Καλάθι του Νοικοκυριού: Σχεδόν 1,5 βασικό μισθό τον χρόνο ή 66 ευρώ το μήνα γλιτώνει ο καταναλωτής

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Καλάθι του Νοικοκυριού: Σχεδόν 1,5 βασικό μισθό τον χρόνο ή 66 ευρώ το μήνα γλιτώνει ο καταναλωτής
Περί τα 15 ευρώ την εβδομάδα κερδίζει ο καταναλωτής που προτιμάει τα προϊόντα που συνθέτουν τα καλάθια του νοικοκυριού. Πώς διαμορφώνονται οι τιμές των προϊόντων μέσα σε έξι εβδομάδες εφαρμογές του μέτρου του υπουργείου Ανάπτυξης.

Σχεδόν 1,5 βασικό μισθό τον χρόνο γλιτώνει ο καταναλωτής που ψωνίζει από το καλάθι του νοικοκυριού, όπως αποκάλυψε το πρωί της Τετάρτης η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα των έξι πρώτων εβδομάδων εφαρμογής της πρωτοβουλίας.

«Είναι πολύ νωρίς να μετρηθεί η μακροπρόθεσμη επίπτωση του καλαθιού του νοικοκυριού, ωστόσο τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ότι οι τιμές στα προϊόντα που το απαρτίζουν έχουν πάει προς τα πίσω», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.

Πόσο έχει μειωθεί η αξία στο μέσο καλάθι

Όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων, η αξία του μέσου καλαθιού του νοικοκυριού των αλυσίδων σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται πλέον μετά από έξι εβδομάδες στα 109,08 ευρώ έναντι 124,62 ευρώ που κόστιζε στις 2 Νοεμβρίου, ημέρα κατά την οποία τέθηκε σε εφαρμογή το μέτρο του καλαθιού με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων. Με βάση την πορεία του πληθωρισμού, το μέσο καλάθι θα έπρεπε να κοστίζει 125,77 ευρώ, σημειώνει το υπουργείο Ανάπτυξης.

Σύμφωνα με το ΥΠΑΑΝ, από τα εν λόγω στοιχεία προκύπτει όφελος 15,32 ευρώ την εβδομάδα ή 66,40 ευρώ το μήνα για τον καταναλωτή που επιλέγει να ψωνίσει τα προϊόντα που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού. Με τις μειώσεις των τιμών των προϊόντων να είναι σταθμισμένες κατά όγκο και κατά πωλήσεις, το ετήσιο όφελος είναι 796,74 ευρώ, ήτοι 1,5 βασικός μισθός.

Χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι ηλεκτρονικές αλυσίδες e-food, e-fresh και Wolt, η μέση αξία του καλαθιού του νοικοκυριού των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που διαθέτουν φυσικά καταστήματα κυμαίνεται σήμερα κοντά στα 98 ευρώ, έναντι 115,60 ευρώ που κόστιζε στις 2 Νοεμβρίου.

Το υπουργείο Ανάπτυξης παρέθεσε τα στοιχεία μεταβολών του πληθωρισμού τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο σε μηνιαία βάση. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, πως οι ετήσιες μεταβολές είναι διαφορετικές (πχ στη ζάχαρη η μηνιαία μεταβολή τον Νοέμβριο ήταν περίπου 10% και η ετήσια όπως την εκτιμά η ΕΛΣΤΑΤ 49,3%!

Η πορεία των τιμών των προϊόντων

Όπως προκύπτει από τα περίπου 1.000 προϊόντα που απαρτίζουν τα καλάθια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στο μέτρο, οι τιμές έχουν μειωθεί στα περισσότερα προϊόντα μέσα σε έξι εβδομάδες. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι από τις 2 Νοεμβρίου έως και σήμερα, η τιμή στο ρύζι έχει μειωθεί κατά 5,40%, στο ψωμί του τοστ κατά 13,10%, στα μακαρόνια κατά15,81%, στα κατεψυγμένα ψάρια κατά 24,39%, στο κοτόπουλο κατά 16,45%, στη φέτα κατά 16,96%, στο ηλιέλαιο κατά 16,22%.

Ομοίως, η τιμή του γάλακτος που βρίσκεται μέσα στο καλάθι έχει υποχωρήσει κατά 57,20% από τις αρχές Νοεμβρίου, ενώ η μείωση στον ελληνικό καφέ ανέρχεται σε 14,95%, στα όσπρια κατά 5,99%, στον χυμό πορτοκάλι κατά 12,43%, στο χαρτί υγείας κατά 3,76%, στις πάνες για μωρά κατά 19,16%, στο αλεύρι για όλες τις χρήσεις κατά 12,85%.

Άξια αναφοράς είναι η τιμή για το συσκευασμένο ψωμί φρατζόλα που πωλούν τα σούπερ μάρκετ, η οποία από τις 2 Νοεμβρίου μέχρι σήμερα όχι μόνο δεν έχει υποχωρήσει, αλλά αντίθετα έχει αυξηθεί κατά 5,03%. «Στη φρατζόλα δεν έχει πάει καλά το καλάθι και αυτό με προβληματίζει. Περιμένω να πέσει η τιμή τις επόμενες ημέρες», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης.

Δεν έχει ακόμη αποφασιστεί επέκταση του μέτρου, αλλά δεν αποκλείεται

Όπως εξήγησε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, ακόμη δεν έχει αποφασιστεί το ενδεχόμενο επέκτασης του μέτρου του καλαθιού, το οποίο βάσει των μέχρι στιγμής σχεδιασμών έχει διάρκεια έως τα τέλη Μαρτίου 2023. «Δεν το αποκλείω να υπάρξει παράταση του μέτρου, αλλά αυτό θα το αποφασίσουμε κοντά στη λήξη του», σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, γνωστοποιώντας μάλιστα ότι για να επεκταθεί το μέτρο θα πρέπει να υπάρξει νέα συζήτηση με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

«Έχουμε ακόμη δρόμο για να πείσουμε τον καταναλωτή»

«Έχουμε ακόμη δρόμο για να πείσουμε τον καταναλωτή για την αποτελεσματικότητα του καλαθιού», ανέφερε ο ίδιος στη συνέχεια, παρουσιάζοντας ωστόσο δύο θετικά στοιχεία τα οποία επιβεβαιώνονται μέχρι στιγμής. Αφενός η σταδιακή μείωση της αρνητικής άποψης των καταναλωτών βδομάδα με τη βδομάδα και αφετέρου η αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων μέσα στο καλάθι όσο ο καιρός περνάει.

«Με λήξη του πολέμου η επιστροφή του πληθωρισμού στα προ κρίσης επίπεδα»

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, το καλάθι του νοικοκυριού δεν ήρθε για να «σβήσει» τον πληθωρισμό, το οποίο αποτελεί ένα παγκόσμιο πρόβλημα, πολύ πιο σύνθετο. Ωστόσο, όπως εξήγησε, όλες οι τελευταίες εκτιμήσεις συγκλίνουν σε υποχώρηση του πληθωρισμού το 2023, αν και όχι στα προ κρίσης επίπεδα. «Μόνο όταν σταματήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, θα μπορέσει να υπάρξει επιστροφή του πληθωρισμού στα προ κρίσης επίπεδα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Πρεμιέρα» σήμερα για τα καλάθια Χριστουγέννων και Άη Βασίλη

Πληθωρισμός: Βραδύτερη άνοδος τιμών κατά 8,5% τον Νοέμβριο λόγω ρεύματος, αερίου - Μεγάλες ανατιμήσεις σε καταναλωτικά είδη

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider