Η απόφαση του ΟΠΕΚ+ να διατηρήσει την πολιτική μείωσης της παραγωγής κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε μια περίοδο όπου η Ευρώπη ετοιμάζεται να στραφεί σε αγορές εκτός Ρωσίας για να προμηθευτεί αργό δεν αναμένεται να επηρεάσει άμεσα τις τιμές στην εγχώρια αγορά, κάτι που ισχύει και με τις ευρωπαϊκές κυρώσεις και το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου.
Την Δευτέρα, πρώτη ημέρα των κυρώσεων, το Brent κατέγραψε «σιωπηρή» άνοδο στα 87, 5 δολάρια αλλά μετά από λίγες ώρες επανήλθε στα επίπεδα των τελευταίων ημερών κοντά στα 83 δολάρια. Ως εκ τούτου, οι τιμές των καυσίμων θα μπορούσαν να κινηθούν ελαφρώς ανοδικά, κάτι που όμως δεν αναμένεται ότι θα έχει διάρκεια. Έτσι, οι τιμές το Δεκέμβριο, όπως είχε γράψει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ το Insider.gr αναμένεται να κινηθούν στα τρέχοντα επίπεδα με εξαίρεση το πετρέλαιο θέρμανσης στο οποίο σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς καταγράφονται τάσεις ανατίμησης.
Μιλώντας στην ΕΡΤ για την επίδραση της πολιτικής του ΟΠΕΚ και των ευρωπαϊκών κυρώσεων, ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου εξέφρασε την εκτίμηση ότι δεν θα δούμε σημαντικές αυξομειώσεις στις τιμές στην εγχώρια αγορά.
«Ο ΟΠΕΚ δεν θέλει να πέσει η τιμή του βαρελιού κάτω από τα 80 – 85 δολάρια το βαρέλι. Είναι άλλο το αργό πετρέλαιο και άλλο το διυλισμένο. Η τιμή του διυλισμένου πετρελαίου είναι χρηματιστηριακό προϊόν και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες», σημείωσε. Αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης είπε ότι «η τιμή του το τελευταίο διάστημα έχει υποχωρήσει αρκετά, σήμερα βρίσκεται στο 1,20 ευρώ το λίτρο, όμως τώρα βλέπουμε τάσεις ανατίμησης … Η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1,23 ευρώ πανελλαδικά, ενώ στα μεγάλα αστικά κέντρα η μέση τιμή είναι γύρω στο 1,20».
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης διαμορφώνεται στα 1,179 ευρώ το λίτρο, δηλαδή λίγο πάνω από την τιμή που ίσχυε το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Όσον αφορά στα καύσιμα κίνησης, με την απλή αμόλυβδη στα 1,961 ευρώ το λίτρο και το diesel κίνησης στα 1,895 ευρώ το λίτρο οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να πληρώνουν ακριβά τα καύσιμα παρά το ότι «έσπασε» το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ.
Οι τιμές θα συγκρατηθούν στα τρέχοντα επίπεδα λέει η αγορά
Με το κλίμα στην αγορά σαφώς να δυναμιτίζεται από την απομάκρυνση του ρωσικού πετρελαίου και υπό τον φόβο ακραίων αντιδράσεων από την πλευρά του Πούτιν αλλά και αποφάσεων που μπορεί να στερήσουν επιπλέον ποσότητες από την αγορά (όπως είναι η απόφαση του ΟΠΕΚ+), η αγορά παρακολουθεί από κοντά την πορεία των τιμών.
«Το αποτέλεσμα της απαγόρευσης της Δευτέρας θα ήταν να ολοκληρωθεί αυτός ο ανασχηματισμός των παγκόσμιων ροών πετρελαίου, δήλωσε ο Claudio Galimberti, ανώτερος αντιπρόεδρος ανάλυσης στην εταιρεία ενεργειακών ερευνών Rystad. «Υπάρχει η ικανότητα να ανακατευθυνθεί σχεδόν όλο το αργό που πηγαίνει στην Ευρώπη», είπε.
Εάν συμβεί αυτό, ο αντίκτυπος της θαλάσσιας απαγόρευσης του αργού πετρελαίου στην Ευρώπη μπορεί να είναι σχετικά μέτριος, πράγμα που σημαίνει ότι οι τιμές της βενζίνης για τους ευρωπαίους καταναλωτές δεν θα αυξηθούν απαραίτητα αμέσως. Ωστόσο, οι κυβερνήσεις θα παρακολουθούν στενά τις τιμές του πετρελαίου τις επόμενες ημέρες, επεσήμανε.