«Ναυμαχία» Attica Group και Minoan Lines (και) για τις λιμενικές υποδομές σε Νότιο Αιγαίο και Ιόνιο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Ναυμαχία» Attica Group και Minoan Lines (και) για τις λιμενικές υποδομές σε Νότιο Αιγαίο και Ιόνιο
Πώς και γιατί από τις γραμμές – «φιλέτα» των Κυκλάδων, της Κρήτης και της Αδριατικής, ο ανταγωνισμός των δύο μεγάλων ακτοπλοϊκών γκρουπ μεταφέρεται στη στεριά και στους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων. Η short list για την Ηγουμενίτσα, τα σχήματα για το Ηράκλειο Κρήτης. «Κόντρα» ανάμεσα στον μεγαλύτερο ελληνικό όμιλο και τον ισχυρό Ιταλό Γκριμάλντι.

Στον τομέα της διεκδίκησης και κατ’ επέκταση αξιοποίησης σημαντικών περιφερειακών λιμενικών υποδομών της χώρας φαίνεται να περνάει η «μάχη» ανάμεσα σε δύο από τους μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους που «πλέουν» στα ελληνικά πελάγη, της Attica Group (Blue Star, HSW, Supper Fast Ferries κ.α.) και της Minoan Lines (Μινωικές Γραμμές), του γνωστού ιταλικού ομίλου Grimaldi που πολλές φορές έχει δείξει τις προθέσεις επέκτασής του τόσο στον χώρο των υποδομών όσο βέβαια και στις γραμμές – «φιλέτα».

Οι κορυφαίοι «παίκτες» συγκρούονται για assets του ΤΑΙΠΕΔ

Ως γνωστόν, οι δύο επιχειρηματικοί πόλοι, τόσο η Attica Group, η οποία είναι ο μεγαλύτερος Ελληνικός όμιλος επιβατηγού ναυτιλίας αλλά και ανάμεσα στους μεγαλύτερους παγκοσμίως στον κλάδο, όσο και η παραδοσιακή δύναμη, ιδίως στα δρομολόγια προς την Κρήτη, Μινωικές Γραμμές, που έχει και την αρωγή του Ιταλού μεγιστάνα, έχουν συμμετοχή στους διαγωνισμούς που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων της Ελλάδας (είτε με πώληση πλειοψηφικού ποσοστού, είτε με παραχώρηση – υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων).

Μάλιστα, βρίσκονται ανάμεσα στη short list των 3 «φιναλίστ» (μαζί με τον ΟΛΘ) οι οποίοι στις 5 Αυγούστου υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου συμμετοχής σε ποσοστό 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε.» (Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε.). Υπενθυμίζεται ότι προσφορές έδωσαν η ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ σε συνεργασία με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) αλλά και η κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. - MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε. & ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε. Η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα.

Ωστόσο, τα δύο αυτά ακτοπλοϊκά γκρουπ είναι ανάμεσα στους αρχικούς 8 ενδιαφερόμενους για την απόκτηση ποσοστού 67% του λιμένα Ηρακλείου. Όσον αφορά στην αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου, βάσει όσων είχε πρόσφατα αναφέρει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στον προσεχή Σεπτέμβριο έως αρχές Οκτωβρίου θα δοθούν προς επεξεργασία στα επενδυτικά σχήματα οι σχετικές συμβάσεις που είναι στο στάδιο ολοκλήρωσης. Επί της ουσίας, είναι σε εξέλιξη (Β Φάση) ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου με εκτιμώμενη ημερομηνία υποβολής προσφορών το Q4 2022.

Στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου (προβλέπεται η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας) συμμετέχουν στην επόμενη φάση τα εξής επενδυτικά σχήματα: 1) OLETE LIMITED, 2) Κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. – ΜΙΝΩΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, 3) Κοινοπραξία PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LIMITED – GPH CRUISE PORT FINANCE LTD, 4) Κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ – ATTICA GROUP, 5) Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – AVIAREPS ΕΛΛΑΣ Α.Ε., 6) Κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – GOLDENSTEP SHIPPING LIMITED, 7) Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ Α.Ε. – – JCC S.A.L., 8) ΟΛΘ Α.Ε.

Αν τελικά υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές και για το Ηράκλειο θα φανεί προσεχώς, μια φορά πάντως, το «παιχνίδι έχει ανοίξει» απ’ ότι φαίνεται για τις ναυτιλιακές και σε χώρους… συγγενικούς με το ακτοπλοϊκό έργο, με τον μεταξύ τους ανταγωνισμό στο Αιγαίο, ιδίως στις γραμμές – «φιλέτα» της Κρήτης και των Κυκλάδων, και την Αδριατική να μεταφέρεται στη στεριά και στις λιμενικές υποδομές.

Γιατί έχουν αυξημένο ενδιαφέρον Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο

Βέβαια, είναι προφανές ότι και τα δύο αυτά λιμάνια, όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider.gr, θεωρούνται κομβικής σημασίας και έχουν ιδιαίτερα σημαντικά τοπικά, οικονομικά και γεωπολιτικά χαρακτηριστικά, με τις δύο εταιρείες βέβαια να έχουν μεγάλη παρουσία στα ελληνικά πελάγη αλλά και να χρησιμοποιούν τα λιμάνια αυτά κατά κόρον.

Η περαιτέρω αναβάθμιση και αξιοποίηση λιμένα Ηγουμενίτσας έχει σημασία αλλά και αποτελεί δέλεαρ για επενδυτές είναι ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα της χώρας, έχει μεταβληθεί στον κυριότερο κόμβο μεταφορών (εμπορικών κυρίως) από τη Δυτική Ελλάδα, τα Νότια Βαλκάνια και την Τουρκία προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, ενώ συνδυαστικά με την Εγνατία Οδό θα μπορέσει να αποτελέσει τμήμα ενός ευρύτερου hub με αυξημένο ρόλο. Αλώστε, έχουν προχωρήσει ή προγραμματίζονται πολλές υποδομές στη δυτική Ελλάδα ενώ ουδείς αποκλείει κάποια στιγμή να «ξεπαγώσουν» τα σχέδια και για σιδηροδρομική σύνδεση της περιοχής με το κεντρικό δίκτυο. Προφανώς δε, το ακτοπλοϊκό έργο (π.χ. και τα φορτηγά από Ιταλία) και έργα υποδομών μπορούν να συνδυαστούν προς όφελος και του επενδυτή. Οι ακτοπλόοι διεκδικητές ATTICA GROUP και GRIMALDI γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι το ενδιαφέρον βρίσκεται στις νταλίκες που έρχονται από τα λιμάνια της Ιταλίας και μπορούν δίχως καθυστερήσεις μέσω της Εγνατίας Οδού να φθάσουν σε προορισμούς των Βαλκανίων και συνολικά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Αλλά και ο λιμένας Ηρακλείου είναι ένα «φιλέτο». Υπενθυμίζεται ότι στον Οργανισμό λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμανιού. Το λιμάνι του Ηρακλείου έχει ισχυρή παρουσία στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα. H γεωγραφική (και προφανής γεωπολιτική – οικονομική) θέση του νησιού και του λιμανιού, σε συνδυασμό με τις μεγάλες υποδομές που προωθούνται στην Κρήτη (οδικά έργα όπως ο ΒΟΑΚ και όχι μόνο, σημαντικότατα ενεργειακά projects, μεγάλες τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, η αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες που αναμένεται να «φιλοξενήσει» και χώρο Καζίνο, το νέο διεθνές και μεγάλο αεροδρόμιο στο Καστέλι κ.α.) έχουν μετατρέψει ή αναμένεται να μετατρέψουν τη μεγαλόνησο σε επικείμενο εμπορικό, εμπορευματικό και… κάθε είδους «κόμβο» με εξαιρετική σημασία. Κατά συνέπεια, είναι λογική η παρουσία αρκετών και ισχυρών σχημάτων στους υποψήφιους επενδυτές, όπως βέβαια και των εξειδικευμένων στις θαλάσσιες και ναυτιλιακές μπίζνες ακτοπλοϊκές Attica Group και Minoan (με κεντρικά γραφεία στο Ηράκλειο). Ωστόσο, αφενός ο ανταγωνισμός είναι, τουλάχιστον σε αυτό το στάδιο, ισχυρός μια και στη διαδικασία συμμετέχουν αρκετά γκρουπ, αφετέρου, μένει να φανεί αν οι δύο όμιλοι, όπως αρχικώς εκτιμάται, θα μεταφέρουν τον «ανταγωνισμό» τους για τις γραμμές προς την Κρήτη και στον χώρο των υποδομών, δηλαδή να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές… αλά Ηγουμενίτσα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider