Πόσο απειλεί την κατανάλωση ο κίνδυνος μιας παγκόσμιας ύφεσης το 2023 – Τα πιθανά σενάρια

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πόσο απειλεί την κατανάλωση ο κίνδυνος μιας παγκόσμιας ύφεσης το 2023 – Τα πιθανά σενάρια
Πώς θα κινηθεί η καταναλωτική ζήτηση σε ένα πιθανό υφεσιακό περιβάλλον τη νέα χρόνια. Ποιες «άμυνες» πρέπει να χτίσουν οι επιχειρήσεις και πώς θα θωρακίσουν την  πορεία γνωστών brands. Όσο εντείνονται οι πληθωριστικές πιέσεις, τόσο αυξάνεται η αβεβαιότητα. Πώς πρέπει να αντιδράσουν οι retailers. Τι δείχνουν τα στοιχεία νέας μελέτης της εταιρείας ερευνών IRI.

Καθώς μας χωρίζει κάτι λιγότερο από δύο μήνες από την έλευση του 2023, ολοένα και πληθαίνουν οι φωνές εκείνες που προειδοποιούν για ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας τη νέα χρονιά.

Εάν αυτά τα δυσμενή σενάρια υλοποιηθούν, τότε είναι βέβαιο ότι θα καταγραφούν σημαντικές αλλαγές σε επίπεδο κατανάλωσης, μεταβάλλοντας άρδην τις συνήθειες των καταναλωτών διεθνώς, γεγονός για το οποίο η αγορά των ταχείας κυκλοφορίας καταναλωτικών αγαθών, γνωστών και ως καταναλωτικών συσκευασμένων αγαθών, έχει ήδη αρχίσει να προετοιμάζεται…

Ποιες αλλαγές έρχονται στις καταναλωτικές συνήθειες

Όπως αποτυπώνεται στην τελευταία μελέτη της εταιρείας ερευνών IRI, οι σημαντικότερες αλλαγές που αναμένεται να καταγραφούν στο μέτωπο της κατανάλωσης συνοψίζονται ως εξής: μεγάλη πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, ραγδαία αύξηση των βασικών εξόδων των νοικοκυριών για ενέργεια και εξασφάλιση ειδών διατροφής, καθώς και μεγάλη υποχώρηση της αποταμιευτικής ικανότητας των νοικοκυριών.

Μέσα σε ένα έντονα πληθωριστικό περιβάλλον, με τον κίνδυνο ύφεσης της παγκόσμιας οικονομίας να παραμονεύει, οι καταναλωτές στρέφονται μαζικά στο κυνήγι των προσφορών και των εκπτωτικών ενεργειών για την προμήθεια των αγαθών πρώτης ανάγκης, με τις εταιρείες μεταποίησης και τους retailers να ανταποκρίνονται ήδη στο «κάλεσμα».

Με δεδομένο ότι την ίδια στιγμή το φαινόμενο της τηλεργασίας είναι ακόμη εδώ για μεγάλο ποσοστό εργαζομένων στον πλανήτη, αναμένεται να καταγραφεί σαφέστατη προτίμηση στην κατανάλωση εντός σπιτιού το 2023 και ίσως και τα επόμενα χρόνια. Ιδίως αν αντιληφθεί κανείς την αύξηση του κόστους για την κατανάλωση εκτός σπιτιού.

Καθώς το πληθωριστικό κύμα δεν λέει να καταλαγιάσει, οι καταναλωτές έχουν ήδη αρχίσει να προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα. Προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους, αγοράζουν λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα, γυρίζοντας πλέον την πλάτη στα λιγότερο απαραίτητα καταναλωτικά αγαθά. Την ίδια ώρα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς, καθώς τα επιλέγουν ως οικονομικότερη λύση τα νοικοκυριά με πιο χαμηλά εισοδήματα. Σε ό,τι αφορά τα είδη διατροφής, δεν είναι λίγοι όσοι έχουν βάλει «μαχαίρι» στο κρέας ή τα φρέσκα ψάρια, επιλογές που τείνουν να κοστίζουν κάτι παραπάνω.

Τι να περιμένουν οι retailers τη νέα χρονιά

Το μακροοικονομικό περιβάλλον για το 2023 περιλαμβάνει περισσότερα από ένα σενάρια. Είτε εκείνο της χαμηλής ανάπτυξης για την παγκόσμια οικονομία, είτε ακόμη και εκείνο της ύφεσης σε συνδυασμό με ένα επίμονα υψηλό πληθωρισμό.

Για αυτό τον λόγο, όπως προκύπτει από την ανάλυση των συμπερασμάτων της μελέτης της IRI, η αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων θα πρέπει να είναι σε θέση να διαχειριστεί αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων: Τα χαμηλότερα εισοδήματα να «κόβουν» κάθε περιττό έξοδο, τα υψηλότερα εισοδήματα να επιμένουν να αναζητούν πιο premium προϊόντα και αγοραστικές εμπειρίες, την ανάγκη των καταναλωτών να καλύψουν κάθε βασική τους ανάγκη μέσα στο σπίτι τους, περιορίζοντας τις σπατάλες εκτός οικίας, την «οικοδόμηση» μιας πιο διαδραστικής σχέσης μεταξύ καταναλωτών και retailers μέσω της ψηφιοποίησης.

Αυτή η νέα πραγματικότητα απαιτεί από τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν την αναγκαία ισορροπία μεταξύ της συνέχισης των απαραίτητων επενδύσεων σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και της μέγιστης δυνατής ευελιξίας να ανταποκριθούν ταχύτατα στις διαρκώς μεταλλασσόμενες συνθήκες της αγοράς. Για αυτό το λόγο, κρίνεται επιτακτική τόσο η ορθή και συνετή διαχείριση των εσόδων τους, όσο και η διασφάλιση της συνέχισης της πολιτικής των προσφορών. Και για να είναι μια επιχείρηση έτοιμη ανά πάσα στιγμή να ανταποκριθεί στις ραγδαίες αλλαγές που καταγράφονται σε επίπεδο ζήτησης, πρέπει να μπορεί να κερδίσει το στοίχημα της καινοτομίας, καθώς και της δημιουργίας πραγματικής αξίας. Το τελευταίο μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από τον κατάλληλο συνδυασμό τριών βασικών στοιχείων: ποιότητα, ευκολία και τιμή.

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα στελέχη της IRI, μια τόσο απαιτητική οικονομική συγκυρία δεν προσφέρεται ούτε για «κυνήγι» κερδοφορίας, αλλά ούτε και για επιθετικές εξαγορές και συγχωνεύσεις για να «σωθούν» τυχόν ζημιογόνες επιχειρήσεις. Οι δύσκολοι καιροί άλλωστε απαιτούν συνετούς, προσεκτικούς και μακροπρόθεσμους σχεδιασμούς κατάλληλους να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης. Αυτοί οι μακροπρόθεσμοι σχεδιασμοί πρέπει να περιλαμβάνουν και σχέδια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση περαιτέρω επιδείνωσης της κατάστασης, αλλά και προβλέψεις για ταχύτατη αναθεώρηση και αναπροσαρμογή της ακολουθούμενης στρατηγικής.

«Η οικονομική κρίση του 2008 μας δίδαξε ότι οι εταιρείες που εστίασαν στα βραχυπρόθεσμα κέρδη τελικά… έμειναν πίσω από τους ανταγωνιστές τους», επισημαίνουν τα ίδια στελέχη.

Όποιος από τώρα επενδύσει στο μέλλον, θα είναι σε θέση να διαχειριστεί την περίπτωση μιας παγκόσμιας ύφεσης το 2023 και ο,τιδήποτε άλλο προκύψει…

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Διψούν» για τα ready to drink αλκοολούχα ποτά οι καταναλωτές – Τα μερίδια αγοράς και οι προοπτικές

«Πρωταγωνιστής» των εξελίξεων και το 2023 το ηλεκτρονικό εμπόριο – Οι προοπτικές

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider