.Σ.Α.
Οι πωλήσεις, συγκριτικά με αντίστοιχες καθημερινές του περσινού Μαΐου, ο οποίος μάλιστα δεν ήταν ιδιαίτερα καλός μήνας σε πωλήσεις για το λιανικό εμπόριο, κυμάνθηκε τις πρώτες μέρες στο 1/3 με 1/2 και στη καλύτερη περίπτωση στα 2/3 του περυσινού ημερήσιου τζίρου. Στα επιμέρους στοιχεία, στην κατηγορία των υπηρεσιών της κινητής τηλεφωνίας η κίνηση ήταν σχετικά αυξημένη, ενώ οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών και καλλυντικών ήταν ικανοποιητικές. Πηγές της αγοράς τονίζουν επίσης ότι σε καλά επίπεδα κινήθηκε και η κατηγορία των παιδικών ενδυμάτων.
Σύμφωνα με αντίστοιχη έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, για την πρώτη εβδομάδα της επαναλειτουργίας των καταστημάτων λιανικής, ένας στους τέσσερις εμπόρους είχε πτώση τζίρου πάνω από 50% σε σχέση με πέρσι και συνολικά το 82,8% των καταστημάτων κατέγραψε χειρότερα αποτελέσματα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εβδομάδα. Παράλληλα μόνο το 12,3% κατέγραψε αυξητικές τάσεις τζίρου. Όσον αφορά στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, ένας στους δύο κρίνει ως σημαντικότερο παράγοντα, την επέκταση της μείωσης του ενοικίου έως το τέλος του έτους. Ως δεύτερος σημαντικότερος παράγοντας καταγράφηκε η χρηματοδότηση μέσω δανείων, για την άμεση αύξηση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.
«Είναι αξιοσημείωτος ο ενθουσιασμός των εμπόρων που άνοιξαν τα καταστήματά τους μετά από 52 ημέρες και επέστρεψαν στην καθημερινότητα τους» σημείωσε o πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας μιλώντας την Πέμπτη στον Real Fm. Τόνισε ωστόσο ότι «ο τζίρος παραμένει χαμηλός χωρίς ιδιαίτερες προσδοκίες άμεσης ανάκαμψης».
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πάντως ότι την επόμενη μέρα μετά την πανδημία, η σχέση καταναλωτών- χτίζεται πλέον μέρα με τη μέρα και το σημαντικό αυτή τη στιγμή είναι ότι «κάτι κινείται στην ψυχολογία της αγοράς» και σε συνδυασμό με την τήρηση των μέτρων προστασίας η γενική εικόνα ενδεχομένως να βελτιωθεί.
Προσφορές στα καταστήματα και νέες καταναλωτικές τάσεις
Η πανδημία του κορονοϊού, σύμφωνα με την έρευνα σε 22 περιοχές της περιφέρειας Αττικής, ανέδειξε 4 νέες τάσεις στη καταναλωτική συμπεριφορά.
Τη μεγαλύτερη κατηγορία αποτελούν οι 4 στους 10 καταναλωτές που παραμένουν ψύχραιμοι και επιστρέφουν στη κανονικότητα, αλλά ξοδεύοντας προσεκτικά (38%).
Η επόμενη κατηγορία αφορά στους καταναλωτές που συνεχίζουν τις περικοπές (34%). Περισσότεροι από 3 στους 10 έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους σε όλες τις κατηγορίες αγορών, υπό το βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας στην απασχόληση τους.
Ακολουθεί η κατηγορία που ξοδεύει λιγότερα, καθώς διακατέχεται από απαισιοδοξία για το μέλλον (17%). Οι 2 στους 10 επιλέγουν να συνεχίσουν τη λιτότητα περισσότερο από φόβο και ανασφάλεια.
Στη μικρότερη και τελευταία κατηγορία είναι μόλις 1 στους 10 που καταναλώνει πιο ελεύθερα, αλλά χωρίς να ξοδεύει περισσότερα από πριν (11%).
Σε ποσοστό 86% τα εμπορικών καταστημάτων στην Αττική έκαναν προσφορές μετά την επαναλειτουργία τους, με ποσοστό έκπτωσης από 20 έως 40%. Οι 5 στους 10 καταναλωτές έδειξαν προτίμηση στα οικονομικότερα αγαθά (48%) χωρίς διάκριση προέλευσης και μάρκας.
Ωστόσο σχεδόν οι 3 στους 10 διατηρούν τη προτίμηση τους στα επώνυμα προϊόντα (28%), ενώ περισσότεροι από 2 στους 10 προτιμούν πλέον αποκλειστικά τα ελληνικά, τοπικά προϊόντα (24%).