Τα μακροοικονομικά στοιχεία, στα οποία στηρίζεται η πρόβλεψη του Προσχέδιου Προϋπολογισμού του 2023 (που θα κατατεθεί σήμερα στη Βουλή), εξετάζει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, για να διατυπώσει τη γνώμη του.
Στον πίνακα που περιλαμβάνεται σε αυτή γίνεται φανερό ότι η άνοδός του ΑΕΠ κατά 2,1% το 2023 (στην οποία στοχεύει το υπουργείο Οικονομικών) στηρίζεται κυρίως σε άνοδο των επενδύσεων κατά 16%, σε αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,3% (σ.σ. η δημόσια κατανάλωση προβλέπεται να υποχωρήσει κατά 1,5%), καθώς και σε ενίσχυση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών κατά 1,8%.
Ο αποπληθωριστής ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί 9,1% φέτος και 3,1% το 2023. Το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να υποχωρήσει στο 12,6% τον επόμενο χρόνο και η απασχόληση να αυξηθεί κατά 0,2%.
Το ΕΔΣ θεωρεί εφικτή την επίτευξη αυτών των στόχων, ενώ στο δημοσιονομικό πεδίο (για το οποίο δεν έχει λάβει στοιχεία και δεν γνωμοδοτεί), αναφέρει ότι η ευελιξία που υπάρχει ένα την ΕΕ δίνει τη δυνατότητα προσωρινής απόκλισης από τους εθνικούς στόχους αν τηρείται η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική βιωσιμότητα της χώρας.
Η γνώμη
To Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) διατυπώνει τη γνώμη του επί των μακροοικονομικών προβλέψεων του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2023, όπως διαβιβάστηκε από το Υπουργείο Οικονομικών την Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου. Αναφέρει πως το μακροοικονομικό σενάριο του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2023 (ΚΠ 2023) αναθεωρεί σημαντικά τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας 2022-25 (ΠΣ 2022-25) για τη μεγέθυνση του πραγματικού ΑΕΠ το 2022 προς πάνω, από 3.1% σε 5.3%, και το 2023 προς τα κάτω, από 4.8% σε 2.05%.
Εκτιμά πως η κατεύθυνση των αναθεωρήσεων είναι ίδια, αλλά τα μεγέθη μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα της πιο πρόσφατης αναθεώρησης των προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2022 (4.0% από 3.5% για το 2022 και 2.4% από 3.1% για το 2023). Αναφορικά με τον πληθωρισμό, το σενάριο του ΚΠ 2023 εκτιμά πως ακολουθεί στενότερα την εκτίμηση της ΕΕ για το 2022 αναθεωρώντας την αύξηση του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΕΔΤΚ) σε 8.8% (από 5.6% στο ΠΣ 2022-25, ενώ αποκλιμακώνει πιο γρήγορα από τις εκτιμήσεις της ΕΕ την πορεία του για το 2023 προβλέποντας αύξηση 3.0% (έναντι 3.4%).
Ωστόσο, επισημαίνεται πως «παρά την προβλεπόμενη μείωση του πληθωρισμού, αναγνωρίζεται η πιθανότητα επιμονής του το 2023 σε σχεδόν διπλάσιο μέγεθος από αυτό του προηγούμενου χρονικά σεναρίου (ΠΣ 2022-25,1.6%) στο οποίο είχε βασιστεί και ο μεσοπρόθεσμος δημοσιονομικός σχεδιασμός της χώρας.
Το ΑΕΠ
Για τη διετία 2022 – 2023, οι ετήσιες προβλέψεις για το ΑΕΠ αναθεωρούν προς το χειρότερο, τη πραγματική μεγέθυνση σε σχέση με το ΠΣ 2022-25, επισημαίνει και «αυτό συμβαίνει παρά την υψηλή επίδοση του ΑΕΠ το πρώτο εξάμηνο του 2022 (7.8% σε ετήσια βάση με εποχικά προσαρμοσμένα στοιχεία), αποτυπώνοντας επιφυλάξεις για την επερχόμενη περίοδο και κυρίως για την επίπτωση στην ελληνική οικονομία της κλιμάκωσης του πληθωρισμού και της συνέχισης των διεθνών γεωπολιτικών εντάσεων που τροφοδοτούν την ενεργειακή κρίση».
Για το τρέχον έτος, «η κατεύθυνση της προς τα πάνω αναθεώρησης συμβαδίζει με την υψηλότερη από την αναμενόμενη στο ΠΣ 2022-25 μεγέθυνση του ΑΕΠ το πρώτο εξάμηνο σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα τριμηνιαία στοιχεία εθνικών λογαριασμών της ΕΛΣΤΑΤ. Το εύρος της αναθεώρησης υπόκειται, ωστόσο, σε μια σειρά από αβεβαιότητες ως προς την πορεία του υπόλοιπου έτους: Με βάση τα εποχικά προσαρμοσμένα στοιχεία για το ΑΕΠ του πρώτου εξαμήνου, το σενάριο του ΚΠ 2023 υποθέτει ότι η επίδοση του πρώτου εξαμήνου θα επαναληφθεί εν γένει και το δεύτερο, κάτι που δεν απορρίπτεται με βάση τα ιστορικά στοιχεία. Χωρίς εποχική προσαρμογή, ωστόσο, οι επιδόσεις του πρώτου εξαμήνου μειώνονται και η απόσταση για την πραγματοποίηση των αναθεωρημένων ετήσιων προβλέψεων αυξάνεται, ιδιαίτερα ως προς την πορεία των επενδύσεων και των εξαγωγών. Αυτό δημιουργεί αβεβαιότητα όχι μόνο ως προς το αν η τουριστική περίοδος θα δώσει την αναμενόμενη ώθηση στην οικονομία κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, αλλά κυρίως για το κατά πόσο η επίδοση αυτή θα είναι ικανή για να υπερ- αντισταθμίσει την εποχική πτώση που παρατηρείται διαχρονικά το τέταρτο τρίμηνο στην ελληνική οικονομία και αναμένεται να δυσχεράνει η παρατεταμένη διεθνής ενεργειακή κρίση και η κλιμάκωση του πληθωρισμού» αναφέρεται.
Οι κίνδυνοι
Για το έτος 2023, «οι κίνδυνοι πραγματοποίησης του σεναρίου σχετίζονται, μέσω αποτελεσμάτων βάσης (base) και μεταφοράς (carry over) με τους κινδύνους για το 2022. Στο σύνολο της διετίας το σενάριο αναθεωρεί προς τα κάτω την πρόβλεψη του ΠΣ 2022- 25 για την μεγέθυνση του ΑΕΠ, διατηρώντας τις ίδιες εν γένει εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης (ΕΣΑΑ) στην οικονομία. Επιβράδυνση μεγέθυνσης της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων και διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος είναι τα βασικά στοιχεία της αναθεώρησης. Όπως και για το 2022, βασικό στοιχείο αβεβαιότητας των προβλέψεων αποτελεί η πορεία της ενεργειακής κρίσης. Η μικρότερη προς τα κάτω αναθεώρηση των προβλέψεων για τους αποπληθωριστές εισαγωγών και εξαγωγών για το 2023 (σε σχέση με το μέγεθος της προς τα πάνω αναθεώρησής τους για το 2022) αντανακλά την υπόθεση ότι οι διεθνείς τιμές θα ανέλθουν σε υψηλότερα επίπεδα. Αυτό με το σειρά του συντηρεί την αβεβαιότητα ως προς την ανθεκτικότητα της οικονομικής δραστηριότητας νοικοκυριών και επιχειρήσεων καθώς και της αποτελεσματικότητας των μέτρων οικονομικής πολιτικής, που ενσωματώνονται στο σενάριο» αναφέρεται.