Προμηθευτές ρεύματος που στους λογαριασμούς τους δεν αποτυπώνουν με σαφήνεια τις ανταγωνιστικές χρεώσεις, έχει εντοπίσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr από πηγές του κλάδου προμήθειας. Τα κρούσματα αυτά είναι περιορισμένα, καθώς πρόκειται για ελάχιστους παρόχους, με τη ΡΑΕ να έχει ήδη ξεκινήσει σε κάθε περίπτωση τις διαδικασίες ώστε οι προμηθευτές να προχωρήσουν στις απαραίτητες αλλαγές.
Έτσι, ως πρώτο βήμα σχεδιάζει να απευθύνει προειδοποίηση στις εταιρείες για την εφεξής σωστή καταγραφή των επιβαρύνσεων των πελατών τους για τις κιλοβατώρες που αυτοί «έκαψαν». Αν οι εταιρείες δεν συμμορφωθούν, τότε θα δρομολογηθεί η επιβολή κυρώσεων, με την κλήση των παρόχων σε ακρόαση.
Με βάση πληροφορίες που έχουν φτάσει σε προμηθευτές, η προειδοποίηση πρόκειται να περιληφθεί σε επιστολή της Αρχής προς όλες τις εταιρείες του κλάδου, στην οποία θα θίγονται και άλλα ζητήματα στα οποία υπάρχουν πάροχοι που δεν συμμορφώνονται. Τα θέματα αυτά αφορούν τον χρόνο ανακοίνωσης των μηνιαίων χρεώσεων, καθώς και τις αναδρομικές εκπτώσεις που κάποιες εταιρείες έχουν υιοθετήσει μετά την αλλαγή του πλαισίου τιμολόγησης στη λιανική ρεύματος, το οποίο έθεσε σε εφαρμογή από τον Αύγουστο το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για την «απόσυρση» των ρητρών αναπροσαρμογής.
«Θολή» η τιμολογιακή πολιτική
Όσον αφορά τους λογαριασμούς, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η ΡΑΕ έχει εντοπίσει μερικές περιπτώσεις που συστηματικά οι αναγραφόμενες ανταγωνιστικές χρεώσεις δεν αντιστοιχούν στις πραγματικές επιβαρύνσεις για τις κιλοβατώρες που «έκαψαν» οι πελάτες.
Η παρατυπία αυτή έχει εμφανισθεί από τον Αύγουστο, μετά την αλλαγή του πλαισίου τιμολόγησης. Επομένως, είναι πιθανό να οφείλονται σε σφάλμα των πληροφοριακών συστημάτων των εταιρειών, κατά την ενσωμάτωση των αλλαγών που «έφερε» το νέο πλαίσιο. Όποια κι αν είναι όμως η αιτία, το αποτέλεσμα είναι οι καταναλωτές να μην έχουν ξεκάθαρη εικόνα για την τιμολογιακή πολιτική των προμηθευτών τους.
Μάλιστα, η επίπτωση αυτή είναι ακόμη πιο σημαντική στο νέο μοντέλο τιμολόγησης, το οποίο ευνοεί την κινητικότητα στη λιανική. Επομένως, καθώς ένας καταναλωτής μπορεί πλέον να αλλάζει ακόμη και κάθε μήνα προμηθευτή χωρίς το παραμικρό «πέναλτι», επιλέγοντας κάποια εταιρεία που προσφέρει μικρότερη χρέωση από τον υφιστάμενο πάροχό του, είναι κρίσιμο να μπορεί να αντιπαραβάλει όσο το δυνατόν πιο εύκολα τα διαθέσιμα τιμολόγια στην αγορά.
Τέλος στις αναδρομικές εκπτώσεις
Η ΡΑΕ σχεδιάζει επίσης να επισημάνει στους προμηθευτές την υποχρέωση τήρησης της ημερομηνίας ανακοίνωσης των χρεώσεών τους για τον κάθε μήνα, η οποία σύμφωνα με τη σχετική ρύθμιση θα πρέπει να γίνεται το αργότερο στις 20 του προηγούμενου μήνα. Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί πως ορισμένες εταιρείες δεν τηρούν την παραπάνω προθεσμία, δημοσιοποιώντας τις καινούριες τιμές τους μία ή και δύο ημέρες αργότερα.
Παράλληλα, η Αρχή θα ζητά να αλλάξουν τιμολογιακή πολιτική όσες εταιρείες εφαρμόζουν από τον Αύγουστο αναδρομικές εκπτώσεις. Οι αναδρομικές εκπτώσεις αποτελούν ουσιαστικά ασφαλιστική δικλείδα για την επιστροφή χρημάτων στους καταναλωτές, αν οι πάροχοι προσδιορίσουν τη χρέωσή τους κάποιο μήνα σε μεγαλύτερα επίπεδα από το ύψος στο οποίο κινήθηκε τελικά η χονδρεμπορική τιμή. Σε αυτή την περίπτωση, οι εταιρείες αποδίδουν τον επόμενο μήνα με τη μορφή έκπτωσης ένα σημαντικό μέρος του κέρδους που αποκόμισαν, λόγω υψηλής χρέωσης.
Οι πάροχοι υποστηρίζουν πως οι αναδρομικές εκπτώσεις δεν απαγορεύονται από το νέο πλαίσιο, ενώ αποτελούν εχέγγυο ότι αν κάποιο μήνα οι υπολογισμοί τους αποδειχθούν υπερβολικά συντηρητικοί (ώστε να μην γράψουν ζημιές), τότε θα έχουν όφελος οι πελάτες τους. Σύμφωνα ωστόσο με τη ΡΑΕ, με αυτό τον τρόπο οι εταιρείες εμμέσως δεσμεύουν τους πελάτες τους να παραμείνουν και τον επόμενο μήνα, για να επωφεληθούν από την αναδρομική έκπτωση. Επομένως, αίρεται η απόλυτη ελευθερία μετακίνησης σε νέα εταιρεία, που προβλέπει το νέο πλαίσιο.