Μία φόρμουλα ώστε να μπει φραγμός στον «ενεργειακό τουρισμό», δηλαδή στη μετακίνηση στρατηγικών κακοπληρωτών σε νέο πάροχο ώστε να συνεχίσουν να ηλεκτροδοτούνται παρά τους ανεξόφλητους λογαριασμούς ηλεκτρισμού, περιλαμβάνει επιστολή που απέστειλε πρόσφατα ο Ελληνικός Συνδέσμου Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Οι προμηθευτές προχώρησαν στην εισήγηση προς το ΥΠΕΝ, προτείνοντας με μία παρέμβαση που θα μπορούσε να δώσει τέλος στη συγκεκριμένη τακτική, καθώς όπως υποστηρίζουν τυχόν διόγκωση των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών, μεσούσης της κρίσης, συνιστά σημαντική απειλή για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του κλάδου. Έτσι, όπως έχει επισημάνει ο ΕΣΠΕΝ και σε προηγούμενη επιστολή του προς το υπουργείο, είναι απαραίτητο να κλείσει το «παραθυράκι» που δίνει τη δυνατότητα σε καταναλωτές να αφήνουν «φέσια» στις εταιρείες, πρακτικά χωρίς καμία επίπτωση.
Σύμφωνα με δηλώσεις που έχουν κάνει για το θέμα τα στελέχη του ΕΣΠΕΝ, αλλά και εκπρόσωποι των εταιρειών που είναι μέλη του Συνδέσμου, αυτή τη στιγμή η μόνη δυνατότητα που έχουν οι εταιρείες είναι να στραφούν νομικά εναντίον των οφειλετών. Μία διαδικασία, ωστόσο, που είναι τόσο χρονοβόρα όσο και κοστοβόρα. Αντίθετα, το πιο αποδοτικό «αντίμετρο» είναι να έχει τη δυνατότητα ο προμηθευτής να «κόβει το ρεύμα» ενός πρώην πελάτη του, στην περίπτωση που εκπνεύσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα στο οποίο ο καταναλωτής δεν έχει προχωρήσει σε καμία κίνηση για τα χρέη του.
Διορία ενός 3μήνου
Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόταση του ΕΣΠΕΝ είναι οι καταναλωτές να μπορούν να αλλάξουν πάροχο ανά πάσα στιγμή. Ωστόσο, ο «παλιός» τους προμηθευτής θα διατηρεί το δικαίωμα να καταθέσει εντολή αποκοπής, στην περίπτωση που οι πρώην πελάτες του δεν εξοφλήσουν εντός 3μήνου τον εκκαθαριστικό τους λογαριασμό ή αφήσουν και πάλι για 90 ημέρες απλήρωτη κάποια δόση από τον διακανονισμό τον οποίο έχουν κάνει.
Στην πράξη η διορία αυτή θα ανανεώνεται κάθε φορά που οι καταναλωτές θα προβαίνουν σε κάποια κίνηση για τη διευθέτηση των οφειλών τους. Έτσι, η προθεσμία θα ξεκινά να «τρέχει» για πρώτη φορά αντίστροφα, με την έκδοση του εκκαθαριστικού λογαριασμού από τον «παλιό» πάροχο.
Ωστόσο, αν μέσα σε 90 ημέρες οι πρώην πελάτες προχωρήσουν σε διακανονισμό των οφειλών τους, τότε το 3μηνο θα αρχίσει να «τρέχει» εκ νέου από την έκδοση της πρώτης δόσης της ρύθμισης. Από εκεί και πέρα, η διορία του 3μηνου θα ισχύει για κάθε δόση, αφήνοντας ανοικτό το «παράθυρο» εντολής αποκοπής στο ενδεχόμενο που περάσουν άκαρπες 90 ημέρες από τη στιγμή που καταστεί ληξιπρόθεσμη κάποια από τις δόσεις.
Εύφορο έδαφος για ενίσχυση του «ενεργειακού τουρισμού»
Στόχος της πρότασης είναι να αποφευχθεί το ενδεχόμενο τα ληξιπρόθεσμα χρέη να πάρουν τη μορφή χιονοστιβάδας, σε μία συγκυρία όπου κάθε ανεξόφλητος λογαριασμός αποτελεί σημαντική επιβάρυνση για κάθε προμηθευτή, με δεδομένες τις υψηλές χονδρεμπορικές τιμές ρεύματος που έχει «φέρει» η ενεργειακή κρίση. Την ίδια στιγμή, κατά τη παραμετροποίηση αυτής της ασφαλιστικής δικλείδας, ελήφθη υπόψη η δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές στο να αντεπεξέλθουν στην εξόφληση των λογαριασμών τους, σε μία συγκυρία όπου οι ανατιμητικές πιέσεις σε όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες δοκιμάζουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Αντίθετα, στο στόχαστρο του προτεινόμενου μέτρου μπαίνουν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, για τους οποίους η αλλαγή παρόχου είναι πρόφαση ώστε να μην αποπληρώσουν τα χρέη τους. Πρόφαση που το υφιστάμενο πλαίσιο αφήνει «ορθάνοικτη», καθώς μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2020, πρακτικά δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στις μετακινήσεις, είτε κάποιος καταναλωτής έχει χρέη, είτε όχι, στον πάροχο που «εγκαταλείπει».
Μάλιστα, η κατάσταση επιδεινώθηκε με το νέο μοντέλο λιανικής, που τέθηκε σε εφαρμογή τον Αύγουστο, και το οποίο καταργεί κάθε είδους οικονομικό «πέναλτι», στην περίπτωση που κάποιος καταναλωτής ήθελε να αλλάξει πάροχο, πριν εκπνεύσει το συμβόλαιό του. Έτσι, πλέον δημιουργήθηκε το έδαφος για ακόμη μεγαλύτερη όξυνση του «ενεργειακού τουρισμού».