Φορείς της αγοράς: Γιατί είναι δύσκολο να υπάρξουν «καλάθια» αρτοποιού και κρεοπώλη

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Φορείς της αγοράς: Γιατί είναι δύσκολο να υπάρξουν «καλάθια» αρτοποιού και κρεοπώλη
Πώς ανοίγει και κλείνει η συζήτηση για τη δημιουργία καλαθιών αρτοποιού και κρεοπώλη, στα πρότυπα του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού που «τρέχει» από την Τετάρτη. Τι δηλώνουν φορείς της αγοράς και πώς τεκμηριώνουν την αντίθεσή τους σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Δύσκολος και γεμάτος ενστάσεις είναι ο «δρόμος» για πιθανή επέκταση του μέτρου για το «καλάθι» του νοικοκυριού και σε άλλους κλάδους της οικονομίας, την ώρα που δείχνει να κλιμακώνεται η μάχη του ανταγωνισμού στα σούπερ μάρκετ στη σκιά του πέπλου της ακρίβειας που έχει απλωθεί πάνω από την αγορά.

Κι ενώ το μέτρο «τρέχει» μόλις από την Τετάρτη και ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, δηλώνει πως τώρα προέχει να «αφήσουμε το καλάθι να λειτουργήσει μια δύο εβδομάδες, να δούμε πως πάει στα σούπερ μάρκετ και μετά να πάρουμε αποφάσεις για επέκτασή του και πως θα γίνει», κρίσιμοι κλάδοι της οικονομίας σπεύδουν να κλείσουν τη συζήτηση για τη δημιουργία νέων «καλαθιών», στα πρότυπα της πρωτοβουλίας που έχει τεθεί σε ισχύ για τα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

«Όχι» σε καλάθι του αρτοποιού

Όπως έχει πολλές φορές επισημάνει το τελευταίο διάστημα ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος, Μιχάλης Μούσιος, ο κλάδος εμφανίζεται κατηγορηματικά αντίθετος στο ενδεχόμενο δημιουργίας ενός «καλαθιού» του αρτοποιού, θέση την οποία μάλιστα η Ομοσπονδία εξέφρασε ανοιχτά στον κ. Γεωργιάδη στο πλαίσιο συνάντησής τους τον Οκτώβριο.

Σύμφωνα με τον κ. Μούσιο, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει καθώς οι φούρνοι της γειτονιάς δεν είναι σούπερ μάρκετ, ούτε διαθέτουν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα. Μάλιστα, όπως ο ίδιος έχει καταστήσει σαφές, το ψωμί πωλείται πλέον σχεδόν στην τιμή του κόστους - όπως και αρκετά άλλα προϊόντα αρτοποιείων – και δεδομένου ότι η πλειοψηφία των φούρνων της γειτονιάς είναι ως επί το πλείστον οικογενειακές επιχειρήσεις, δεν υπάρχουν περιθώρια για αναπροσαρμογές των τιμών. Επομένως, όφελος για τον καταναλωτή δεν μπορεί να υπάρξει, ενώ, όπως έχει εξηγήσει ο πρόεδρος, ένα πιθανό «καλάθι» του αρτοποιού θα δημιουργούσε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των πιο μικρών, κυρίως συνοικιακών, φούρνων της γειτονιάς.

«Δεν θα ωφελούσε τον καταναλωτή ένα αντίστοιχο ‘καλάθι’ των αρτοποιών». «Ποιο ψωμί θα βάλεις μέσα στο καλάθι και ποιο θα αφήσεις εκτός; Με κάτι τέτοιο, θα υποβαθμίσεις την ποιότητα του προϊόντος», δήλωσε πριν από μερικά 24ωρα στο περιθώριο συνάντησης με εκπροσώπους του Τύπου ο γενικός γραμματέας του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Ιωάννης Μάνος, που προέρχεται από τον κλάδο των αρτοποιών.

Υπενθυμίζεται άλλωστε εδώ ότι οι αρτοποιοί της χώρας εκπέμπουν εδώ και καιρό σήμα κινδύνου για την επιβίωση των επιχειρήσεών τους, δηλώνοντας αδυναμία να ανταποκριθούν στο εκρηκτικό «κοκτέιλ» που δημιουργούν οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών σε συνδυασμό με την ενεργειακή κρίση και τις επιπτώσεις της συνεχιζόμενης ρωσο-ουκρανικής κρίσης.

Όπως αποκάλυψε τον περασμένο μήνα ο ο κ. Μούσιος, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε προκειμένου να περιγράψει τη δραματική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος, τον τελευταίο χρόνο έχουν καταγραφεί δύο γύροι ανατιμήσεων στο ψωμί. Ο πρώτος γύρος ήταν πριν από περίπου 12 μήνες, τον περασμένο Νοέμβριο και ο δεύτερος γύρος τον Μάρτιο του 2022 λίγες ημέρες μετά το ξέσπασμα της ρωσο-ουκρανικής κρίσης που έβαλε «φωτιά» στις τιμές των σιτηρών παγκοσμίως, παρασύροντας ανοδικά όπως ήταν φυσικό και την τιμή του ψωμιού.

Οι ανατιμήσεις υπολογίζονται σε 15-16%, με το ψωμί «από 2,60-2,70 ευρώ το κιλό, πλέον να έχει φτάσει να πωλείται στα 3,00-3,10 ευρώ το κιλό». Καθώς μάλιστα το ψωμί που τόσο χρειάζονται τα ελληνικά νοικοκυριά εξακολουθεί να πωλείται πιο φθηνά σήμερα στον φούρνο της γειτονιάς από ότι πωλείται στα σούπερ μάρκετ, δεν υπάρχει κανένας λόγος που να δικαιολογεί τη δημιουργία ενός «καλαθιού» του αρτοποιού. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Μούσιο, από τις αρχές του τρέχοντος έτους, τα αρτοποιεία μετρούν υποχώρηση του τζίρου τους κατά 20%, με την πτώση «να συνεχίζεται».

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος, από τις αρχές του 2022, 204 αρτοποιεία σε όλη τη χώρα – κυρίως οικογενειακές επιχειρήσεις – έβαλαν οριστικά λουκέτο, ενώ ένα επιπλέον ποσοστό τουλάχιστον 10% των αρτοποιείων συσσωρεύουν ζημιές, εξετάζοντας σοβαρά το ενδεχόμενο να αναστείλουν τη λειτουργία τους. Να σημειωθεί εδώ ότι η χώρα αριθμεί σήμερα 14.400 βιοτεχνικά αρτοποιεία, ενώ τον τελευταίο χρόνο άνοιξαν μόλις 20-30 νέα αρτοποιεία.

Τι λέει η πλευρά των κρεοπωλών

Σχετική συζήτηση έγινε και με τον κλάδο των κρεοπωλών της χώρας, χωρίς ωστόσο να έχει υπάρξει μέχρι στιγμής κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα. Οι εκπρόσωποι του κλάδου φέρεται να εξήγησαν στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης πως δεδομένης της εξαιρετικά δύσκολης συγκυρίας που βιώνουν, δεν μπορούν να επεκταθούν και να δεσμευτούν σε κάτι περισσότερο από μια έκπτωση στο κρέας μια φορά την εβδομάδα, γεγονός που απέχει αρκετά από τη δημιουργία ενός «καλαθιού» του κρεοπώλη.

«Είναι άλλο πράγμα το αν θα εντάξουμε και άλλους κλάδους στο καλάθι και άλλο πράγμα οι πρωτοβουλίες που μπορεί να πάρουν διάφοροι κλάδοι μόνοι τους. Εγώ μιλάω με όλους τους κλάδους, κάθε μέρα αυτή τη δουλειά κάνουμε, αλίμονο δεν έχουμε σταματήσει καθόλου», δήλωσε στο μεταξύ το πρωί της Παρασκευής ο κ. Γεωργιάδης, ερωτηθείς από δημοσιογράφους για τις επαφές του με τον κλάδο των κρεοπωλών.

Έρχεται λύση για ειδικές κατηγορίες πολιτών

Και μπορεί τη δεδομένη στιγμή, η όποια συζήτηση για πιθανή επέκταση του «καλαθιού» του νοικοκυριού να μην δείχνει να προχωρά, ωστόσο προτεραιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης είναι, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, να δοθεί λύση σε κάποιες ειδικές κατηγορίες «παραδείγματος χάρη στους διαβητικούς, οι οποίοι έχουν θέσει το ερώτημα ότι δεν έχουν κι αυτοί πρόσβαση σε κάποιο φθηνότερο προϊόν και με ενδιαφέρει πολύ». «Είναι πολύς κόσμος και θέλω και τους συμπολίτες μας που έχουν κάποιο πρόβλημα υγείας να τους φροντίσουμε», δεσμεύθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης, ενόψει σειράς βελτιωτικών κινήσεων σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητα και λειτουργία του «καλαθιού» του νοικοκυριού.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καλάθι του Νοικοκυριού: Κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός στα σούπερ μάρκετ – Οι μειώσεις τιμών και το ενδιαφέρον των «μικρών»

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider