Τις διαδικασίες για την δημοπράτηση του έργου της εγκατάστασης ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, με μοντέλο ΣΔΙΤ προωθεί περαιτέρω το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ειδικότερα, η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης, που υπάγεται στη ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, απέστειλε πρόσκληση προς τους εκπροσώπους των οικονομικών φορέων PLANET Α.Ε., KANTOR ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. και INBIZION ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ A.E. ώστε την Παρασκευή 08-10-2021 να δώσουν το παρών σε διαδικασία διαπραγμάτευσης, με σκοπό τη σύναψη Σύμβαση Παροχής Υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για την υποβοήθηση της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης (ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ) στη διαδικασία δημοπράτησης και ανάθεσης του έργου : «Εγκατάσταση ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, με Σ.Δ.Ι.Τ.».
Ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής προσφορών αλλά και αποσφράγισης αυτών ορίστηκε η Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2021. Κατά συνέπεια, κάποιες από τις απαιτιούμενες διεργασίες για τον διαγωνισμό προχωρούν εντός του επόμενου μηνός.
Το έργο που θα δημοπρατηθεί με τη μέθοδο της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), αφορά την εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων. Με το νέο σύστημα ο οδηγός, ασχέτως αν διαθέτει πομποδέκτη ή όχι θα χρεώνεται αναλογικά, δηλαδή για όσα χιλιόμετρα διανύει και όχι προκαταβολικά σε σταθμό διοδίων όπως γίνεται σήμερα. Να σημειωθεί ότι οι πόροι που αναμένεται να κατευθυνθούν προς αυτό το έργο από το Ταμείο Ανάκαμψης ανέρχονται σε 65 εκατ. ευρώ, το οποίο όπως αναφέρεται προβλέπει την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη την Ελλάδα. Το έργο αναπτύσσει ένα δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης για όλους τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, βελτιώνει το επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρουν (διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές) και δημιουργεί πολλαπλές οικονομίες στην λειτουργία τους.
Σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που συνόδευε τον περασμένο Ιούνιο την έγκριση του ελληνικού σχεδίου για το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως είχε αναδείξει το insider, αποκαλύπτονταν και ένα πρώτο χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων. Η ανάθεση σύμβασης για τα ηλεκτρονικά διόδια εκτιμάται στο β’ εξάμηνο του 2023. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Το νέο σύστημα θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη χρέωση διοδίων και οι χρήστες θα χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που διανύουν. Βάσει πρόσφατης επικαιροποίησης το κόστος είχε εκτιμηθεί σε περίπου 90 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι έχει ανακληθεί η παλαιά απόφαση του 2018 δέσμευσης 400 εκατ. ευρώ για τον τότε διαγωνισμό, ο οποίος ως γνωστόν ακυρώθηκε το 2020. Τον περασμένο Φεβρουάριο εγκρίθηκε η εκκίνηση μιας νέας διαγωνιστικής διαδικασίας, με αρχή την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου.
Επί της ουσίας, το νέο μοντέλο θα παραπέμπει σε έναν ενιαίο πομποδέκτη και θα χρεώνει αναλογικά τους χρήστες με το χιλιόμετρο, δηλαδή σε σχέση με την απόσταση που διανύουν εντός του οδικού άξονα. Όπως έχει πει πάντως ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, ο νέος διαγωνισμός θα λαμβάνει υπόψη τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ένα υβριδικό σύστημα διοδίων που επιτυγχάνει χιλιομετρική χρέωση εφαρμόζει ήδη από την 1ηΙανουαρίου 2021 για τους συνδρομητές της η Ολυμπία Οδός.