Οι Βρετανοί οδηγοί έχουν κυριευτεί με πανικό για να αγοράσουν βενζίνη τις τελευταίες ημέρες, οδηγώντας σε μεγάλες ουρές, κλείσιμο βενζινάδικων και ανησυχίες ότι οι γιατροί και οι δάσκαλοι δεν θα μπορούν να φτάσουν στη δουλειά τους.
Οι κυβερνητικοί παράγοντες επέμεναν ότι δεν υπάρχει έλλειψη καυσίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά οι ουρές για να φτάσει κανείς στις αντλίες έχουν γίνει φανερές από το τέλος της περασμένης εβδομάδας.
Η αύξηση της ζήτησης έχει οδηγήσει σε αυξήσεις και στις τιμές της αμόλυβδης.
Ο κολοσσός πετρελαίου BP και η Exxon Mobil επιβεβαίωσαν την Παρασκευή ότι έκλεισαν προσωρινά κάποια από τα πρατήρια καυσίμων τους λόγω της έλλειψης οδηγών που επηρεάζει τις αλυσίδες εφοδιασμού τους. Το πρόβλημα έγινε πιο διαδεδομένο αυτήν την εβδομάδα μετά από ημέρες που οι καταναλωτές συσσώρευαν αποθέματα βενζίνης. Μέχρι τη Δευτέρα, ορισμένοι χειριστές πρατηρίων καυσίμων είχαν αναφέρει ότι το 90% των χώρων τους είχαν «στεγνώσει», σύμφωνα με την Ένωση Λιανοπωλητών Βενζίνης του Ηνωμένου Βασιλείου.
Γιατί οι άνθρωποι πανικοβάλλονται;
Σύμφωνα με τη βρετανική κυβέρνηση, το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτει μεγάλη προσφορά βενζίνης. Ο υπουργός περιβάλλοντος της χώρας, Τζορτζ Γιουστίς, δήλωσε στο BBC τη Δευτέρα ότι ο μόνος λόγος που τα βενζινάδικα έμειναν από καύσιμα ήταν οι άνθρωποι που αγόραζαν βενζίνη όταν δεν την χρειάζονταν.
Αλλά είναι η υλικοτεχνική πρόκληση να διανεμηθεί αυτή η προσφορά στους καταναλωτές που έχει δημιουργήσει το πρόβλημα. Η Βρετανία υπολογίζεται ότι έχει έλλειψη 100.000 οδηγών φορτηγών, πράγμα που σημαίνει ότι οι παραδόσεις βενζίνης και άλλων εμπορευμάτων αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Η κυβέρνηση έχει λάβει ορισμένα μέτρα για να βοηθήσει στη σταθεροποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας - συμπεριλαμβανομένης της ετοιμότητας του στρατού για να βοηθήσει στην παροχή καυσίμων - αλλά η ανησυχία για την κατάσταση εξακολουθεί να υπάρχει στους καταναλωτές.
Στην πραγματικότητα, το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για το χάος ανήκει στο «άγχος, άγχος, άγχος», σύμφωνα με την Κάθριν Γιάνσον Μπόυντ, αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας των καταναλωτών στο Πανεπιστήμιο Anglia Ruskin του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Είχαμε πολλές μελέτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας που έδειχναν ότι οι άνθρωποι ήταν πολύ ανήσυχοι - οι άνθρωποι δεν το γνωρίζουν αυτό, φυσικά, αλλά ήταν πολύ ανήσυχοι. Και αυτό σημαίνει ότι οι βάσεις είναι ήδη έτοιμες για τους ανθρώπους να αρχίσουν να έχουν υψηλότερα επίπεδα ανησυχίας σε αυτό το έδαφος».
Η Γιάνσον Μπόυντ πρόσθεσε ότι ο «φόβος να μείνεις απ’ έξω» ξεκινά όταν οι άνθρωποι βλέπουν αναφορές και εικόνες άλλων που παρατάσσονται για βενζίνη.
Τις τελευταίες ημέρες, η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει μέτρα που στοχεύουν στην ελαχιστοποίηση των εφοδιαστικών ελλείψεων, όπως προσωρινές άδειες για οδηγούς φορτηγών και αναστολή της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού για τη βιομηχανία καυσίμων. Ωστόσο, οι βίζες τριών μηνών έχουν επικριθεί ως ανεπαρκείς για να δελεάσουν ξένους οδηγούς, ενώ οι προμηθευτές καυσίμων και οι υπουργοί επιμένουν ότι το ζήτημα δεν έγκειται στην διύλιση και προμήθεια βενζίνης.
Τι προκαλεί την έλλειψη;
Η πίεση στην παροχή καυσίμων δεν προκαλείται στην πραγματικότητα από έλλειψη βενζίνης, αλλά προκαλείται από μια μεγάλη έλλειψη οδηγών φορτηγών.
Η βρετανική ένωση οδικών μεταφορών εκτιμά ότι υπάρχει κενό 100.000 οδηγών φορτηγών στη Βρετανία, το οποίο έχει επιδεινωθεί από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στον κανονισμό για την απασχόληση και την πανδημία, αλλά και το Brexit.
Ο οργανισμός του κλάδου Driver Require υπολογίζει ότι 15.000 οδηγοί φορτηγών από την ΕΕ έχουν εγκαταλείψει το Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι στιγμής κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η πανδημία απέτρεψε επίσης την είσοδο νέων οδηγών στο εργατικό δυναμικό: Μόνο 15.000 άτομα μπόρεσαν να ολοκληρώσουν επιτυχώς την εκπαίδευση το 2020 - δηλαδή 25.000 λιγότερα από το προηγούμενο έτος.
Η βρετανική κυβέρνηση προσπάθησε να μετριάσει την πίεση που προκαλεί η φυγή των οδηγών της ΕΕ δίνοντας χιλιάδες προσωρινές βίζες ενόψει των Χριστουγέννων. Αλλά χωρίς εκπαίδευση ή πρόσληψη οδηγών που μπορούν να καλύψουν το κενό μακροπρόθεσμα, οι ειδικοί ανησυχούν για τη διάρκεια της κρίσης.