Ολοένα και πυκνώνουν οι διεργασίες και οι εξελίξεις αναφορικά με ένα από τα επόμενα μεγάλα πεδία ανταγωνισμού των κατασκευαστικών ομίλων, λόγω του μεγέθους του ως έργο, προϋπολογισμού 1,8-2 δισ. ευρώ. Ο λόγος για την προώθηση των διαδικασιών για τον αυτοκινητόδρομο της Κρήτης, τον Βόρειο Οδικό Άξονα (ΒΟΑΚ), ιδίως δε το τμήμα που θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ, δηλαδή το Χερσόνησος-Νεάπολη, που θα δημοπρατηθεί με Σύμπραξη Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα.
Κατ’ αρχάς να σημειωθεί ότι μόλις προ ημερών το έργο ΣΔΙΤ εντάχθηκε και τυπικά στο «πακέτο» των projects που έλαβαν το «πράσινο φως» για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης με ποσό 90 εκατ. ευρώ, από το συνολικό κόστος των 360 εκατ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ συνολικά χρηματοδοτείται επιπλέον με 427 εκατ. ευρώ από το ταμείο Ανάκαμψης και με 600 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Επιπρόσθετα, τις προηγούμενες ημέρες βάσει σχετικών αποφάσεων καταγράφηκαν εξελίξεις για διαδικασίες που σχετίζονται με αναζήτηση και εξεύρεση συμβούλων (τεχνικοί κ.α.) που θα προωθήσουν τις απαιτούμενες ενέργειες για την ωρίμανση των διαγωνισμών. Μάλιστα, η Γενική Γραμματεία Υποδομών προώθηση τις διαδικασίες αναζήτησης υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου στην κατάρτιση τευχών Στάδιο Β.ΙΙ της B’ Φάσης του Διαγωνισμού, στην κατάρτιση κανονισμών Μελετών Έργων και υποστήριξη της Αναθέτουσας Αρχής για το έργο του ΒΟΑΚ (τμήματος ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ – ΝΕΑΠΟΛΗ, με Σ.Δ.Ι.Τ) που σχετίζονται με κατάρτιση μελετών (συγκοινωνιακά, υδραυλικά, στατικά, γεωτεχνικά, Η/Μ, περιλαμβανομένων σήμανσης, ασφάλισης, άρδευσης., φύτευσης), χάραξη γραμμής απαλλοτρίωσης, έλεγχο υποβλητέων στοιχείων τεχνικής προσφοράς από τους υποψηφίους, υποστήριξη μέχρι την υπογραφή σύμβασης.
Ενδιαφέρον για το τμήμα αυτό έχουν εκδηλώσει η ΤΕΡΝΑ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ΑΒΑΞ (με το fund Marguerite) και το σχήμα Μυτιληναίος-Intertoll. Για το συγκεκριμένο κομμάτι, μέχρι τα τέλη της χρονιάς, θα υπάρχει ανάδοχος, όπως προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών.
Όσον αφορά στα χαρακτηριστικά του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ):
· Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
· Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
· 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
· 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
· 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
· 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
· 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
· Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
· Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού
· Εκτιμώμενο κόστος 290 εκατ. ευρώ.
Από κει και πέρα, σχετικά με τον ΒΟΑΚ, πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής επανέλαβε ότι «η Κρήτη πρέπει επιτέλους να αποκτήσει το μεγάλο, σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο που της αξίζει. Έχουμε λοιπόν σχέδιο, χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα. Τέλος του 2022 θα στηθούν τα πρώτα εργοτάξια. Και της αρχές του 2026 θα έχουν ολοκληρωθεί τα πρώτα έργα, ανατολικά του Ηρακλείου, ενώ ήδη θα έχει προχωρήσει τεχνικά το υπόλοιπο κομμάτι».
Για το τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο με μήκος 157,5 χιλιομέτρων, που θα συνδέει τα Χανιά, με το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο, έχει δημοπρατηθεί ως παραχώρηση για 25 χρόνια. Για το έργο ύψους 1,32 δισ. ευρώ ενδιαφέρον έχουν υποβάλει η ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Μυτιληναίος- Intertol, η Vinci και η Αβαξ. Υπολογίζεται ότι έως το τέλος της χρονιάς θα έχει εξασφαλιστεί η περιβαλλοντικής αδειοδότησή του, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Προ ημερών εγκρίθηκαν και οι τεχνικού σύμβουλοι για το «κομμάτι» του ΒΟΑΚ «Κίσσαμος-Χανιά».Το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος εκτιμάται ότι θα μπορούσε να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο ενδεχομένως μέχρι της αρχές του 2022. Το έργο είναι της τάξεως των 145 εκατ. ευρώ. Για το τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία (δημόσιο, 120 εκατ.), θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου. Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.