Μικρή άνοδο καταγράφουν αυτές τις ημέρες τα καύσιμα κίνησης καθώς η διεθνής τιμή του Brent κινείται σταθερά σε επίπεδα άνω των 93 δολαρίων το βαρέλι, ενώ διεθνείς παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν να πιάσει τα 100 δολάρια στο επόμενο διάστημα, κάτι που θα αποτελούσε σημαντική απειλή για την παγκόσμια οικονομία, όπως επισημαίνουν.
Οι Έλληνες επαγγελματίες και ιδιώτες οδηγοί περιορίζουν τις μετακινήσεις στο μέτρο του δυνατού, ενώ παράγοντες της ελληνικής αγοράς επαναλαμβάνουν το αίτημά τους για επαναφορά της έκπτωσης ύψους 15 λεπτών το λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης απευθείας στην αντλία προκειμένου να ανακουφιστούν οι επαγγελματίες οδηγοί που χρησιμοποιούν diesel κίνησης.
Παρά το γεγονός ότι τον προηγούμενο μήνα η τιμή της βενζίνης έπεσε ελαφρώς κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο, η τιμή «τσίμπησε» και πάλι προς τα επάνω θυμίζοντας τους δύσκολους μήνες της προηγούμενης άνοιξης. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,111 ευρώ το λίτρο από 2,067 την προηγούμενη εβδομάδα και του diesel κίνησης στα 2,095 ευρώ, ελαφρώς αυξημένη σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα όπου η μέση τιμή έφθανε τα 2,088 ευρώ.
Παράγοντες της ελληνικής αγοράς επισημαίνουν ότι μια ενίσχυση τύπου fuel pass ή έκπτωσης στην αντλία θα πρέπει να συζητηθεί εκ νέου λόγω των παρατεταμένων υψηλών τιμών.
Η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό «Παραπολιτικά» επεσήμανε την ανησυχία που κυριαρχεί στην αγορά. Αναφερόμενη στην τιμή της βενζίνης σημείωσε ότι «δεν ξέρω τι αυξήσεις θα έχει, έχουμε μια αγωνία όλοι μας. Το ότι το απλό πετρέλαιο κίνησης έχει φτάσει την τιμή της απλής αμόλυβδης είναι πρωτόγνωρο και τις τελευταίες αρκετές μέρες αυτό έχει δυσκολέψει την κατάσταση καθώς είμαστε πάνω από 2 ευρώ. Δεν το είχαμε πάρει είδηση γιατί από 1 η Απριλίου είχε δοθεί στην αντλία η επιδότηση των 0,15 ευρώ και αυτό το μείωνε κάτω από τα 2 ευρώ, μόλις έφυγε η επιδότηση μπήκε και μια μικρή αύξηση και έτσι πιάσαμε τα 2 ευρώ ανέφερε μεταξύ άλλων. Για αυτό και εγώ επιμένω και διεκδικώ επιδότηση στην αντλία στο πετρέλαιο κίνησης γιατί ο κόσμος που παίρνει πετρέλαιο καταρχάς το 50%του κόσμου είναι επαγγελματίες το έχουν ανάγκη και μετά τι θα γίνει θα το αφήσουν να είναι ακριβά πάνω από 2 ευρώ, 2,04 ευρώ, 2,01 ευρώ».
Διεθνής ανησυχία για την τιμή του Brent
Παρά τις εκτιμήσεις για πτώση της ζήτησης ως αποτέλεσμα του πληθωρισμού και της πτώσης της ζήτησης, η στενότητα στην αγορά πετρελαίου ως αποτέλεσμα της πτώσης των επενδύσεων τα προηγούμενα χρόνια, της πολιτικής του ΟΠΕΚ+ και των ευρωπαϊκών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, οι συνέπειες των οποίων θα γίνουν πιο αισθητές μέσα στο επόμενο τρίμηνο, ενισχύουν τις ανοδικές προβλέψεις.
Το Διεθνές Φόρουμ Ενέργειας (IEF) εκτιμώντας τις επιπτώσεις των ευρωπαϊκών κυρώσεων κατά της Ρωσίας υπογράμμισε ότι η αγορά πετρελαίου θα μπορούσε να χάσει μεταξύ ενός και τριών εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως από τη Ρωσία όταν τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις. Σε μια τέτοια περίπτωση, το Brent θα μπορούσε ξεπεράσει εύκολα τα 100 δολάρια το βαρέλι.
Ο επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), Φατίχ Μπιρόλ, μιλώντας στο Reuters στο πλαίσιο της Διάσκεψης για το Κλίμα COP27 δήλωσε ότι το να φλερτάρουν οι τιμές του πετρελαίου με 100 δολάρια αποτελούν πραγματικό κίνδυνο για την παγκόσμια οικονομία, ενώ πρόσθεσε ότι εξεπλάγη από την απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει την παραγωγή στην τελευταία του συνεδρίαση ,σχολιάζοντας παράλληλα ότι στο παρελθόν οι χώρες παραγωγής πετρελαίου είχαν λάβει αποφάσεις που ηρεμούσαν τις αγορές.
«Αυτή η απόφαση μπορεί να ασκήσει περαιτέρω ανοδική πίεση στον πληθωρισμό και να αποδυναμώσει την παγκόσμια οικονομία», δήλωσε ο Μπιρόλ.
Υπενθυμίζεται ότι τα κράτη-μέλη του ΟΠΕΚ+ αποφάσισαν να μειώσουν την παραγωγή τους κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Οκτώβριο, παρά την αντίθεση στις περικοπές από τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλους.