Να μηδενίσει ακόμη περισσότερο τις αποστάσεις στην Ελλάδα έχει βάλει στόχο το Μετρό, το σημαντικότερο έργο στη σύγχρονη ιστορία της χώρας.
Οι επεκτάσεις που δρομολογούνται στην πρωτεύουσα αναμένεται να φέρουν ακόμη πιο κοντά τους Αθηναίους, ενώνοντας περιοχές που άλλοτε έμοιαζε αδύνατο, ενώ οι Θεσσαλονικείς αναμένεται να δουν μέχρι το 2023 να παίρνει «σάρκα και οστά» ένα όνειρο πολλών ετών.
Η κατασκευή των γραμμών του Μετρό αποτελεί ένα έργο εξαιρετικά σύνθετο και περίπλοκο και σίγουρα θα απαιτηθούν χρόνια για να υλοποιηθούν όλες οι επεκτάσεις που έχουν εξαγγελθεί. Στα θετικά της προσπάθειας συγκαταλέγεται το γεγονός ότι οι εργασίες για τις επεκτάσεις του Μετρό συνεχίστηκαν και κατά τη διάρκεια του γενικού «lockdown» της χώρας, τους δύο προηγούμενους μήνες. Έτσι, το μόνο βέβαιο είναι ότι όσο δρομολογούνται εξελίξεις, τόσο δείχνει να ανοίγει ο δρόμος για την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου του Μετρό - ένα από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα στη χώρα - προς όφελος των πολιτών.
Κρίσιμη η «επόμενη ημέρα» για τη Γραμμή 4, Άλσος Βεΐκου – Γουδή
Σε κρίσιμο στάδιο βρίσκεται ο διαγωνισμός για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Πρόκειται για το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, μήκους 12,8 χλμ με 15 σταθμούς.
Στις 15 Μαΐου, οι δύο κοινοπραξίες που συνεχίζουν στο διαγωνισμό, οι Άκτωρ – Ansaldo – Hitachi – Rail Italy και Άβαξ – Ghella – Alstom Transport, κατέθεσαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας την αίτηση ακύρωσης, η μια κατά της άλλης, για την απόφαση της Επιτροπής του διαγωνισμού που αφορά στην αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών. Η αίτηση ακύρωσης κατατέθηκε μετά τα ασφαλιστικά μέτρα που κέρδισαν οι κοινοπραξίες, με στόχο αυτά να διατηρηθούν. Κατά τις πληροφορίες, για να αποφανθεί το ΣτΕ επί της αίτησης ακύρωσης απαιτούνται τουλάχιστον τρεις μήνες, ωστόσο, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και των επιπλοκών που έχει δημιουργήσει σε όλα τα επίπεδα, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με βεβαιότητα πόσο χρόνο θα χρειαστεί το Ανώτατο Δικαστήριο.
Να σημειωθεί άλλωστε εδώ ότι το ΣτΕ έχει ζητήσει από την Αττικό Μετρό να αιτιολογήσει τις αποφάσεις της Επιτροπής του διαγωνισμού, καταλογίζοντας ελλείψεις στην αξιολόγηση και των δύο τεχνικών προσφορών.
Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, τόνισε πως αυτή τη στιγμή «όλα τα σενάρια βρίσκονται στο τραπέζι» για τον διαγωνισμό για τη Γραμμή 4.
Ωστόσο, όπως τόνιζαν πηγές με γνώση της διαδικασίας στο insider.gr, η απόφαση του ΣτΕ επί της εκδίκασης των ασφαλιστικών μέτρων των δύο κοινοπραξιών τον περασμένο Απρίλιο, έδινε ξεκάθαρο οδικό χάρτη στην Επιτροπή του διαγωνισμού για το τι πρέπει να κάνει ώστε να ξεμπλοκάρει η διαδικασία και να μην υπάρξει νέα πολύμηνη καθυστέρηση.
Φτάνει Νίκαια το Μετρό τον Ιούλιο
Την ίδια στιγμή βρίσκεται στην τελική ευθεία η παράδοση των τριών πρώτων σταθμών της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά.
Η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό υλοποιείται από την κοινοπραξία των AVAX, GHELLA SPA & ALSTOM TRANSPORT AE. Οι τρεις πρώτοι σταθμοί, από το σύνολο των έξι που προβλέπει η επέκταση του Μετρό στον Πειραιά, είναι οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια», ενώ στόχος είναι να έχουν παραδοθεί στην κυκλοφορία έως τις αρχές Ιουλίου.
Το έργο της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά περιλαμβάνει συνολικά έξι σταθμούς: «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», ως εξής:
Αγία Βαρβάρα: Λ. Ελευθερίου Βενιζέλου (Αγία Ελεούσα)
Κορυδαλλός: Πλατεία Ελευθερίας
Νίκαια: Πλατεία Ελ. Βενιζέλου
Μανιάτικα: Αιτωλικού και Μαυρομιχάλη
Πειραιάς: Λιμάνι (πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ).
Δημοτικό Θέατρο: Ηρώων Πολυτεχνείου και Βασιλέως Γεωργίου
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η ολοκλήρωση του έργου – ήτοι η παράδοση του συνόλου των έξι γραμμών της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά – δεν αναμένεται πριν το 2022.
Όταν το έργο της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά ολοκληρωθεί, αναμένεται να εξυπηρετεί 115 χιλιάδες πολίτες και να μειώσει την κυκλοφορία των οχημάτων κατά 23.000 σε ημερήσια βάση. Μάλιστα, βάσει των υπολογισμών, η διαδρομή λιμάνι Πειραιά – αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» θα πραγματοποιείται μέσα σε 55 λεπτά.
Το έργο σε αριθμούς
Η επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό, «Αγία Μαρίνα – Δημοτικό Θέατρο», αποτελείται από σήραγγα μήκους περίπου 7,55 χλμ., έξι νέους σταθμούς («Αγ. Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο») και επτά ενδιάμεσα φρέατα εξαερισμού.
Το συμβατικό κατ’ αποκοπή τίμημα του έργου (συμπεριλαμβανομένων των απρόβλεπτων, απολογιστικών και αναθεώρησης) ανέρχεται στα 467.462 εκ. ευρώ.
Οι εργασίες στην επέκταση της Γραμμής 3 έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 83%. Στο τμήμα των τριών πρώτων σταθμών βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη οι δοκιμές των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, ενώ σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται τα αρχιτεκτονικά τελειώματα και οι αποκαταστάσεις επιφανείας.
Πιο αναλυτικά, οι εργασίες πολιτικού μηχανικού (αρχιτεκτονικά, επιφάνειες, κ.λ.π.) έχουν ολοκληρωθεί κατά 90% στο σύνολο της επέκτασης και κατά 99,5% στους σταθμούς «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια».
Οι ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες στο σύνολο της επέκτασης έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 69%, ενώ οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» είναι έτοιμοι σε ποσοστό 95% (το υπολειπόμενο 5% αφορά κυρίως σε δοκιμές).
Εντός του Ιουνίου, προγραμματίζεται η διενέργεια της τελικής δοκιμαστικής λειτουργίας με συρμό, και μετά την ολοκλήρωσή της οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» θα είναι έτοιμοι για εμπορική λειτουργία στις αρχές Ιουλίου 2020.
Μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα γίνονται δοκιμές σε διάφορα συστήματα λειτουργίας του Μετρό (πυρανίχνευση, τηλεχειρισμός του συστήματος παροχής ισχύος έλξης, αερισμού, διανομής χαμηλής τάσης, κ.λ.π.).
Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ αναμένεται να έχει έως τότε υλοποιήσει το σύστημα έκδοσης και ακύρωσης εισιτηρίων, για την ομαλή λειτουργία των σταθμών. Οι επιφανειακοί χώροι, δε, θα είναι πλήρως λειτουργικοί.
Σημειωτέον ότι οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» έχουν σχεδιαστεί από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. με προτεραιότητα στα βιοκλιματικά χαρακτηριστικά.
Τον Απρίλιο του 2023 η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης
Τον Απρίλιο του 2023 θέτει ως στόχο για την ολοκλήρωση της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης ο πρόεδρος του ΔΣ της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος.
«Ο πιο εύλογος χρόνος για τελειώσει το έργο με τις δοκιμές για να μπορέσει να δοθεί σε εμπορική λειτουργία είναι ο Απρίλιος του 2023. Αυτό που παλεύουμε είναι να ‘κολλήσει’ στον Απρίλιο του 2023 και η λειτουργία του σταθμού της Βενιζέλου. Για τη λειτουργία του Μετρό η Βενιζέλου είναι κρίσιμη, δεν μπορεί να λειτουργήσει το Μετρό της Θεσσαλονίκης χωρίς τον σταθμό της Βενιζέλου», εξήγησε.
Πώς θα προχωρήσουν οι εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, αυτή τη στιγμή γίνεται η αφαίρεση της άμμου, η οποία είχε χρησιμοποιηθεί για την κατάχωση των αρχαιοτήτων. Στη συνέχεια θα πρέπει να ξεκινήσει η απόσπαση των αρχαιοτήτων. Είναι κάτι που θα κατευθύνει το υπουργείο Πολιτισμού. «Έχουν ετοιμαστεί τα τεύχη του διαγωνισμού, είναι έτοιμος να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός από τον ανάδοχο κάτι που θα γίνει και νωρίτερα από τα τέλη Μαΐου», εξήγησε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό.
Ο αρχικός προϋπολογισμός της απόσπασης με την επανατοποθέτηση είναι «της τάξης των 2,5 με 3 εκατ. ευρώ» ενώ τέσσερις έως έξι μήνες είναι ένας εφικτός χρόνος με βάση την εμπειρία από τις εταιρείες για να γίνει η αφαίρεση των αρχαιοτήτων: «μέχρι τα τέλη του 2020 είναι ένας εύλογος χρόνος εφόσον τα πράγματα πάνε κατ’ ευχήν» σχολίασε ο κ. Ταχιάος.
Το έργο
Για το Μετρό της Θεσσαλονίκης εργάζονται καθημερινά περισσότερα από 650 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ η ανάδοχος κοινοπραξία έχει αναπτύξει συνολικά 16 εργοταξιακούς χώρους στην πόλη.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης, με 9,6 χλμ. γραμμής, θα διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους και συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Θα δημιουργηθεί επίσης αμαξοστάσιο στης περιοχή της Πυλαίας, έκτασης 50.000 τμ.