Το βλέμμα στο Δεκέμβριο έχουν πλέον στραμμένο οι έμποροι, ευελπιστώντας τα καταστήματά τους να επαναλειτουργήσουν πριν από τις γιορτές έστω και με περιορισμούς και να μη χαθεί ο χριστουγεννιάτικος τζίρος.
«Η απώλεια του εορταστικού τζίρου θα ισοδυναμούσε με καταστροφή» δήλωνε πριν από μερικές μέρες στο insider.gr o πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας.
Άλλωστε ο Νοέμβριος, με τα καταστήματα κλειστά εν μέσω ενδιάμεσων εκπτώσεων και με τη Black Friday να διεξάγεται μόνο με ηλεκτρονικές πωλήσεις, θεωρείται ένας ακόμη «χαμένος» μήνας για το 2020. Στο πλαίσιο αυτό και για να μην χαθεί για τα φυσικά καταστήματα η Black Friday, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, ζήτησε τη μεταφορά της από τις 27 Νοεμβρίου, την πρώτη Παρασκευή που θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα.
Εάν σ' όλα τα παραπάνω συνυπολογίσουμε και την οριακή κατάσταση στην οποία βρίσκονται ήδη αρκετές μικρομεσαίες επιχειρήσεις με συσσωρευμένα τα προβλήματα από τους προηγούμενους μήνες της πανδημίας, γίνεται σαφές γιατί ο Δεκέμβριος ο οποίος παραδοσιακά θεωρείται καθοριστικός μήνας για το λιανεμπόριο, φέτος θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμος.
Άλλωστε ήδη από τον Αύγουστο οι προσδοκίες των εμπόρων, όπως καταγράφηκαν από το ΙΝ.ΕΜ.Υ – ΕΣΕΕ, ήταν απογοητευτικές, με την εκτίμηση για ετήσια μείωση τζίρου να φτάνει το 50%.
Ακόμη πάντως και στο καλό σενάριο που τα καταστήματα ανοίξουν τελικά πριν από τις γιορτές, η αγωνία των εμπόρων παραμένει και όσον αφορά στην ψυχολογία αλλά και το διαθέσιμο προς κατανάλωση, εισόδημα των καταναλωτών.
Ικανοποίηση για το «φρένο» στις πωλήσεις διαρκών αγαθών από τα σούπερ μάρκετ
Οι έμποροι πάντως δηλώνουν ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι με απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης και έπειτα από αίτημα της ΕΣΕΕ, από την Τετάρτη τα σούπερ μάρκετ απαγορεύεται να πωλούν διαρκή αγαθά, όπως για παράδειγμα υποδήματα και ενδύματα, για όσο διάστημα τα υπόλοιπα καταστήματα παραμένουν κλειστά.
«Μιλήσαμε για ηθική δικαίωση γιατί, αν μη τι άλλο, η ικανοποίηση του αιτήματος αποτελεί μία ένεση ψυχολογίας για τη δύσκολη συνέχεια που αντιμετωπίζουμε. Αλλά και πρακτικά αναμένουμε ότι η εξέλιξη θα μας δικαιώσει στο άμεσο μέλλον, μιας και οι καταναλωτές που τώρα θα χρειαστεί να περιμένουν για να κάνουν τις αγορές τους μετά τις 30 Νοεμβρίου - για παράδειγμα σε ρούχα και υποδήματα - στην πλειονότητά τους πιστεύουμε ότι θα στραφούν αντί για τα σουπερμάρκετ και τις υπεραγορές τροφίμων στα εμπορικά καταστήματα της γειτονιάς τους.
Με αυτό τον τρόπο, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια του 2ο lockdown, δεν θα υπονομευθεί αδικαιολόγητα από αθέμιτο ανταγωνισμό ο αγώνας επιβίωσης των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων και διατήρησης των θέσεων εργασίας σε αυτές» σημείωνε στο insider.gr o κ. Καρανίκας.
Έως τότε πάντως, οι αγορές θα συνεχίσουν να γίνονται ηλεκτρονικά για όσα καταστήματα τουλάχιστον διαθέτουν e-shop. Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν μάλιστα ότι οι προσφορές για τη Black Friday θα είναι μεγάλες σε μία προσπάθεια να συγκρατηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η πτώση του τζίρου μέχρι την επαναλειτουργία τους.
Σε κάθε περίπτωση πάντως τα φετινά Χριστούγεννα για το λιανεμπόριο θα είναι διαφορετικά από τις άλλες χρονιές καθώς ακόμη και με ανοιχτά καταστήματα οι περιορισμοί θα ισχύουν, ενώ εκτιμάται ότι παρά την «ανάσα» που θα δώσει στους εμπόρους η τόνωση της αγοραστικής κίνησης, θα χρειαστεί αρκετός καιρός για επιστροφή στην κανονικότητα.