Η ιστορική κίνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν να αποδεσμεύσει πετρέλαιο από τα στρατηγικά αποθέματα των ΗΠΑ σε μία συντονισμένη κίνηση με άλλες χώρες, που έχουν μεγάλη κατανάλωση πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένης και της Κίνας, αποτελεί ένα μοναδικό στοίχημα.
Η εξεύρεση κοινού εδάφους μεταξύ της Κίνας, που είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των ΗΠΑ και της Ουάσινγκτον, μπορεί να μειώσει τις τιμές των καυσίμων για τους Αμερικανούς της μεσαίας τάξης.
Η κίνηση ανακοινώθηκε χθες, Τρίτη, από τις ΗΠΑ και υπογραμμίζει την πολύπλοκη σχέση, την οποία ο Μπάιντεν προσπαθεί να οικοδομήσει με την Κίνα, καθώς ο ίδιος επιδιώκει να επιτύχει συμφωνία σε σημαντικά ζητήματα, όπως η κλιματική αλλαγή και το εμπόριο, ενώ οι δύο χώρες, έχουν εμπλακεί σε οικονομικό ανταγωνισμό.
Η σπάνια στιγμή της διμερούς συνεργασίας μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας έρχεται σε μία περίοδο, κατά την οποία ο πληθωρισμός και κυρίως οι υψηλές τιμές της βενζίνης μειώνουν τη δημοτικότητα του Μπάιντεν μεταξύ των Αμερικανών ψηφοφόρων.
«Πρόκειται για μία νέα εποχή της διπλωματίας του πετρελαίου για τις ΗΠΑ που πρέπει να συντονιστούν με την Ινδία και την Κίνα», δήλωσε ο Ντάνιελ Γεργκίν, ένας ιστορικός του πετρελαίου και αντιπρόεδρος της IHS Markit. Η συνεργασία με την Κίνα είναι πιθανό να περιοριστεί στην ενέργεια και στο περιβάλλον. «Το κλίμα και η ενέργεια αποτελούν μία ξεχωριστή ενότητα από όλα τα άλλα σκληρά ζητήματα που χρειάζεται να αντιμετωπιστούν μεταξύ των δύο χωρών», δήλωσε ο Γεργκίν.
Οι διπλωματικοί δίαυλοι της κυβέρνησης Μπάιντεν με την Κίνα έγιναν αντιληπτοί για πρώτη φορά στη Γλασκώβη αυτό το μήνα, όταν οι δύο χώρες επέτυχαν μία απροσδόκητη συμφωνία για την ενίσχυση των ενεργειών τους στην κλιματική αλλαγή, συμπεριλαμβανομένης και της μείωσης των βλαβερών εκπομπών μεθανίου.
«Η Γλασκώβη έδειξε ότι υπάρχει κάποιο επίπεδο κοινών συμφερόντων και διπλωματίας και ότι μπορεί να υπάρξει επιτυχία μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας», δήλωσε η Έιμι Μάγερς Τζέιφι, μία καθηγήτρια έρευνας στο Πανεπιστήμιο Τufts που ειδικεύεται στα ζητήματα των παγκόσμιων ενεργειακών αγορών και του κλίματος.
Οι δύο χώρες αναγνώρισαν τη σημασία μιας παγκόσμιας συμφωνίας για το κλίμα. «Θα έλεγα ‘παρομοίως’ για την αγορά πετρελαίου», δήλωσε η ίδια.
Η Ουάσινγκτον έχει μεγάλες διαφορές με το Πεκίνο σε εμπορικά ζητήματα και στις ανησυχίες για τα ανθρώπινα δικαιώματα που σχετίζονται με την Σιντζιάνγκ, το Χονγκ Κονγκ, το Θιβέτ και την Ταϊβάν.
Ωστόσο οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου μπορούν να επωφεληθούν από τη συνεργασία τους στον τομέα της ενέργειας, με δεδομένες τις ανταγωνιστικές σχέσεις τους με τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, αναφορικά με τη διατήρηση των τιμών του πετρελαίου σε χαμηλά επίπεδα για τους καταναλωτές.
Συνδυαστικά οι ΗΠΑ και η Κίνα καταναλώνουν περίπου 35 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, ξεπερνώντας το 1/3 της παγκόσμιας ζήτησης.
Παρά το γεγονός ότι οι ΗΠΑ έχουν εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου παγκοσμίως, είναι ακόμη, ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου, καθώς βρίσκονται πίσω από την Κίνα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ