Στο «φουλ» δουλεύουν οι μηχανές του ΤΑΙΠΕΔ το τελευταίο διάστημα, με στόχο να προχωρήσουν κρίσιμες αποκρατικοποιήσεις που θα φέρουν «ανάσα» εσόδων στα κρατικά ταμεία.
«Τη διετία 2020-2021 έχουν τεθεί πολύ φιλόδοξοι στόχοι, καθώς αυτή τη στιγμή τρέχουν 10 ιδιωτικοποιήσεις και μέχρι τέλος του έτους θα είναι 15», ανέφερε από το Βερολίνο ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδος Λαμπίρης, μιλώντας στο «Γερμανοελληνικό Οικονομικό Φόρουμ – Όραμα και Ευκαιρίες Επενδύσεων» και ξεδιπλώνοντας τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για τους επόμενους μήνες.
Το 2020 χαρακτηρίζεται έτος – ορόσημο για το μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων και πλέον η μάχη για την επιτάχυνση μεγάλων και σύνθετων έργων δείχνει να κορυφώνεται.
Για σημαντική πρόοδο στις αποκρατικοποιήσεις έκανε λόγο και η Κομισιόν στην 5η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας που δημοσιοποίησε στα τέλη Φεβρουαρίου, ζητώντας, ωστόσο, να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις, δεδομένης της κρισιμότητας του σχεδίου αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ στην κατεύθυνση προσέλκυσης ιδιωτικών επενδύσεων στην Ελλάδα
Ελληνικό
Μεγάλος στόχος της κυβέρνησης είναι η «ναυαρχίδα» των αποκρατικοποιήσεων, το Ελληνικό, να πάρει «μπρος» το συντομότερο δυνατό, αρκεί να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για το καζίνο. Αν ξεπεραστούν οι επιπλοκές που αφορούν στη διαδικασία παραχώρησης άδειας για το καζίνο, τότε οι μπουλντόζες θα είναι έτοιμες να «πιάσουν δουλειά».
Υπενθυμίζεται εδώ ότι σε ό,τι αφορά την άδεια για το καζίνο, η Hard Rock International προσέφυγε στη δικαιοσύνη κατά της απόφασης της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), με την οποία αποκλείστηκε η προσφορά της και έγινε αποδεκτή ομόφωνα η προσφορά της Mohegan Gaming & Entertainment.
Στα θετικά σημεία που αφορούν στην επένδυση του Ελληνικού περιλαμβάνεται το «μοίρασμα» της έκτασης. Σύμφωνα με τη σύμβαση, το 30% της συνολικής έκτασης περνά στην κυριότητα της Ελληνικό ΑΕ και στη συνέχεια στη Lamda Development. Το υπόλοιπο 70% παραμένει στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου, με τη Lamda Development να αποκτά το δικαίωμα επιφανείας για 99 χρόνια.
«Ελ. Βενιζέλος»
Όπως ανακοινώθηκε στα τέλη Ιανουαρίου, εννέα από τα δέκα επενδυτικά σχήματα που είχαν δηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για την απόκτηση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», πέρασαν τελικά στη φάση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών του διαγωνισμού.
Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προκρίθηκαν ονόματα – μεγαθήρια, αφού πρόκειται για επενδυτικούς κολοσσούς που διαχειρίζονται δισεκατομμύρια και αποτελούν ορισμένους από τους πιο γνωστούς ομίλους στον κλάδο των υποδομών και της διαχείρισης αεροδρομίων διεθνώς. Τα επενδυτικά σχήματα που προκρίθηκαν, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο Virtual Data Room με στόχο να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές πριν το Πάσχα.
Μαρίνα Ιτέας
Στη δεύτερη φάση περνά ο διαγωνισμός για τα δικαιώματα χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Ιτέας, στον οποίο αναδείχθηκε μόνο ένας υποψήφιος, ο Όμιλος Εταιρειών Κυριακούλη.
Ο Όμιλος Εταιρειών Κυριακούλη δραστηριοποιείται στον κλάδο των σκαφών αναψυχής και του τουρισμού από το 1980.
ΔΕΠΑ Υποδομών
Ζωηρό είναι, άλλωστε, το επενδυτικό ενδιαφέρον και για τον ενεργειακό τομέα, με έμφαση στις αποκρατικοποιήσεις του κλάδου της ενέργειας. Τον παλμό έδωσε η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία εμφανίστηκαν συνολικά εννέα σχήματα, έξι διεθνή επενδυτικά funds και τρεις ενεργειακές εταιρείες, δύο ευρωπαϊκές (η ιταλική Italgas και η τσέχικη EPH) και μια κινεζική (China Resources Gas Group).
ΔΕΠΑ Εμπορίας
Σημαντικό χαρακτηρίζεται, κατά τις πληροφορίες, το ενδιαφέρον για την έτερη ενεργειακή αποκρατικοποίηση, εκείνη της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι μέχρι τις 23 Μαρτίου καλούνται να υποβάλουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές εκδήλωση ενδιαφέροντος για την ΔΕΠΑ Εμπορίας (αντί για τις 6 Μαρτίου που ήταν η αρχική ημερομηνία), μετά τη σχετική παράταση που έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ. Η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του 65% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ Εμπορίας θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: φάση προεπιλογής (Α’ Φάση) και φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β’ Φάση).
Εγνατία Οδός
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους στόχους για το 2020. Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί η 26η Ιουνίου 2020, ενώ, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί κρίνεται ως απολύτως επαρκές προκειμένου να διευθετηθούν όλα τα εκκρεμή ζητήματα της σύμβασης παραχώρησης.
Σημειώνεται ότι οι σταθμοί διοδίων θα είναι σχεδόν έτοιμοι στο σύνολό τους για λειτουργία τον Μάιο του 2020, ενώ έως τον Απρίλιο 2020 θα έχουν ολοκληρωθεί και οι απαραίτητες ενέργειες για την αξιολόγηση των παλαιών γεφυρών και την αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου.
Περιφερειακά λιμάνια
Στόχος της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει και τις διαδικασίες για την αποκρατικοποίηση περιφερειακών λιμανιών το 2020.
Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προκηρύξει διαγωνισμό για την εξεύρεση εξωτερικών συμβούλων για τη διαδικασία πώλησης μετοχών για τέσσερα λιμάνια.
Ακίνητα
Ψηλά στην ατζέντα των σχεδιασμών έχει τεθεί άλλωστε και η πώληση σημαντικών ακινήτων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Ο λόγος για το ακίνητο 345 στρεμμάτων της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, καθώς και για τα 590 στρέμματα εντός του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου στο Μαρκόπουλο.
Λοιπές αποκρατικοποιήσεις
Στις αποκρατικοποιήσεις που «τρέχει» εφέτος το ΤΑΙΠΕΔ συμπεριλαμβάνονται επίσης η Μαρίνα Αλίμου, η νέα προσπάθεια πώλησης των πρώην εργοταξιακών χώρων της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, η υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου στη Ν. Καβάλα και η Αφάντου στη Ρόδο, για την οποία, όπως ανακοίνωσε στις αρχές Μαρτίου ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, «έχουμε τελειώσει όλες τις εκκρεμότητες που είχαμε και αναμένονται κάποια τυπικά χαρτιά από τον επενδυτή που έχουν να κάνουν με την άδεια από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Μετά μπορούμε να προχωρήσουμε στη μεταβίβαση του ακινήτου και στην έναρξη του έργου».
Το έργο του ΤΑΙΠΕΔ
Όπως σημείωσε από τη γερμανική πρωτεύουσα ο κ. Λαμπίρης, από την ίδρυσή του το 2011, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ολοκληρώσει περίπου 50 έργα ιδιωτικοποιήσεων με έσοδα που φτάνουν τα 9 δισ. ευρώ και πολλαπλασιαστικό όφελος επιπλέον 20 δισ. ευρώ από μερίσματα, υποχρεωτικές επενδύσεις και πληρωμές παραχώρησης.
Το 2018 ήταν έτος-ρεκόρ για το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας πετύχει λογιστικά έσοδα 2,15 δισ. ευρώ έναντι στόχου 2 δισ. ευρώ που είχε τεθεί και το 2019 ήταν έτος προετοιμασίας, καθώς τα περιουσιακά στοιχεία χρειάζονται ωρίμανση για να αξιοποιηθούν.