Την ένταξη στο τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης 2021-2025 του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών 4 μεγάλων έργων συνολικού προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, δύο οδικών στη Β. Ελλάδα (700 εκατ.) και δύο φραγμάτων σε Κρήτη και Φάρσαλα (500 εκατ. ευρώ), που αναμένεται να υλοποιηθούν μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), υπέγραψε ο υπουργός Υποδομών, Κ. Καραμανλής.
Ειδικότερα, πρόκειται για το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) και λειτουργία/ συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας με Σ.Δ.Ι.Τ.» ύψους περίπου 445 εκατ. ευρώ, καθώς και για το οδικό project «Κάθετος Άξονας Δράμα - Αμφίπολη (Παλαιοκώμη) με Σ.Δ.Ι.Τ.», ύψους περίπου 248 εκατ. ευρώ, τα οποία ήδη εδώ και 2 μήνες έχουν πάρει και το «πράσινο φως» της Διυπουργικής Επιτροπής Έργων ΣΔΙΤ. Αυτά τα έργα αναμένεται να αναβαθμίσουν τις οδικές υποδομές και την ασφάλεια σε περιοχές της Βορείου Ελλάδος.
Επίσης, οι εγκρίσεις αφορούν στα «Έργα αξιοποίησης του υδατικού δυναμικού του Ταυρωνίτη ποταμού Π.Ε. Χανίων Κρήτης» (267 εκατ. ευρώ) και στην «Κατασκευή φράγματος ποταμού Ενιπέα Φαρσάλων (στη θέση Παλιοδέρλι), δικτύων διανομής νερού και λοιπών συνοδών έργων» (230 εκατ. ευρώ). Με τα έργα αυτά το υπουργείο φιλοδοξεί να δημιουργήσει το υπόβαθρο για τη δυναμική και βιώσιμη ανάπτυξη της γεωργίας ενώ έχουν και περιβαλλοντική διάσταση μέσα από την ορθή αξιοποίηση των υδάτινων πόρων.
Και τα 4 αυτά ΣΔΙΤ έχουν εγκριθεί από την αρμόδια Διυπουργική τον Ιούνιο, «κλείδωσαν» τη… χρηματοδοτική τους θέση στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου, ενώ πλέον αναμένονται τα επόμενα βήματα προς τη διαγωνιστική διαδικασία.
1. «Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας»
Στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση της αναβάθμισης του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) καθώς και τη Λειτουργία - Συντήρηση του τμήματος γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας.
Συνοπτικά ο ΙΦΣ θα αναλάβει τα ακόλουθα: (α) την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών (β) την κατασκευή του συνόλου των εργασιών, (γ) τη χρηματοδότηση του έργου (δ) τη συντήρηση / λειτουργία του συνολικού οδικού τμήματος
Η αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) σχετίζεται με τρία επιμέρους τμήματα από τα πέντε που διαιρείται η νέα χάραξη της οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (και συγκεκριμένα γέφυρα Αξιού ποταμού – Έδεσσας) ως εξής: (α) Τμήμα παράκαμψης Χαλκηδόνας: (β) Τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας: (γ) Τμήμα παράκαμψης Γιαννιτσών: (δ) Τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι: (ε) Τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα:
Συνοπτικά ο ΙΦΣ θα αναλάβει: Α. Τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων: — Μαυροβούνι – Εδεσσα (συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης του τμήματος με τον ισόπεδο κόμβο της περιφερειακής — οδού Έδεσσας), Α/Κ Μαυροβουνίου Α/Κ Ριζαρίου 9,423 χλμ. — Παράκαμψη Γιαννιτσών Α/Κ Γιαννιτσών , Α/Κ Παραλίμνης 8.913 χλμ. — Παράκαμψη Χαλκηδόνας , Α/Κ Χαλκηδόνας , Α/Κ Ελεούσας 6.340 χλμ.
Β. Τη λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα γέφυρας Αξιού ποταμού – Έδεσσας συνολικού μήκους περίπου 52,326 χιλιομέτρων και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα Α.
Η δημόσια δαπάνη της πράξης που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε 444.912.000 ευρώ. Η ημερομηνία έναρξης της Πράξης ορίζεται η 31η-1-2024. Η ημερομηνία λήξης της Πράξης ορίζεται η 30η-1-2054. Η Πράξη χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ).
Το έργο αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα συνολικού μήκους περίπου 80 χλμ. που σήμερα περιλαμβάνει τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, μεγάλες κατά μήκος κλίσεις, ανεπαρκείς οδικές διατομές, κακή ορατότητα, και πολύ συχνά διέρχεται μέσω πόλεων. Η περιοχή στην οποία θα εκτελεστεί το έργο εκτείνεται από το νομό Θεσσαλονίκης έως και το νομό Πέλλας και οι παρεμβάσεις θα αφορούν σε 25 χλμ., ενώ στη σύμβαση θα προβλέπεται η συντήρηση και λειτουργία για το συνολικό μήκος του οδικού άξονα.
Το έργο αναμένεται να αναβαθμίσει την ασφάλεια των μεταφορών και μειώσει σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού κατά 6 έως 8 λεπτά για τις διαδρομές Θεσσαλονίκη- Γιαννιτσά και Θεσσαλονίκη - Σκύδρα και 10 λεπτά για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Έδεσσα. Τα έργα αυτά ενισχύουν τη θέση και το ρόλο της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας μας στην ευρύτερη περιοχή, τον τουρισμό, τη διάθεση των αγροτικών προϊόντων. Ο άξονας Θεσσαλονίκη – Έδεσσα διευκολύνει τη σύνδεση του σιδηροδρομικού σταθμού και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τις γειτονικές περιοχές.
Ειδικότερα, η υλοποίηση του έργου θα συμβάλλει:
· στη βελτίωση της ασφάλειας των οδικών υποδομών της κεντρικής Μακεδονίας,
· στη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών της οδού,
· στην τουριστική αναβάθμιση της περιοχής και την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος με την διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών μετακινήσεων.
· στη μείωση του κόστους μεταφορών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας της περιοχής.
Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 3 έτη κατασκευαστική περίοδο και 27 έτη περίοδο λειτουργίας/συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής και δεν θα προβλέπονται διόδια.
2. «Κάθετος Άξονας Δράμα - Αμφίπολη (Παλαιοκώμη)»
Στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει:
Α. Την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων: • Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μήκους ~29.5 χλμ. • Μαυρολεύκη – Δράμα μήκους ~13.5 χλμ.
Β. Την λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη συνολικού μήκους ~43 χλμ. και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα Α.
Συνοπτικά ο ΙΦΣ θα αναλάβει τα ακόλουθα: (α) την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών για τον Κατασκευαστικό Σχεδιασμό του έργου, με βάση τις διατιθέμενες από την αναθέτουσα αρχή μελέτες για το τμήμα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη της οδού Δράμας – Αμφίπολης και της ΑΕΠΟ για το σύνολο του έργου, η οποία θα λάβει υπόψη την υφιστάμενη ΑΕΠΟ και η οποία θα εκδοθεί με μέριμνα και επίσπευση της Αναθέτουσας Αρχής και θα μεριμνήσει και επισπεύσει για τη λήψη όλων των απαραίτητων αδειών, (β) την κατασκευή του σύνολο του αντικειμένου των μελετών του Κατασκευαστικού Σχεδιασμού με στόχο την πλήρη λειτουργική απόδοση και ετοιμότητα του Έργου, (γ) τη χρηματοδότηση του έργου, όπως θα προκύψει βάσει του οριστικού σχεδιασμού, και (δ) τη συντήρηση / λειτουργία (ελαφριά και βαριά) του προαναφερθέντος τμήματος όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης με αντάλλαγμα πληρωμές διαθεσιμότητας κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η ένωση της Δράμας με τις γύρω μεγάλες πόλεις με ένα σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα, όπως είναι η Εγνατία Οδός, αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα για όλους τους διερχόμενους οδηγούς, αλλά και όσους εισέρχονται στη χώρα μας από τα βόρεια σύνορά. Η δε επίλυσή του με την κατασκευή ενός καινούριου και βασισμένου στα σύγχρονα πρότυπα κάθετου οδικού άξονα, αφενός θα εξυπηρετήσει τους πολίτες, αφετέρου θα διευκολύνει την μετακίνηση εισαγόμενων και εξαγόμενων εμπορικών προϊόντων, μιας και αποτελεί τον οδικό δίαυλο επικοινωνίας με τα μεγάλα αστικά κέντρα και λιμάνια της χώρας. Επιπλέον θα μειώσει το χρόνο μετακίνησης, αλλά και θα εξασφαλίσει μια πιο ασφαλή διέλευση των οχημάτων, εφόσον αυτά δε θα διέρχονται μέσω κατοικημένων περιοχών. Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 3 έτη κατασκευαστική περίοδο και 27 έτη περίοδο λειτουργίας / συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής και δεν θα προβλέπονται διόδια.
Το κόστος του τμήματος Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη εκτιμάται στα 150 εκατ. ευρώ. Μέσω αυτού, αναμένεται να μειωθεί σημαντικά κατά 30 περίπου λεπτά για τα επιβατικά και κατά 45 περίπου λεπτά για τα βαρέα οχήματα η κίνηση στον οδικό άξονα Δράμα – Αμφίπολη.
Η ημερομηνία έναρξης της Πράξης ορίζεται η 30η-9-2024. Η ημερομηνία λήξης της Πράξης ορίζεται η 29η-9-2054. Η δημόσια δαπάνη της πράξης που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε 248.543.957 ευρώ. Η Πράξη χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ).
To insider.gr από τον περασμένο Απρίλιο (Στον «προθάλαμο» των ΣΔΙΤ δύο μεγάλα οδικά έργα 700 εκατ. ευρώ στη Βόρεια Ελλάδα) είχε προαναγγείλει εξελίξεις για δύο μεγάλα σε σημασία αλλά και σε συνολικό προϋπολογισμό οδικά έργα, καθώς προσεγγίζουν τα 700 εκατ. ευρώ. Το ένα ήταν το παραπάνω έργο, το έτερο η αναβάθμιση του οδικού άξονα «Θεσσαλονίκη – Έδεσσα», ύψους περίπου 420 εκατ. ευρώ. Όπως και έγινε, καθώς στα τέλη Ιουνίου πήραν το «οκ» της αρμόδιας Διυπουργικής ενώ με αποφάσεις του Κ. Καραμανλή (έγγραφα με ημερομηνία 25/08/2022) εντάχθηκαν και στο τομεακό πρόγραμμα του υπ. Υποδομών.
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης είχε δηλώσει σχετικά: «Ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα δύο οδικά έργα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη. Οι δύο σύγχρονοι οδικοί άξονες θα προσφέρουν στους κατοίκους οικονομικές μετακινήσεις και με τη μέγιστη ασφάλεια. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι όταν υπάρχει πολιτική βούληση, σωστός σχεδιασμός και οργανωμένη επίβλεψη, μπορούν τα έργα υποδομής να γίνονται πραγματικότητα».
3. «Έργα αξιοποίησης του υδατικού δυναμικού του Ταυρωνίτη ποταμού Π.Ε. Χανίων Κρήτης»
Το αντικείμενο της Σύμπραξης είναι η Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Συντήρηση και Λειτουργία των προτεινόμενων έργων «ΕΡΓΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΔΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΤΟΥ ΤΑΥΡΩΝΙΤΗ ΠΟΤΑΜΟΥ Π.Ε. ΧΑΝΙΩΝ ΚΡΗΤΗΣ» και περιλαμβάνει την κατασκευή των εξής υποδομών:
1. Του Φράγματος Ντεριανού (θέση Παπαδιανών) επί του παραπόταμου Ντεριανού του ποταμού Ταυρωνίτη και των συνοδών τεχνικών έργων,
2. Του Φράγματος Σεμπρωνιώτη επί του ομώνυμου παραπόταμου του ποταμού Ταυρωνίτη και των συνοδών τεχνικών έργων,
3. Της συνδετήριας σήραγγας των δύο δημιουργούμενων ταμιευτήρων, για τη μεταφορά νερών από τον ταμιευτήρα του Φρ. Σεμπρωνιώτη προς τον ταμιευτήρα του Φρ. Ντεριανού,
4. Των έργων μεταφοράς και διανομής του νερού των δημιουργούμενων ταμιευτήρων για την άρδευση καλλιεργούμενων περιοχών των Δήμων Πλατανιά και Κισσάμου της Π.Ε. Χανίων (εξωτερικά δίκτυα συνολικού μήκους 147 km, δεξαμενών, αντλιοστασίων και έργων διανομής για την ενίσχυση της άρδευσης συνολικής έκτασης 140.000 στρ.),
5. Των έργων επεξεργασίας και μεταφοράς νερού του ταμιευτήρα του Φρ. Ντεριανού για την ενίσχυση της ύδρευσης των οικισμών των Δήμων Πλατανιά και Κισσάμου της Π.Ε. Χανίων.
Περιλαμβάνουν την Εγκατάσταση Επεξεργασίας Νερού (ΕΕΝ) δυναμικότητας 23.000 m3/ημέρα και εξωτερικά υδραγωγεία συνολικού μήκους 63 km περίπου και τις απαραίτητες δεξαμενές και αντλιοστάσια.
Η ημερομηνία έναρξης της Πράξης ορίζεται η 20η-08-2024. Η ημερομηνία λήξης της Πράξης ορίζεται η 19η-08-2054. 1. Η δημόσια δαπάνη της πράξης που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε 267.099.910 ευρώ. Η Πράξη χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ).
Το έργο θα επιλύσει ένα αίτημα δεκαετιών για την άρδευση γεωργικών εκτάσεων μεγάλης απόδοσης, εξοικονομώντας νερό για άλλες χρήσεις, όπως η ύδρευση οικισμών και τουριστικών εγκαταστάσεων. Επιπλέον, θα συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιπλημμυρική προστασία των εκτάσεων της λεκάνης απορροής του Ταυρωνίτη ποταμού, στην οποία προκλήθηκαν πολύ μεγάλες καταστροφές και έντονα πλημμυρικά φαινόμενα από τις βροχοπτώσεις που έπληξαν την περιοχή πρόσφατα. Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 4 έτη κατασκευαστική περίοδο και 26 έτη περίοδο λειτουργίας/συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής.
4. «Κατασκευή φράγματος ποταμού Ενιπέα Φαρσάλων (στη θέση Παλιοδέρλι), δικτύων διανομής νερού και λοιπών συνοδών έργων»
Στο αντικείμενο της Σύμπραξης περιλαμβάνονται τα εξής:
• Φράγμα στον ποταμό Ενιπέα σε θέση περίπου 5 χιλιόμετρα ανατολικά της κοινότητας Σκοπιάς (θέση Παλιοδερλί).
• Έργα προσαγωγής του νερού του ταμιευτήρα στη θέση Παλιοδερλί του ποταμού Ενιπέα για την άρδευση των πεδινών περιοχών οι οποίες ανήκουν στους ΤΟΕΒ Φαρσάλων Ν. Λάρισας και στους ΤΟΕΒ Θεσσαλιώτιδας και Τιτανίου του Ν. Καρδίτσας συνολικής έκτασης 107.500 στρ., καθαρής γεωργικής γης.
• Έργα για την ύδρευση της πόλης των Φαρσάλων και τριάντα ενός (31) οικισμών της περιοχής Φαρσάλων (αρμοδιότητας της Δημοτικής επιχείρησης ύδρευσης – αποχέτευσης Φαρσάλων – ΔΕΥΑΦ), η οποία περιλαμβάνει τις δημοτικές ενότητες Φαρσάλων, Πολυδάμαντα, Ενιπέα και Ναρθακίου.
Η ημερομηνία έναρξης της Πράξης ορίζεται η 20η-8-2024. Η ημερομηνία λήξης της Πράξης ορίζεται η 19η-8-2054. Η δημόσια δαπάνη της πράξης που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε 230.071.272 ευρώ. Η Πράξη χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ).
Κύριος σκοπός του έργου είναι η άρδευση εκτάσεων περίπου 100.000 στρεμμάτων. Τα οφέλη του έργου είναι πολλαπλά καθώς δίνει στους αγρότες της περιοχής τα μέσα για να αναπτύξουν με δυναμισμό την γεωργία, βελτιώνοντας το εισόδημά τους, μειώνοντας ταυτόχρονα τις δαπάνες τους εξασφαλίζοντας αρδευτικό νερό με χαμηλό κόστος. Ταυτόχρονα συμβάλλει στον εθνικό στόχο αποκατάστασης της καλής κατάστασης των υπογείων υδάτων της περιοχής, περιορίζοντας σημαντικά την υπεράντληση και αντικαθιστώντας τις απαιτούμενες ποσότητες με επιφανειακά ύδατα που θα συγκεντρώνονται στον ταμιευτήρα. Η διάρκεια του έργου ΣΔΙΤ είναι 30 έτη, περιλαμβάνοντας 4 έτη κατασκευαστική περίοδο και 26 έτη περίοδο λειτουργίας/συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής.
Τι σημείωνε ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης είχε δηλώσει σχετικά: «Πρόκειται για τέσσερα έργα σχεδόν 1 δις. ευρώ που θα τονώσουν τις τοπικές οικονομίες, ενώ συμβάλλουν στον εθνικό στόχο της οικονομικής ανάτασης. Με τα έργα φραγμάτων σε Φάρσαλα και Κρήτη δημιουργούμε το υπόβαθρο για τη δυναμική και βιώσιμη ανάπτυξη της γεωργίας και ταυτόχρονα μεριμνούμε για το περιβάλλον μέσα από την ορθή αξιοποίηση των υδάτινων πόρων. Ιδιαίτερα σημαντικά και τα δύο οδικά έργα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, τα οποία αποτελούσαν προεκλογική δέσμευσή μας και πλέον υλοποιούνται. Οι δύο σύγχρονοι οδικοί άξονες θα προσφέρουν στους κατοίκους οικονομικές μετακινήσεις και με τη μέγιστη ασφάλεια».