Προχωρούν σταδιακά οι διαδικασίες για ένα ακόμα μεγάλο έργο που αναμένεται να αποτελέσει «πεδίο μάχης» για τους ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους. Ο λόγος για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης, η εκκίνηση του οποίου πλησιάζει φέρνοντας τα εργοληπτικά γκρουπ σε… ετοιμότητα.
Χτες, στη «Διαύγεια» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναρτήθηκε η απόφαση ανάθεσης στον οικονομικό φορέα με την επωνυμία «PLANET ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ», των καθηκόντων Συμβούλου για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής (Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης) (Δ16) στην εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας και Ανάλυσης Οφέλους για τον ΒΟΑΚ στο πλαίσια των διαδικασιών για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο», καθώς και της Σύμβασης «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη με ΣΔΙΤ».
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης ο οποίος θα ενώνει τον Κίσσαμο με τη Σητεία. Είναι συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι για τον ΒΟΑΚ έχουν εξασφαλιστεί 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για το σύνολο του μήκους του αυτοκινητόδρομου. Τα υπόλοιπα κεφάλαια θα καλυφθούν με ένταξη στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων.
Πρόκειται για το τελευταίο και πλέον δύσκολο μεγάλου μήκους αυτοκινητόδρομο, που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα. Ένα έργο που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των κατοίκων της Κρήτης, θα μειώσει το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και θα συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Αλλά κυρίως θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια. Τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου. Στο μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ θα περιλαμβάνονται 40 γέφυρες, συνολικού μήκους 8,67 χιλιομέτρων, 15 βασικές σήραγγες συνολικού μήκους 14,5 χιλιομέτρων και 46 ανισόπεδοι κόμβοι, ενώ το κόστος του θα ξεπερνάει τα 2 δισ. ευρώ.
Χερσόνησος-Νεάπολη
-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 22,5 χλμ.
-3 σήραγγες μήκους 4,3χλμ
-5 ανισόπεδοι κόμβοι
-5 γέφυρες μήκους 1,3χλμ.
Στο τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη επιλέχθηκε η μέθοδος ΣΔΙΤ με διάρκεια 30 χρόνια. Το κόστος του αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ. Επίσης έχει κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και αναμένεται η έγκριση της. Στη Β` φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ (με το fund Marguerite), ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL.
Χανιά-Ηράκλειο (Χερσόνησος)
-Μήκος αυτοκινητόδρομου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
-Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
-26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
-10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
-20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Πρόσφατα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που αφορά στην κατασκευή του μεγαλύτερου τμήματός του ΒΟΑΚ το οποίο θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης. Η διαδικασία του διαγωνισμού έχει περάσει στη δεύτερη φάση όπου συμμετέχουν οι ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, VINCI, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ACCIONA-INTERTOLL. Είναι εκτιμώμενου κόστους 1,32 δισ. ευρώ.