Συνέχεια στην άνοδο που καταγράφεται το τελευταίο χρονικό διάστημα δόθηκε για τις τιμές εισαγωγών στην ελληνική βιομηχανία τον Φεβρουάριο, με τον κλάδο να καταγράφει τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην ενέργεια. Τα στοιχεία αποτυπώνουν τις οικονομικές επιπτώσεις για τον κλάδο από την κρίση του πολέμου στην Ουκρανία.
Τα δεδομένα έρχονται μετά από τα στοιχεία για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα τον Μάρτιο, που διαμορφώθηκε στο 8,9% φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 27 ετών. Όπως είναι λογικό, η αύξηση του κόστους παραγωγής δεν αποκλείεται να μετακυλιστεί στις τιμές καταναλωτή, εντείνοντας τα βάρη για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία ενισχύθηκε για τον Φεβρουάριο σε ετήσιο επίπεδο 27,2%.
Σε μηνιαίο επίπεδο, ο γενικός δείκτης αυξήθηκε 2,7%.
Ο μέσος γενικός δείκτης του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2021 - Φεβρουαρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 25,3% σε σχέση με τον μέσο γενικό δείκτη του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2020 - Φεβρουαρίου 2021, έναντι μείωσης 11,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των προηγούμενων δωδεκαμήνων.
Η μεγαλύτερη άνοδος τιμών ανά κλάδους της βιομηχανίας σημειώθηκε στην άντληση αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου (+61,8%), στην παραγωγή οπτάνθρακα και προϊόντων διύλισης πετρελαίου (+61,1%) κα στην παραγωγή βασικών μετάλλων (+28,9%).
Ακόμα, στη βιομηχανία τροφίμων οι τιμές αυξήθηκαν 9,6% σε ετήσιο επίπεδο, υποδηλώνοντας το αυξημένο κόστος στα διατροφικά προϊόντα.
Συμφωνά με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη για τον Φεβρουάριο σε ετήσιο επίπεδο, οφείλεται:
- Στην αύξηση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες εκτός Ευρωζώνης κατά 39,3%
- Στην αύξηση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες Ευρωζώνης κατά 6,3%
Υπενθυμίζεται πως τον Φεβρουάριο ο δείκτης τιμών παραγωγού στην ελληνική βιομηχανία είχε σημείωσε άνοδο 33,6% έναντι 31,6% τον Ιανουάριο.
Το ΙΟΒΕ στη έκθεση για την του για το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα τον Μάρτιο και αναφερόμενο στις επιχειρηματικές προσδοκίες για τη βιομηχανία, σημείωνε πως οι θετικές προβλέψεις για τις πωλήσεις τους προσεχείς μήνες εξασθένησαν αισθητά, με το ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις +37 μον. από +45 και το 46% (από 52%) των επιχειρήσεων να αναμένει άνοδο πωλήσεων το προσεχές χρονικό διάστημα, ενώ το 8% (από 7%) μείωσή τους.