ΕΤΕ: Με… φόρα «μπήκε» ο Τουρισμός στο 2023 – Πρώτη επιλογή η Ελλάδα για το 5,8% των Ευρωπαίων

Νένα Μαλλιάρα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΕΤΕ: Με… φόρα «μπήκε» ο Τουρισμός στο 2023 – Πρώτη επιλογή η Ελλάδα για το 5,8% των Ευρωπαίων
Οι πρώτες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές για ενίσχυση της τρέχουσας δυναμικής, ώστε να ξεπεράσει το ομολογουμένως δυνατό 2022. Το ενδιαφέρον για κρατήσεις τουριστών στη χώρα μας είναι 70% υψηλότερα έναντι του 2022, ενώ 11% υψηλότερα κινούνται οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για τις πρώτες εβδομάδες Μαρτίου.

Με το ενδιαφέρον να στρέφεται στο 2023, ενθαρρυντικά εμφανίζονται τα πρώτα στοιχεία όσον αφορά τη διεθνή τάση του Τουρισμού, με την Ελλάδα να ευνοείται από την παράλληλη επίδραση δύο δυνάμεων.

Όπως αναφέρει σε μελέτη της η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Εθνικής Τράπεζας, υπάρχουν:

  • Αφενός ισχυρή διάθεση για ταξίδια. Παρά τη συσταλτική επίδραση του πληθωρισμού στο διαθέσιμο εισόδημα, η τάση για “revenge travel” που επικράτησε αμέσως μετά την πανδημία φαίνεται να κυριαρχεί. Επιπλέον, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στις βασικές αγορές της Ελλάδας φαίνεται να ανακάμπτει σταδιακά, ενισχύοντας περαιτέρω τη διάθεση για ταξίδια τόσο από χώρες εντός ΕΕ όσο και από πιο μακρινούς προορισμούς (με την ανοδική τάση να κινείται σε ένα εύρος 6%-16%).
  • Αφετέρου, υψηλή προτίμηση για Ελλάδα: Η χώρα μας προσελκύει ισχυρό τουριστικό ενδιαφέρον, αποτελώντας πρώτη επιλογή για το 5,8% των Ευρωπαίων φέτος (έναντι 4,4% για το 2022) όσον αφορά το επόμενο ταξίδι τους στην Ευρώπη. Παράλληλα, το ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή για κρατήσεις τουριστών στη χώρα μας (early bookings) είναι σε επίπεδα 70% υψηλότερα έναντι του 2022, ενώ 11% υψηλότερα κινούνται οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για τις πρώτες εβδομάδες Μαρτίου, αποτελώντας σηματωρό επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Τα σημάδια αυτά παραπέμπουν σε έγκαιρη έναρξη τουριστικής περιόδου, ενώ η αξιοσημείωτη επίδοση του φετινού Οκτώβρη (κάλυψε 60% του Σεπτέμβρη, από 54% το 2019) απέδειξε το εφικτόν της επέκτασης της τουριστικής περιόδου.

Συνεπώς, με την επιφύλαξη της αβεβαιότητας που δημιουργεί η γεωπολιτική κατάσταση και η επιβάρυνση των ελληνικών ξενοδοχείων από υψηλό ενεργειακό κόστος και ελλείψεις εργατικού δυναμικού, η Εθνική Τράπεζα εκτιμά ότι η φετινή τουριστική περίοδος ξεκινάει νωρίς, με τις πρώτες ενδείξεις να είναι ενθαρρυντικές για ενίσχυση της τρέχουσας δυναμικής, ώστε να ξεπεράσει το ομολογουμένως δυνατό 2022.

Αναλυτικότερα, το 2022 σημειώθηκε ισχυρή ανάκαμψη τουριστικών αφίξεων, με τη δυναμική να ανεβάζει ταχύτητα κατά τη διάρκεια του έτους (αναπλήρωση 92% έναντι του 2019 το φθινόπωρο, από 89% το καλοκαίρι), με την τάση αυτή να αντανακλάται και στις αποπληθωρισμένες εισπράξεις. Μέσα σε αυτή τη θετική χρονιά για τον τουρισμό, έντονα ξεχωρίζει η πορεία των ελληνικών ξενοδοχείων, καθώς πέτυχαν πωλήσεις 24% υψηλότερες έναντι του φθινοπώρου 2019 (+9% σε σταθερές τιμές). Η εξέχουσα αυτή επίδοση είναι αποτέλεσμα του συνδυασμού δύο ευεργετικών επιρροών:

  • Πρώτον, οι διανυκτερεύσεις σχεδόν άγγιξαν τα επίπεδα του 2019 (φτάνοντας το 97% αυτών), με τους ξένους τουρίστες να αποτελούν την αιχμή του δόρατος. Η επίδοση αυτή επέτρεψε στα ξενοδοχεία να προσελκύσουν αυξημένο μερίδιο της τουριστικής πίτας (60% των ξένων τουριστών έμειναν σε ξενοδοχεία, έναντι 57% το 2019).
  • Δεύτερον, οι πωλήσεις ανά διανυκτέρευση ήταν 27% υψηλότερες έναντι του 2019, αντανακλώντας σε μεγάλο βαθμό βελτίωση τόσο του εύρους όσο και της ποιότητας των υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας έτσι υγιή περιθώρια κέρδους στον κλάδο. Συγκεκριμένα, ανάλογα με το βαθμό επιβάρυνσης κόστους από την εν λόγω αναβάθμιση, τα περιθώρια κέρδους εν πολλοίς δέχτηκαν ευεργετική επίδραση το 2022 (αγγίζοντας άνοδο μέχρι και 3 ποσοστιαίων μονάδων έναντι του 2019). Ως συνέπεια, η λειτουργική κερδοφορία των ελληνικών ξενοδοχείων το 2022 εκτιμάται ότι ενισχύθηκε κατά μέσο όρο σε ένα εύρος της τάξης του 20-35% σε σχέση με το 2019.

Εστιάζοντας στις επιδόσεις ανά προέλευση και προορισμό, η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ΕΤΕ διαπιστώνει ότι:

  • Αυξημένη συγκέντρωση παρατηρείται στις 4 βασικές αγορές (Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Γαλλία, Η.Π.Α.), οι οποίες ανέβασαν τη συνεισφορά τους στις αφίξεις κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες, με το Ηνωμένο Βασίλειο να αποτελεί ατμομηχανή ανόδου (με αφίξεις +43% έναντι 2019).
  • Τα νησιά διατηρούν την κυριαρχία τους τους φθινοπωρινούς μήνες, με πωλήσεις 13% υψηλότερες του 2019 (σε σταθερές τιμές), και βασικούς κινητήριους άξονες το Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη. Αντίθετα, οι αναιμικές οδικές αφίξεις κράτησαν σε χαμηλότερα επίπεδα τους ηπειρωτικούς προορισμούς (-5% σε σταθερές τιμές, έναντι φθινοπώρου 2019).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τουρισμός: Οι χώρες που έπιασαν τις επιδόσεις του 2019 - Οι προοπτικές και οι φόβοι για το 2023

Αστακός Τέρμιναλ: Project μισού δισ. ευρώ για Mega Yachts, κατοικίες, τουρισμό και commercial park

«Έκρηξη» εμπορικού ελλείμματος το 2022 – Τα κατάφερε ο Τουρισμός με τις εισπράξεις στο 97% του 2019

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider