Προβληματισμένοι αλλά ταυτόχρονα και ανήσυχοι εμφανίζονται οι έλληνες εξαγωγείς για το 2016 δεδομένων των προβλέψεων για συνέχιση της ύφεσης στην Ελλάδα και το 2016.
Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε για τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βόρειου Ελλάδος το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Πρόεδρο του Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων και Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Η προσπάθεια αυτή γίνεται από το ΣΕΒΕ και την εταιρία DHL που είναι μέλος του ΣΕΒΕ στο πλαίσιο της κατάρτιση του «Trade Confidence Index ΣΕΒΕ – DHL»
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 1-15 Απριλίου 2016 και αφορά στις προσδοκίες των επιχειρήσεων για το 2οτρίμηνο 2016, μέσα σε ένα διεθνές περιβάλλον που συνεχίζει να επιδεινώνεται και τις προβλέψεις να δίνουν μικρή ενίσχυση της ύφεσης για την Ελλάδα το 2016, οι εξαγωγείς παρουσιάζονται προβληματισμένοι και ανήσυχοι.
Είναι ενδεικτικό ότι ο ένας στους δυο εξαγωγείς δηλώνει ότι αναμένει επιδείνωση των εγχώριων οικονομικών συνθηκών, με κύριους παράγοντες αβεβαιότητας την επιβολή νέων περιοριστικών δημοσιονομικών μέτρων και την ύφεση της ελληνικής οικονομίας. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι το 84% θεωρεί ως καθοριστική για την επιδείνωση την επιβολή νέων δημοσιονομικών μέτρων και το 73% στην έλλειψη ρευστότητας. Μεγάλο είναι και το ποσοστό (58%) εκείνων που επισημαίνουν ως καθοριστικό παράγοντα για την επιδείνωση το δεύτερο τρίμηνο του 2016 και την αποχώρηση επιχειρήσεων από την ελληνική αγορά .
Αντίστοιχα, οι εξαγωγείς, σε ποσοστό 42%, εκτιμούν ότι το διεθνές περιβάλλον θα επιδεινωθεί το προσεχές τρίμηνο, επισημαίνοντας ως βασικότερους λόγους ανησυχίας την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, τη μείωση της ρευστότητας από τις Κεντρικές τράπεζες και τη μειωμένη ζήτηση για αγαθά και υπηρεσίες.
Όμως και σε σχέση με το μέλλον των δικών τους εταιρειών οι εξαγωγείς είναι συγκρατημένα αισιόδοξοι αφού το 38% εξ αυτών δηλώνει ότι αναμένει ενίσχυση των πωλήσεών του το 2οτρίμηνο 2016, δηλαδή μόλις 4 στους 10.
Ως πρωταρχικό λόγο για την αύξηση επισημαίνουν την εποχική ζήτηση σε ποσοστό 61% και το 38% την εξεύρεση νέων πελατών. Αντίθετα μεγαλύτερη αισιοδοξία παρουσιάζεται στις προβλέψεις για τις διεθνείς πωλήσεις, την συντριπτικοί πλειοψηφία των επιχειρηματιών
(93%) να εκτιμά ότι θα αυξηθούν ή θα παραμείνουν σταθερές. Μάλιστα, σχεδόν οι μισές (46%) πιστεύουν ότι οι εξαγωγές τους θα αυξηθούν κυρίως λόγω της στρατηγικής διεθνούς επέκτασης της επιχείρησης και της εξεύρεσης νέων πελατών, αλλά και λόγω αυξημένης ζήτησης για το προϊόν τους. Κλαδικά, τις καλύτερες προσδοκίες για άνοδο εξαγωγών παρουσιάζουν τα δομικά, με το 60% να προσδοκά ενίσχυση το 2ο τρίμηνο του2016. Υψηλά είναι τα ποσοστά των αισιόδοξων εκτιμήσεων και από τους κλάδους των τροφίμων-ποτών, των νωπών αγροτικών και των χημικών-πλαστικών.
Στο θέμα επικαιρότητας, που για το 2 τρίμηνο 2016 είναι η ρευστότητα, το μεγαλύτερο μέρος των ερωτηθέντων (67%) εκτιμά ότι η ρευστότητα της επιχείρησης θα παραμείνει αμετάβλητη. Μάλιστα το 21% των εξαγωγέων εκτιμά ότι η ρευστότητα της επιχείρησης θα ενισχυθεί, ενώ μόλις το 12% δηλώνει ότι αναμένει επιδείνωση.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 1η Απριλίου 2016 έως 15 Απριλίου 2016 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 243 ανταποκρίθηκαν). Για τη διεξαγωγή της έρευνας έγιναν τηλεφωνικές συνεντεύξεις με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου. Το δείγμα περιλαμβάνει εξαγωγικές επιχειρήσεις, με ετήσιο τζίρο πάνω από 1.000.000 ευρώ από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.