Το δεύτερο πακέτο μέτρων στήριξης για την αγορά καυσίμων κίνησης ανακοινώνει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια ελάφρυνσης των καταναλωτών στον απόηχο των νέων ανατιμήσεων στις τιμές.
Τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης επιβεβαιώνουν μια παρατεταμένη περίοδο υψηλών τιμών με τη μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης να διαμορφώνεται στα 2,428 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης στα 2,103 ευρώ το λίτρο ενώ στην Αθήνα υπάρχουν πρατήρια που πωλούν τη βενζίνη ακόμη και 2,60 ευρώ και στα νησιά άνω των 2,8 ευρώ (όπως συμβαίνει για παράδειγμα στη Μήλο). Την προηγούμενη εβδομάδα η μέση πανελλαδική τιμή διαμορφώθηκε στα 2,396 ευρώ το λίτρο για την απλή αμόλυβδη και στα 2,010 για diesel κίνησης και σε σύγκριση με πριν από έναν μήνα η μέση πανελλαδική τιμή τόσο της βενζίνης όσο και του πετρελαίου κίνησης έχει αυξηθεί κατά 20 περίπου λεπτά.
Σύμφωνα με το fuelprices.eu, η Ελλάδα είναι η όγδοη πιο ακριβή χώρα στο πετρέλαιο κίνησης στην ΕΕ με τη Σουηδία, τη Φιλανδία και τη Δανία να φιγουράρουν στις τρεις πρώτες θέσεις ενώ η Ουγγαρία και η Μάλτα έχουν αυτή τη στιγμή τις χαμηλότερες τιμές. Ακόμη υψηλότερα στη λίστα με τις ακριβότερες χώρες φιγουράρει η χώρα μας όσον αφορά στην αμόλυβδη 95 οκτανίων καθώς βρίσκεται στην τρίτη θέση μετά από τη Φιλανδία και τη Δανία και με τιμή σταθερά άνω των 2,4 ευρώ το λίτρο ενώ οι χαμηλότερες τιμές εντοπίζονται στην Ουγγαρία, τη Μάλτα και τη Σλοβενία με τις τιμές να διαμορφώνονται μεταξύ 1,23 και 1,56 το λίτρο.
Η ενεργειακή κρίση έχει οδηγήσει στα ύψη τις τιμές των καυσίμων παγκοσμίως και η Ελλάδα ως κατεξοχήν χώρα εισαγωγής επηρεάζεται από τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, την ισοτιμία ευρώ/δολαρίου και τα κερδοσκοπικά παιχνίδια εκτός συνόρων τα οποία έχουν επανειλημμένως καταγγείλει εκπρόσωποι της αγοράς.
Τα νέα μέτρα και οι αντιδράσεις της αγοράς
Η ελληνική κυβέρνηση θα αναγγείλει άμεσα τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας στην αγορά καυσίμων, τα οποία θα αποτελούν όπως έχει προαναγγελθεί επέκταση και διεύρυνση της πρώτης δέσμης που ισχύει από τον Απρίλιο (fuel pass, έκπτωση στην αντλία για το diesel κίνησης). Ωστόσο, η αγορά θέτει θέμα άμεσης μείωσης των τιμών στην αντλία και επαναφέρει σε καθημερινή βάση το ζήτημα της μείωσης του ΕΦΚ και του ΦΠΑ.
Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό, ο πρόεδρος Εμπόρων Υγρών Καυσίμων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου σημείωσε ότι «δυστυχώς το fuel pass δεν επαρκεί. Θα πρέπει η κυβέρνηση αποφασιστικά να προχωρήσει σε άμεση μείωση της τιμής του ΦΠΑ και του ΕΦΚ. Μόνο έτσι, με την οριζόντια μείωση, δηλαδή, θα αποκλιμακωθεί η τιμή».
Ομοίως, η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Αττικής, Μαρία Ζάγκα εξήγησε ότι «στα καύσιμα παίζονται παιχνίδια χρηματιστηριακά, γι’ αυτό το πετρέλαιο έχει φτάσει την βενζίνη. Δεν θυμάμαι ποτέ να ήταν τόσο ακριβό το πετρέλαιο, άρα πολύ καλά υπάρχει η επιδότηση των 15 λεπτών που πήραμε στο τιμολόγιο από την 1η Απριλίου. Εμάς τους πρατηριούχους δεν μας συμφέρει να είναι αυξημένη η τιμή γιατί όσο αυξάνεται τόσο δίνουμε λιγότερα λίτρα».
Σημειώνεται ότι πριν από δύο ημέρες, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας είχε γενική συνέλευση και έβγαλε ψήφισμα, όπου ζητούν οριζόντια μείωση για την βενζίνη κατευθείαν από την αντλία και το οποίο θα παραδοθεί σε όλα τα κόμματα και στους αρμόδιους υπουργούς.