«Παρελθόν» θα αποτελούν σύντομα οι συναλλαγές στα γκισέ των τραπεζών, με τους πελάτες να ωθούνται στα εναλλακτικά δίκτυα εντός και εκτός καταστημάτων.
Πιο πρόσφατο είναι το παράδειγμα της Eurobank, η οποία έχει ανακοινώσει ότι στα ταμεία της θα πραγματοποιούνται πλέον συναλλαγές άνω των 400 ευρώ. Οι υπόλοιπες συναλλαγές, όπως αναλήψεις, καταθέσεις, πληρωμές λογαριασμών, διατραπεζικές μεταφορές κ.α. θα εκτελούνται στα ΑΤΜ ή στα ειδικά μηχανήματα συναλλαγών που έχουν τοποθετηθεί τα τελευταία χρόνια στα καταστήματα.
Διαφορετική προσέγγιση υιοθετεί η Alpha Bank, η οποία ακολουθεί μια πιο ήπια πολιτική που προβλέπει την «εκπαίδευση» των πελατών της στα μέσω ειδικού προσωπικού (coaches) σε επιλεγμένα καταστήματα. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεκίνησε να υλοποιείται πιλοτικά το 2017 και βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη από το 2018 με 15-20 coaches να έχουν «μετασχηματίσει» τα περισσότερα πλέον καταστήματα.
Ουσιαστικά, οι πελάτες ωθούνται στα μηχανήματα συναλλαγών που βρίσκονται μέσα στα καταστήματα με τη βοήθεια του εξειδικευμένου προσωπικού. Όπως εξηγούν στο insider.gr πηγές της τράπεζας, με αυτόν τον τρόπο δεν χρειάστηκε η Alpha Bank να επιβάλλει περιορισμούς στις συναλλαγές στο γκισέ, καθώς ήδη έχει επιτευχθεί η μείωση των συναλλαγών στο γκισέ κατά 50% μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι πολλές φορές αρκούν απλά βήματα για να αποσυμφορηθούν τα καταστήματα και ένα παράδειγμα είναι οι συνταξιούχοι. Στο πλαίσιο της ίδιας καμπάνιας, οι συνταξιούχοι πελάτες της Alpha Bank ενημερώθηκαν τηλεφωνικά για τη δυνατότητα αποστολής SMS το προηγούμενο βράδυ της καταβολής της σύνταξης. Με αυτόν τον τρόπο, ενημερώνονται με ένα μήνυμα στο κινητό και δεν σπεύδουν στο κατάστημα να ενημερώσουν το βιβλιάριό τους, όπως συνηθίζεται, αποτρέποντας τον σχηματισμό ουρών έξω από τα καταστήματα.
Ανώτατα τραπεζικά στελέχη αναφέρουν στο insider.gr ότι ήδη τα τελευταία χρόνια η διείσδυση των εναλλακτικών καναλιών εξυπηρέτησης στη χώρα μας είναι πολύ ενθαρρυντική, αν και υπάρχει σημαντική δουλειά να γίνει ακόμη. Κυρίως, επικεντρώνονται στη διείσδυση της ηλεκτρονικής τραπεζικής στις επιχειρήσεις, οι οποίες επίσης χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό τα καταστήματα. Για τον λόγο αυτό, όλες σχεδόν οι τράπεζες λανσάρουν ειδικά προϊόντα, όπως εξυπηρέτηση μέσω βίντεο από εξειδικευμένο υπάλληλο και άλλες υπηρεσίες που θα αποτρέψουν τους επιχειρηματίες να επισκεφθούν το κατάστημα.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η συρρίκνωση του δικτύου των τραπεζών και η ενίσχυση των ηλεκτρονικών δικτύων συναλλαγών, κυρίως μέσω του internet και mobile banking είναι μονόδρομος για τις τράπεζες και τους πελάτες. Τα υψηλά λειτουργικά έξοδα καταδικάζουν τις τράπεζες σε πολύ χαμηλή κερδοφορία και καθιστούν επιτακτική την ανάγκη μετασχηματισμού του δικτύου τους.
Θυμίζεται ότι μετά την επιβολή των capital controls πριν από 4,5 χρόνια, οι Έλληνες απέκτησαν -αναγκαστικά- χρεωστική κάρτα προκειμένου να διενεργούν τις συναλλαγές τους από τα αυτόματα τερματικά μηχανήματα (ΑΤΜ). Το γεγονός αυτό έλυσε τα «χέρια» των τραπεζών που έχουν πλέον ένα ισχυρό χαρτί να «παίξουν» στην πορεία προς την ψηφιοποίηση των τραπεζικών υπηρεσιών.