Ο επίσημος απολογισμός για τη 12η έκθεση αξιολόγησης της Ελλάδας σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας θα φανεί στις 24 Νοεμβρίου με την ανακοίνωση του πορίσματος. Θεωρείται εκ των προτέρων δεδομένο ότι στο σύνολο της θα είναι θετικό και θα οδηγήσει στην καταβολή του πακέτου «δόσεων» από τον ESM. Ωστόσο «παρατηρήσεις» σε επιμέρους ζητήματα θα καταγράφονται.
Αρμόδιες πηγές στις Βρυξέλλες δίνουν έμφαση σε εκκρεμότητες οι οποίες μπορεί να ξεπεράσουν χρονικά του ορίζοντα λήξης της ενισχυμένης εποπτείας (δηλαδή τον Ιούνιο του 2022 όταν επιχειρείται να ληφθεί η σχετική απόφαση από το Eurogroup με στόχο μία «έξοδο» έως τον Αύγουστο). Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές στις Βρυξέλλες θα αποτελέσουν κάποια από τα πεδία τα οποία θα αποτελούν αντικείμενο ελέγχου στην «Post Programme Surveillance», δηλαδή στην ανά εξάμηνο παρακολούθηση της χώρας που θα ακολουθήσει και θα έχει ως «καρότο» συμμόρφωσης το εκκρεμές από το 2018 πακέτο «δόσεων» αλλά και την καλή «εικόνα» της χώρας προς την ΕΚΤ και τις αγορές.
Ειδική θέση στα θέματα που θα εξετάζονται, θα έχουν όσα δεν «συνεχίζονται» στο Σχέδιο Ανάκαμψης (πχ μέσω του Σχεδίου εμβαθύνονται έως το 2026 οι παρεμβάσεις ενίσχυσης της ΑΑΔΕ συνδεδεμένες με τις ανάλογες επιδοτήσεις για επενδύσεις). Ανάμεσα στα θέματα που «ξεχωρίζουν» οι ελεγκτές της χώρας είναι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες, η ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού συστήματος (με έμφαση στο Νόμο Κατσέλη και στην πλήρη λειτουργία του Πτωχευτικού μαζί με τον «φορέα» ακινήτων), αλλά και οι ιδιωτικοποιήσεις ή άλλες παρεμβάσεις που έχουν ακόμα «ουρές» τον Ιούνιο του 2022.
Να σημειωθεί πως σε καθεστώς μεταπρογραμματικής παρακολούθησης είναι ακόμη όλα τα κράτη που πέρασαν από μνημόνιο. Γίνεται κάθε Ιούνιο και Δεκέμβριο «παρέα» με τα πορίσματα για το ευρωπαϊκό εξάμηνο. Στην περίπτωση της Ελλάδος ένα επιπλέον κίνητρο συμμόρφωσης θα είναι το πακέτο που εκκρεμεί από τη συμφωνία του 2018 όταν καθυστέρησαν οι πρώτες αξιολογήσεις και έτσι δεν τηρήθηκε ο «κανόνας» των 2 δόσεων ετησίως.
Σύμφωνα με πληροφορίες επίσημη συζήτηση για το πότε θα δοθεί αυτή η «δόση» δεν έχει γίνει στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων με τους θεσμούς. Ωστόσο, με τη λογική ότι μπορεί να φτάσει μία δόση κάθε 6 μήνες αναμένεται πως αυτό το πακέτο παρεμβάσεων στο χρέος (σ.σ. που περιλαμβάνει τα κέρδη ομολόγων και τη διατήρηση του χαμηλού επιτοκίου του 2ου δανείου) να έρθει το Δεκέμβριο του 2022.
Τα μέτωπα
Η τελευταία διαπραγμάτευση του οικονομικού επιτελείου με τους θεσμούς (Κομισιόν, EKT, ΕΣΜ), κατέληξε σε κάποια χρονοδιαγράμματα που πάνε πιο «πέρα» σε πεδία που έχουν καθυστερήσεις είτε για αντικειμενικούς λόγους (πχ μέγεθος δυσκολίας ή πανδημία) είτε γιατί δεν έτρεξαν όλα όπως θα έπρεπε.
Σημειώνεται πως στο πεδίο των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες υπάρχει μία νέα προθεσμία η οποία προς το παρόν φτάνει στον Μάρτιο το 2022: για την εκκαθάριση των οφειλών που συνδέονται με εκκρεμείς συντάξεις. Με την ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας να μιλάει και για ένα χρονοδιάγραμμα το οποίο εκτείνεται έως τον Ιούνιο του 2022.
Το ζήτημα με τις κρατικές οφειλές του ευρύτερου «κράτους» προς τους ιδιώτες δεν είναι μόνο ότι στερούν χρήματα από την αγορά. Είναι και ότι δείχνουν πως δεν έχει ακόμη «στεγανωθεί» το σύστημα δημιουργίας νέων υποχρεώσεων και έγκαιρων πληρωμών του ευρύτερου Δημοσίου, αφού όχι μόνο καθυστερούν να πληρωθούν χρέη αλλά δημιουργούνται και καινούρια.
Στο πεδίο του Νόμου Κατσέλη για τις εκκρεμείς στα δικαστήρια υποθέσεις επιχειρείται να επιταχυνθούν αλλά και πάλι ο χρόνος ολοκλήρωσης ξεπερνάει και το 2022. Αναφορικά με το νέο φορέα ακινήτων του Πτωχευτικού το χρονοδιάγραμμα οδηγεί έως το Σεπτέμβριο του 2022.