Μέχρι και την Πέμπτη, 1η Σεπτεμβρίου θα έχουν τη δυνατότητα οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν αίτηση για το Fuel Pass 2 καθώς ολοκληρώνεται ο δεύτερος κύκλος της επιδότησης καυσίμων, ο οποίος ήδη έχει δεχθεί πάνω από 2,5 εκατ. αιτήσεις. Το κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει ήδη το επόμενο βήμα και τη δυνατότητα οικονομικής ελάφρυνσης μέσω ενός Fuel Pass 3, το οποίο θα ενσωματώνει βελτιώσεις αξιοποιώντας την εμπειρία των προηγούμενων εκδόσεων. Αν και ακόμη δεν έχει καταστεί σαφές πότε ακριβώς θα ξεκινήσει το νέο πρόγραμμα, το πιθανότερο είναι, ότι, εάν αυτό τελικά «τρέξει», θα αφορά στους μήνες Οκτώβριος-Νοέμβριος-Δεκέμβριος και θα λαμβάνει υπ’ όψιν την πορεία των διεθνών τιμών πετρελαίου και τα δημοσιονομικά περιθώρια όπως αυτά θα διαμορφώνονται στο πλαίσιο της ανάγκης για κάλυψη των αυξημένων αναγκών και σε άλλους τομείς όπως είναι το υψηλό κόστος ενέργειας σε μια περίοδο όπου ο χειμώνας θα βρίσκεται προ των πυλών.
Οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης παραμένουν υψηλές, και μάλιστα καταγράφουν μικρή άνοδο, με τη μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης να διαμορφώνονται στα 2,052 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης στα 1,94. Αν και κατά τις τρεις προηγούμενες εβδομάδες καταγράφτηκε πτώση της διεθνούς τιμής του Brent κατά περίπου 15%, το Brent, κατά το τελευταίο πενθήμερο κινήθηκε σταθερά πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι (για να ξαναπέσει τις τελευταίες ώρες κάτω από τα 98) ενώ οι προβλέψεις κάνουν λόγο και για μεγαλύτερη αύξηση στις αρχές του επόμενου έτους. Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου αποτελεί επίσης βασικό κριτήριο της διαμόρφωσης των τελικών τιμών στην εγχώρια αγορά (το τελευταίο διάστημα το ευρωπαϊκό νόμισμα κινείται γύρω από την ισοτιμία 1 προς 1 ενώ αστάθμητοι παράγοντες όπως είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις θα μπορούσαν ανά πάσα στιγμή να ανατρέψουν την τάση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην αγορά.
Οι λύσεις που εξετάζει η κυβέρνηση
Υπό την πίεση που ασκεί η ενεργειακή κρίση, η κυβέρνηση καλείται να λύσει μια δύσκολη εξίσωση με πολλούς άγνωστους παράγοντες, καθώς πρέπει να προβλέψει την πορεία των τιμών στα καύσιμα, την πορεία του ευρώ έναντι του δολαρίου και να συνεκτιμήσει το πώς θα επηρεαστεί η ζήτηση το επόμενο διάστημα σε συνάρτηση με την πορεία της οικονομίας και τη διαθεσιμότητα ενέργειας εν μέσω ενός πολεμικού σκηνικού όπου η Ευρώπη βρέθηκε «στριμωγμένη» λόγω της ενεργειακής εξάρτησης από τη Ρωσία. Τα καύσιμα (μετά από το ρεύμα), βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα και ήδη εξετάζονται όλες οι εναλλακτικές μεταξύ των οποίων και μια τρίτη έκδοση του Fuel Pass.
Όπως αναφέρει κυβερνητική πηγή μιλώντας στο Insider.gr, «η εμπειρία που έχουμε αποκτήσει μέχρι στιγμής θα αξιοποιηθεί για την αρχιτεκτονική του επόμενου προγράμματος. Πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι στόχος παραμένει η ενίσχυση των πραγματικά ευάλωτων με βάση κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια και στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνοντας φυσικά υπ’ όψιν και την πορεία των διεθνών τιμών θα κινηθούμε ανάλογα».
Η αλήθεια είναι ότι η κατάργηση της πίστωσης του επιδόματος σε τραπεζικό λογαριασμό και η χρήση της άυλης κάρτας αυστηρά για την αγορά καυσίμων από τα πρατήρια αποτελεί μία λύση που εξετάζει σοβαρά το οικονομικό επιτελείο, το οποίο ακολουθεί τη στρατηγική «βλέποντας και κάνοντας» καθώς καλείται να συνεκτιμήσει μια σειρά παραγόντων οι οποίοι είναι ευμετάβλητοι.
Ένα άλλο σενάριο είναι να βρεθεί μια φόρμουλα η οποία θα κατευθύνει την οικονομική ελάφρυνση στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα με το ενδεχόμενο να συνδυαστεί το πρόγραμμα με την επιταγή ακριβείας στην οποία θα μπορούσαν να κατευθυνθούν οι περισσευούμενοι πόροι.
Μια πρόγευση των μέτρων αναμένεται να δοθεί πριν από την αναχώρηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την έκθεση της Θεσσαλονίκης, ωστόσο, αυτά δεν αποκλείεται να αλλάξουν και να προσαρμοστούν στις συνθήκες που θα έχουν διαμορφωθεί στο τέλος του επόμενου μήνα.
Πώς θα ήταν το ιδανικό Fuel Pass 3 – Τι λέει η αγορά
Η προηγούμενη εμπειρία από τα Fuel Pass 1 και 2 κατέδειξε ότι ενώ οι ιδιώτες και οι επιχειρήσεις πλήττονται από το υψηλό κόστος αγοράς καυσίμων, το οποίο σε σύγκριση με πέρυσι έφθασε να είναι κατά περίπου 50% υψηλότερο (σε κάποια μέρη του κόσμου τα καύσιμα ήταν και κατά 70% ακριβότερα σε σχέση με το 2021), οι επιδοτήσεις δεν αξιοποιήθηκαν αμιγώς για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους. Η ακρίβεια σε αγαθά πρώτης ανάγκης υπερίσχυσε με αποτέλεσμα κατά τον β’ κύκλο του προγράμματος ο οποίος ολοκληρώνεται αύριο, η πλειοψηφία των δικαιούχων ήτοι οι περίπου 2.000.000 δικαιούχοι να έχουν επιλέξει πίστωση των ποσών της επιδότησης σε τραπεζικό λογαριασμό με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ελεγχθεί εάν όντως τα χρήματα της επιδότησης αξιοποιούνται για αγορά καυσίμων όπως συμβαίνει με την άυλη κάρτα. Πηγή της αγοράς, μιλώντας στο Insider.gr σημειώνει ότι υπάρχει εναλλακτική προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα χρήματα της επιδότησης θα κατευθυνθούν όντως τα πρατήρια για την αγορά καυσίμων. «Εφόσον δεν υπάρχει η δυνατότητα εφαρμοστεί μείωση απευθείας στην αντλία κατά την αγορά όπως συνέβη με το diesel κίνησης, ο καλύτερος τρόπος θα είναι να χρησιμοποιηθεί αμιγώς η ψηφιακή κάρτα και να μην προσφέρεται η δυνατότητα πίστωσης σε τραπεζικό λογαριασμό. Η αγορά αναγνωρίζει ότι υπάρχουν καταναλωτές/οδηγοί οι οποίοι δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, ωστόσο, οι αιτήσεις και η χρήση τους θα μπορεί να γίνει με βοήθεια τρίτων καθώς αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην εποχή της ψηφιοποίησης. Δεν θεωρούμε ότι μία τέτοια λύση θα λειτουργούσε αποτρεπτικά για την χρήση της επιδότησης. Αντίθετα, θα λειτουργούσε απλώς ως μοχλός πίεσης και οι καταναλωτές θα έπρεπε να επιλέξουν εάν θέλουν όντως να λάβουν επιδότηση για τα καύσιμα ή … τίποτα. Γιατί ο καταναλωτής που θέλει όντως να αγοράσει καύσιμα κάνοντας χρήση του Fuel Pass, θα το πράξει ούτως ή άλλως. Είτε μέσω άυλης κάρτας είτε μέσω τραπεζικού λογαριασμού».