Έως τον προσεχή Αύγουστο, με την υπογραφή της σύμβασης συμβούλου, αναμένονται νεότερες εξελίξεις στον σημαντικό διαγωνισμό (ΣΔΙΤ) για τα νέα ηλεκτρονικά διόδια που φιλοδοξεί να εγκαταστήσει στο σύνολο των ελληνικών οδικών αξόνων η κυβέρνηση, με την υπογραφή της σύμβασης να αναμένεται το 2023 και το dead line για την ολοκλήρωση του έργου να παραμένει στις 31/12/2025.
Πληροφορίες του insider.gr αναφέρουν ότι τα σπουδαιότερα για τον διαγωνισμό αναμένονται στα τέλη του 2022, ή αρχές 2023. Προχτές (16/05) το insider.gr αποκάλυψε τους στόχους και τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει το υπ. Υποδομών και Μεταφορών για μεγάλα έργα που προωθούνται ανά την χώρα, με το σχετικό έγγραφο να κάνει αναφορά και στα ηλεκτρονικά διόδια.
Για το project, δίνονται τα εξής ορόσημα: Υπογραφή σύμβασης Συμβούλου έως 31/8/2022, Υπογραφή Σύμβασης / Συμφωνίας έργου έως 31/3/2023, Πρόοδος εργασιών - 20% έως 31/12/2023, Πρόοδος εργασιών - 40% έως 30/9/2024, Πρόοδος εργασιών - 60% Ορόσημο έως 31/3/2024 και Ολοκλήρωση έργου Ορόσημο 31/12/2025. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για διαγωνισμό που προωθείται μέσω ΣΔΙΤ και θα αντλήσει πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, εξ ου και υπάρχουν χρονικά περιθώρια περαίωσης των διαδικασιών έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025, εάν μέχρι τότε δεν προκύψουν αλλαγές με τις ευλογίες της Ε.Ε. σε ευρύτερα χρονοδιαγράμματα.
Το έργο της εγκατάστασης ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, με ΣΔΙΤ, έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ από τα οποία περίπου 65 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, βάσει τουλάχιστον όσων είχαν καταγραφεί παλιότερα. Η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο διερεύνησης της πρότασης υπαγωγής του από τους συμβούλους και αναμένεται η πρόταση να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2022. Το έργο αφορά στη λειτουργία ηλεκτρονικών διοδίων που θα προβλέπει τη χρέωση ανά διανυθείσα απόσταση και θα περιλαμβάνει την εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τη σταδιακή μετάβαση στη free flow λειτουργία των διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Με το νέο σύστημα ο οδηγός, ασχέτως αν διαθέτει πομποδέκτη ή όχι θα χρεώνεται αναλογικά, δηλαδή για όσα χιλιόμετρα διανύει και όχι προκαταβολικά σε σταθμό διοδίων όπως γίνεται σήμερα. Να σημειωθεί ότι οι πόροι που αναμένεται να κατευθυνθούν προς αυτό το έργο από το Ταμείο Ανάκαμψης ανέρχονται σε 65 εκατ. ευρώ, το οποίο προβλέπει την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη την Ελλάδα. Το έργο αναπτύσσει ένα δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης για όλους τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, βελτιώνει το επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρουν (διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές) και δημιουργεί πολλαπλές οικονομίες στην λειτουργία τους. Αναθέτουσα Αρχή και κύριος του έργου είναι η Γενική Γραμματεία Υποδομών.
Το σύστημα προς το παρόν εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου του 2021 στην Ολυμπία Οδό. Ο πομποδέκτης που είναι τοποθετημένος στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου διαβάζεται από ηλεκτρονικές πύλες που έχουν εγκατασταθεί στις εισόδους και εξόδους του αυτοκινητοδρόμου. Το όχημα πληρώνει το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης.