Σίγουρες θεωρούνται οι νέες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων μετά από την ανακοίνωση των πρόωρων εθνικών εκλογών. Το Ελληνικό, τα 10 περιφερειακά λιμάνια και η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» είναι μόνο μερικά από τα βασικά projects που αναμένεται να πάνε πίσω με τις εξελίξεις να αναμένονται πλέον όχι νωρίτερα από τον Σεπτέμβρη του 2019.
Οι καθυστερήσεις δεν έχουν να κάνουν τόσο με την λειτουργία και τις διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ. Για την οριστικοποίηση κάθε αποκρατικοποίησης χρειάζονται υπουργικές αποφάσεις, εγκρίσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ακόμη και έγκριση από την ολομέλεια της Βουλής. Αυτό σημαίνει πως με την διάλυση της Βουλής για τη διενέργεια των εκλογών και μέχρι τον σχηματισμό της νέας κυβέρνησης ουσιαστικά όλα «παγώνουν».
Άγνωστες είναι και οι αλλαγές που μπορεί να φέρει μια νέα κυβέρνηση υπό τη Νέα Δημοκρατία, που όπως φάνηκε από τις πρόσφατες Ευρωεκλογές είναι και το πιθανότερο ενδεχόμενο. Για παράδειγμα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει ταχθεί κατά του σχεδιασμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την αξιοποίηση των 10 Περιφερειακών Λιμένων της χώρας μέσω υποπαραχωρήσεων και προκρίνει την λύση της πώλησης των μετοχών των Οργανισμών Λιμένων στα πρότυπα του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.
Σημειώνεται πως ο νόμος που ουσιαστικά «ξεκλειδώνει» τη δυνατότητα των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων των λιμένων ψηφίστηκε πρόσφατα μόνο από τους βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Το ΤΑΙΠΕΔ εμφανιζόταν έτοιμο να ξεκινήσει με δύο διαγωνισμούς, έναν για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ένα για το λιμάνι της Καβάλας αλλά πλέον δύσκολα θα προχωρήσουν οι διαδικασίες.
Από παράταση σε παράταση ο διαγωνισμός για το Ελληνικό
Η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο διαγωνισμό για την άδεια καζίνο στο Ελληνικό πήρε νέα παράταση για τις 28 Ιουνίου, αλλά με τις εθνικές εκλογές να προγραμματίζονται για τις 7 Ιουλίου μια ακόμη παράταση θεωρείται δεδομένη. Ο διαγωνισμός για το καζίνο είναι κομβικός για να ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση του Ελληνικού και να ξεκινήσει η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Ευρώπης.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στη διαδικασία συμμετέχουν τέσσερις μεγάλοι όμιλοι: Οι αμερικανικές εταιρείες Caesars, Hard Rock και Mohegan και η μαλαισιανή Genting. Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως η Ceasars πιθανότατα θα απέχει τελικά λόγω των μετοχικών αλλαγών και της νέα στρατηγικής που επιβάλει ο ακτιβιστής επενδυτής Καρλ Ίκαν.
Πάει πίσω και η πώληση του 30% του ΔΑΑ
Σίγουρα για μετά το φθινόπωρο πάει και η πώληση του 30% της εταιρείας διαχείρισης του αεροδρομίου Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται ίσως για την πιο «εύκολη» αποκρατικοποίηση μετά και την ολοκλήρωση της επέκτασης της παραχώρησης του αεροδρομίου για 20 χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες το διεθνές ενδιαφέρον για το 30% του ΔΑΑ είναι έντονο, καθώς οι προοπτικές του αεροδρομίου είναι ιδιαίτερα θετικές για τα επόμενα χρόνια.
Η «καυτή πατάτα» των ενεργειακών αποκρατικοποιήσεων
Στην επόμενη κυβέρνηση περνάνε και οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις. Όπως έχει γράψει το insider.gr, η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, μετά από την πρώτη αποτυχημένη προσπάθεια, παραμένει στάσιμη με τις αποφάσεις για το αν και πως θα προχωρήσει να έχουν μετατεθεί για το τέλος του χρόνου. Όσον αφορά στη ΔΕΗ, η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, η οποία αναμένεται να γίνει την Τρίτη 28 Μαΐου δείχνει να οδεύει προς νέα παράταση ενώ η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ προσκρούει στο θέμα της μονιμοποίησης των εργολαβικών, οι οποίοι έχουν προχωρήσει σε επαναλαμβανόμενες απεργίες.