Αναμφισβήτητα από τους κερδισμένους κλάδους της πανδημίας, τα σούπερ μάρκετ κατά τη διάρκεια του lockdown, είδαν τον τζίρο τους να αυξάνεται ραγδαία και τις οnline πωλήσεις τους να εκτοξεύονται.
Λαμβάνοντας υπόψη τις νέες καταναλωτικές συνήθειες που διαμορφώθηκαν μέσα σε αυτό το διάστημα και με την εμπειρία των αυξημένων απαιτήσεων όσον αφορά στη ζήτηση, τα στελέχη του κλάδου έχουν πλέον στραμμένο το βλέμμα στο φθινόπωρο.
Οι επενδύσεις αναμένεται παρά την πανδημία να συνεχιστούν όπως επεσήμαναν όλο το προηγούμενο διάστημα οι επικεφαλής των μεγάλων αλυσίδων, με επίκεντρο τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Παράλληλα μετά την αύξηση των κρουσμάτων και ενόψει της επιστροφής των εκδρομέων στα μεγάλα αστικά κέντρα, τα στελέχη του κλάδου προετοιμάζονται προκειμένου να εξασφαλίσουν την επάρκεια των προϊόντων στα ράφια τους, σε ενδεχόμενη νέα αύξηση της ζήτησης. Μεγάλη σημασία δίνουν επίσης στην τήρηση των μέτρων προστασίας για να διασφαλίσουν την υγεία τόσο των εργαζομένων όσο και των πελατών τους.
Υπενθυμίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ το πρώτο εξάμηνο του έτους κατέγραψαν συνολικό τζίρο αυξημένο κατά 12,2% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας IRI. Αντίστοιχα, ρυθμό ανάπτυξης 150% στην αξία των αγορών, κατέγραψαν τα online σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με το εξαμηνιαίο Report της Convert Group. Η πορεία των πωλήσεων μετά την άρση των lockdown ομαλοποιήθηκε σταδιακά, φτάνοντας στα επίπεδα προ πανδημίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πλήγμα στις πωλήσεις τους είχαν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού τα σούπερ μάρκετ στις τουριστικές περιοχές λόγω της μειωμένης τουριστικής κίνησης. Ενδεικτικά στην Κρήτη η πτώση τον Ιούνιο, έφτασε έως και το 19,4%.
Οι επενδύσεις στα online καταστήματα
Οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ από την άλλη πλευρά συνέχισαν να αναπτύσσονται με υψηλό ρυθμό ακόμη και μετά την άρση του lockdown, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις ότι πρόκειται μια καταναλωτική συνήθεια που σιγά σιγά καθιερώνεται στους Έλληνες.
Σημειώνεται ότι οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το πρώτο εξάμηνο του 2020 ήταν κατά 21% υψηλότερες από το σύνολο των πωλήσεων ολόκληρου του 2019.
Όλες οι μεγάλες αλυσίδες εν μέσω πανδημίας ενίσχυσαν το ηλεκτρονικό τους κανάλι βλέποντας τη στροφή των καταναλωτών και προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν το πρώτο διάστημα με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις που έφταναν ακόμη και τον έναν μήνα. Έτσι προχώρησαν σε συνεργασίες με πλατφόρμες και εταιρείες κούριερ, αναβάθμιση των υπηρεσιών τους αλλά και προσλήψεις.
Στον σχεδιασμό των εταιρειών για το επόμενο διάστημα προβλέπεται πάντως και περαιτέρω ενίσχυση των ηλεκτρονικών καταστημάτων.
Σύμφωνα με όσα είπε ο Βασίλης Σταύρου, διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος στο πλαίσιο των εργασιών του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, η εταιρεία θα συνεχίσει κανονικά το επενδυτικό της πλάνο με επέκταση του δικτύου των καταστημάτων, ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και την ενδυνάμωση του ηλεκτρονικού της καταστήματος. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤRO ΑΕΒΕ, ο οποίος τόνισε ότι «επενδύουμε στην ηλεκτρονική αναβάθμιση των καταστημάτων και των υπηρεσιών μας και αναμένουμε ότι η χρονιά θα είναι για τον κλάδο ανοδική».
Τα δύο σενάρια για το υπόλοιπο του 2020
Όσον αφορά στην εξέλιξη των πωλήσεων τους υπόλοιπους μήνες του έτους, η IRI στις αρχές του καλοκαιριού παρουσίασε δύο σενάρια.
Στο σενάριο που προέβλεπε δεν θα υπάρξει νέο κύμα κορονοϊού το φθινόπωρο, η IRI ανάμενε άνοδο 5,3% στον τζίρο των σούπερ μάρκετ στο σύνολο της χρονιάς. Στο δεύτερο σενάριο, ότι το φθινόπωρο θα βρεθούμε αντιμέτωποι με νέο κύμα κορονοϊού, η IRI ανέμενε αύξηση των πωλήσεων κατά 8,1% στο σύνολο του 2020.
Σύμφωνα πάντως με όσα είχε αναφέρει ο Κωνσταντίνος Κωτόπουλος, επικεφαλής της Analytics Center of Excellence της εταιρείας, το δεύτερο εξάμηνο του 2020 τα σούπερ μάρκετ δεν αναμενόταν σε κανένα εκ των σεναρίων να δουν ανάπτυξη ανάλογη με τους πρώτους μήνες του έτους. Αφενός γιατί η αντίδραση των καταναλωτών αναμένεται σε κάθε περίπτωση να είναι περισσότερο ήπια, αφετέρου επειδή το εισόδημα για την πλειονότητα των νοικοκυριών είναι πλέον πιο περιορισμένο.
Διαβάστε επίσης:
Τι άλλαξε ο κορονοϊός στα σούπερ μάρκετ
Σκλαβενίτης - e-food: Η συνεργασία που αλλάζει το λιανεμπόριο