Διαδικασία αναζήτησης συμβούλου που θα παρέχει χρηματοοικονομικές συμβουλευτικές υπηρεσίες σε σχέση με τη συμμετοχή του στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) εκκίνησε επισήμως το «Υπερταμείο» (ΕΕΣΥΠ), μητρική του ΤΑΙΠΕΔ, και μάλιστα με… fast track χρόνους, καθώς οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν προσφορές έως τις 13 Φεβρουαρίου 2023, δηλαδή σε λιγότερο από δυο εβδομάδες (η διάρκεια της σύμβασης αναμένεται να είναι δίμηνη, από την ημερομηνία της υπογραφής, με αξία 150.000 ευρώ, συν ΦΠΑ και άλλα έξοδα).
Το «Υπερταμείο» συμμετέχει άμεσα με 25% στο μετοχικό κεφάλαιο της Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε., ενώ η εξ ολοκλήρου θυγατρική εταιρεία ΤΑΙΠΕΔ συμμετέχει άμεσα με 30% στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ. Ο ΔΑΑ ιδρύθηκε το 1996 ως σύμβαση παραχώρησης (συνεργασία δημοσίου και ιδιωτών) με σκοπό την κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση τον αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» (σήμερα το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και μία από τις κύριες υποδομές).
Οι συμμετοχές στον ΔΑΑ (25% + 30%)
Προφανώς η κίνηση αυτή συνδέεται με τη γνωστή διαδικασία περαιτέρω αξιοποίησης του ΔΑΑ που θα οδηγήσει σε αρχική δημόσια προσφορά έως 30%, του ποσοστού που κατέχει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου. Επί της ουσίας, αφορά στο MoU που θα γίνει μεταξύ Avi Alliance, ΤΑΙΠΕΔ, Υπερταμείου. Οπότε, πρακτικά στην ΕΕΣΥΠ αναζητούν «fairness opinion». Ωστόσο, πέρα από το θέμα της διάθεση τους 30% της θυγατρικής, στο Υπερταμείο επιθυμούν να διαπιστώσουν, με τη συνδρομή ειδικού συμβούλου, τι σημαίνει αυτό για την αξία του δικού του 25%, όχι όμως απαραίτητα σε σχέση με τον μελλοντικό σχεδιασμό που θα έχει το fund.
Ως γνωστόν, υπάρχει κατ’ αρχή συμφωνία με τους βασικούς μετόχους του ΔΑΑ (Καναδογερμανούς της Avi Alliance, ελέγχουν το 40%) για βασικά ζητήματα, η διάθεση μετοχών θα γίνει μέσω δημόσιας εγγραφής για την εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑ (20%) αλλά και με διάθεση μετοχών στον βασικό μέτοχο (10%, με premium σε σχέση με την τιμή της μετοχής που θα διαμορφωθεί κατά το IPO), τουλάχιστον βάσει σεναρίων.
Υπενθυμίζεται όμως ότι υπάρχουν και άλλοι μέτοχοι πλην ΤΑΙΠΕΔ (που προσφέρει το 30%), όπως ο όμιλος Κοπελούζου (5%) και το Υπερταμείο που κατέχει το 25%. Όμως, η συμφωνία πρέπει να αποτυπωθεί σε κείμενο, να δοθεί το «πράσινο φως» από κυβέρνηση και υπουργείο Οικονομικών, ενώ, δεδομένου ότι απαιτούνται αλλαγές στη σύμβαση, για να γίνει πράξη αυτή η μετατροπή θα πρέπει να «περάσουν» μέσω της Βουλής (ή μέσω Προεδρικού Διατάγματος) παρεμβάσεις στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων.
Στο Ταμείο και την αγορά εκτιμούν ότι εφόσον κλείσουν εκκρεμότητες (συμφωνίες με μετόχους, εταιρική διακυβέρνηση, αλλαγή της σύμβασης κ.α.) σύντομα, τότε είναι εφικτός ο στόχος για να ολοκληρωθεί η δημόσια προσφορά τον Μάιο ή έστω στο τέλος εξαμήνου 2023 αν και, όπως είπαμε, αυτό δεν είναι μια εύκολη υπόθεση καθώς πρέπει να «τρέξουν» και οι δημόσιες υπηρεσίες. Μάλιστα, το ύψος του IPO θα εξαρτηθεί και από τις γενικές συνθήκες στην αγορά, την πορεία του τουρισμού και το ίδιο το story του ΔΑΑ. Υπό καλές συνθήκες, το IPO συνολικά θα μπορούσε να προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ.
Όπως αναφέρεται εκ νέου, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, προβλέπει την πώληση του 30% του Ταμείου στον ΔΑΑ. Το ΤΑΙΠΕΔ επανεξετάζει επί του παρόντος, σε εμπιστευτική βάση και με σκοπό τη διασφάλιση ενισχυμένης αξιοποίησης του ποσοστού του, τη δυνατότητα πώλησης του 30% του μεριδίου του στον ΔΑΑ μέσω IPO στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Για το σκοπό αυτό, σχετικό Μνημόνιο Συνεννόησης (MoU) βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση μεταξύ του Ταμείου και των τωρινών μετόχων του ΔΑΑ, για την αντιμετώπιση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των μετόχων του ΔΑΑ ενόψει της εν λόγω συναλλαγής.
Η δουλειά του χρηματοοικονομικού συμβούλου
Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΕΣΥΠ επιδιώκει να προσελκύσει έναν αξιόπιστο και έμπειρο χρηματοοικονομικό φορέα με σκοπό την παροχή χρηματοοικονομικών συμβουλευτικών υπηρεσιών στο «Υπερταμείο» σχετικά με τις μετοχές στον ΔΑΑ, βοηθώντας το έτσι στην αξιολόγηση των οικονομικών/επιχειρηματικών παραμέτρων της Προτεινόμενης Συναλλαγής, των επιπτώσεων στην αξία της συμμετοχής στον ΔΑΑ, στην ανάπτυξη μιας συνολική /μελλοντικά στρατηγικής όσον αφορά τις συμμετοχές της στον ΔΑΑ.
Ο Σύμβουλος αναμένεται να παρέχει, μεταξύ άλλων, χρηματοοικονομικές συμβουλευτικές υπηρεσίες όπως να εξετάσει τους σχετικούς όρους του σχεδίου μνημονίου συμφωνίας σχετικά με τη συναλλαγή IPO και να γνωμοδοτήσει σχετικά με το εάν οι προτεινόμενοι όροι αντικατοπτρίζουν τους όρους της αγοράς που είναι λογικοί και δίκαιοι για μια χρηματοοικονομική/επιχειρησιακή προοπτική, να προχωρήσει σε ανάλυση οικονομικών πτυχών/παραμέτρων της προβλεπόμενης συναλλαγής IPO για τις (άμεσες) συμμετοχές του Υπερταμείο στον ΔΑΑ, μετά την IPO με σκοπό να βοηθήσει το fund να καθορίσει τη στρατηγική του όσον αφορά τις συμμετοχές του στον ΔΑΑ. Ο σύμβουλος, επίσης, θα βοηθήσει το Υπερταμείο να καθορίσει τις παραμέτρους, τους διάφορους παράγοντες και τα διαφορετικά σενάρια ρίσκου - ευαισθησίας που θα ληφθούν υπόψη προκειμένου να αποφασίσει ως cornerstone investor σε σχέση με το ποσοστό συμμετοχής του στον ΔΑΑ, να έρθει σε επαφή με αρμόδιους υπάλληλους/φορείς/σύμβουλους της ΕΕΣΥΠ και ρυθμιστικές αρχές (στο βαθμό που απαιτείται).
Η διαδικασία του IPO
Χτες, ως γνωστόν, στο Bloomberg υπήρχαν δημοσιεύματα πως η Bank of America (BofA) και η Morgan Stanley είναι οι «εκλεκτές» που θα ηγηθούν των εργασιών για την πώληση μετοχών, η οποία πιθανότατα θα πραγματοποιηθεί το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ έχει επιλέξει την Deutsche Bank ως Joint Bookrunner και οικονομικό σύμβουλο για τη συμφωνία.
Το 30% που θα διατεθεί μέσω της δημόσιας προσφοράς, αναμένεται να αποτιμηθεί μεταξύ 800 εκατ. ευρώ και 1 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, επιβεβαιώνοντας όσα παλιότερα έχει αναδείξει το insider.gr. Το Ελ. Βενιζέλος, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας, εξυπηρέτησε περισσότερους από 22,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2022, μία αύξηση της τάξεως του 84% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς ο τουρισμός ανέκαμψε από τους περιορισμούς που σχετίζονται με την Covid-19.
«Ανοιχτό» το timing λόγω εκλογών, θετικό για το ΧΑ
Όπως και πρόσφατα έχει αναδείξει το insider.gr, για την περίπτωση του ΔΑΑ (αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»), στο ΤΑΙΠΕΔ επιθυμούν να ολοκληρωθεί η διαδικασία έως τα τέλη του α’ εξαμήνου 2023, αν και χρειάζονται ακόμα κάποιες διεργασίες, ενώ η χώρα οδεύσει (νωρίτερα) σε εκλογικό κύκλο, οπότε μένει να φανεί αν ο χρονικός αυτός στόχος είναι εφικτός. Στην αγορά και στην κυβέρνηση υπάρχει η εκτίμηση ότι μια τέτοια κίνηση, που θυμίζουμε ότι αποκάλυψε πέρυσι το insider.gr, θα δώσει οφέλη και στο Χρηματιστήριο.