Αν και συχνά επικρίνεται για τα υψηλά επίπεδα εκπομπών άνθρακα, η Κίνα είναι πλέον ένα «εργοστάσιο» καθαρής ενέργειας. Η δυναμική της στην «πράσινη» αγορά, από ηλιακούς συλλέκτες έως ηλεκτρικά οχήματα, χρειάστηκε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και ένα υψηλό επίπεδο οικονομικών επενδύσεων.
Σύμφωνα με το Bloomberg, έως το 2030, η Κίνα θα έχει μια τεράστια επιρροή σε αυτήν τη στρατηγική βιομηχανία και είναι έτοιμη να αποσπάσει την «μερίδα του λέοντος» των θέσεων εργασίας και της δημιουργίας πλούτου που συνοδεύει. Μόνο στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας μπορεί σύντομα να κερδίσουν την αμερικανική Tesla στο δικό της παιχνίδι.
Aπό αγροτική χώρα τεχνολογική υπερδύναμη
Ο κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας επέτρεψε στην Κίνα κατά τις τελευταίες δεκαετίες να μετατραπεί από μια αγροτική κατά βάση οικονομία σε μια βιομηχανική και τεχνολογική υπερδύναμη, ελέγχοντας μάλιστα το μεγαλύτερο ποσοστό της παραγωγής ηλιακής και αιολικής ενέργειας, καθώς και των μπαταριών λιθίου.
Η Κίνα έχει βάλει πλώρη έως το 2030 να έχει «απομακρυνθεί» από τις εκπομπές άνθρακα, κυριαρχώντας παράλληλα στην παγκόσμια αγορά της ηλεκτροκίνησης.
Όπως αναφέρουν αναλυτές στο Bloomberg, η Κίνα θέτει πλέον τους όρους του παιχνιδιού για τον παγκόσμιο καπιταλισμό, και ο πρόεδρος Μπάιντεν έχει ουκ ολίγες φορές εκφράσει την ανησυχία του πως «οι ΗΠΑ έχουν μείνει πίσω» στον ρυθμό της εξέλιξης.
Η μεγαλύτερη αγορά της ηλεκτροκίνησης
Ο «πράσινος» τομέας που η Κίνα έχει σημειώσει την ταχύτερη εξέλιξη είναι αυτός των ηλεκτρικών οχημάτων. Ήδη, σε πωλήσεις η αγορά των EV συνιστά το 5% επί του συνόλου των οχημάτων –με τα μισά ηλεκτρικά οχήματα του κόσμου να κυκλοφορούν στους κινέζικους δρόμους- με το Πεκίνο να βάζει στόχο για το 40% έως το 2030.
Πίσω στο 2001, η συνειδητοποίηση πως είναι «πολύ αργά» για να ανταγωνιστούν τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες της Δύσης, τους έστρεψε προς τον σχετικά «παρθένο» χώρο της ηλεκτροκίνησης, βάζοντας στόχο να γίνουν μεγάλοι «παίκτες». Η χώρα ξεκίνησε να εφαρμόζει την «Πρωτοβουλία 863» για την στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, επενδύοντας μόλις το ποσό των 130 εκατ. δολαρίων για την υιοθέτηση των νέων «πράσινων» τεχνολογιών. Για τα επόμενα 15 χρόνια η πρωτοβουλία υπήρξε ο οδηγός των κινήσεων της Κίνας στον αγώνα δρόμου με τις ΗΠΑ για την τεχνολογική ανάπτυξη.
Αν και ακόμα δεν έχουν καταφέρει να κερδίσουν την πρωτιά στην βιομηχανία των EV, oι κινέζικες εταιρείες έχουν σημειώσει αλματώδη εξέλιξη.
«Έχουμε παραδώσει 2,1 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην αγορά παγκοσμίως, και έχουμε πετύχει έσοδα 50 δισ. δολαρίων», αναφέρει στο Bloomberg ο CEO της –σχετικά άγνωστης- Geely.
Πόλος έλξης για τις εταιρείες της Δύσης
Μια χώρα που πριν από δύο δεκαετίες ήταν μια αγορά των 1 με 2 εκατομμύρια οχήματα τον χρόνο, τώρα είναι μια αγορά 27 εκατομμυρίων οχημάτων, δηλαδή 50% περισσότερα απ’ ότι στις ΗΠΑ, κάτι που δίνει το περιθώριο για πιο ευρεία προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Το μέγεθος της κινεζικής αγοράς, αναγκάζει τις μεγάλες εταιρείες, όπως η Tesla να επενδύσουν στην χώρα, σε παραγωγικές εγκαταστάσεις (με την αναγκαία μεταφορά τεχνογνωσίας) αλλά και σε απαραίτητες υποδομές όπως σταθμοί φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ολόκληρες πόλεις, όπως η Λιαζού, είναι δομημένες ως EV-friendly.
Στο τέλος του 2020 σε ολόκληρη την χώρα υπήρχαν 1.680.000 σταθμοί φόρτισης. Σε μια αντίστοιχη μέτρηση, μόλις ένα χρόνο πριν, στις ΗΠΑ υπήρχαν 72.000 σταθμοί φόρτισης.
Καθόλου τυχαία, σύμβουλοι του Λευκού Οίκου αναδεικνύουν το γεγονός πως στο «πακέτο» Μπάιντεν ύψους 1 τρισ. δολαρίων για τις αμερικάνικες υποδομές, συμπεριλαμβάνεται η ανάπτυξη δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Η μεσαία τάξη της Κίνας «ψηφίζει» ηλεκτρισμό
Η πλατιά παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων από τις κινέζικες εταιρείες, επιτρέπει επίσης το λανσάρισμα μιας ευρείας γκάμας μοντέλων, όλων των ειδών, μεγεθών και βαλαντίων, οδηγώντας όλο και περισσότερους Κινέζους προς την ηλεκτροκίνηση, διαμορφώνοντας έτσι ένα πολύ υψηλό ποσοστό υιοθέτησης της σε σχέση με άλλες χώρες.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος του Bloomberg Economics, Τομ Όρλικ, αναφέρει ακόμα πως ενώ στον επιχειρηματικό κόσμο της Δύσης, η ανάγκη για καινοτομία υποτάσσεται στην τάση προς το ολοένα μεγαλύτερο κέρδος, στην Κίνα υπάρχει ένα κράτος, το οποίο με υπομονή επενδύει, ερευνά, αναπτύσσει νέες τεχνολογίες και καινοτομίες, χωρίς να περιμένει άμεση ανταπόδοση.
Το αν οι ανωτέρω παράγοντες θα είναι αρκετοί για τις κινέζικες εταιρείες για να εκθρονίσουν τα μεγαθήρια τύπου Tesla, είναι κάτι που μένει να αποδειχτεί έως το 2030, την χρονιά ορόσημο.