Τα παράδοξα των πηγών της ακρίβειας στην ελληνική αγορά σε σχέση με ότι ισχύει κατά μέσο όρο στην Ευρωζώνη αναδεικνύουν τα αναλυτικά στοιχεία της Eurostat για τους επιμέρους δείκτες τιμών ανά κατηγορία ή ανά είδος προϊόντος ή υπηρεσίας. Γίνεται φανερό ότι ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα αυξάνεται βραδύτερα από ότι κατά μέσο όρο στην Ευρωζώνη (κατά 7,3% έναντι 8,6%), κυρίως με στήριξη από την αγορά ενέργειας.
Οι τελικές τιμές στο ρεύμα λόγω της κρατικής επιδότησης στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 15,4% τον Ιανουάριο (σε σχέση με έναν χρόνο πριν), όταν κατά μέσο όρο στην Ευρωζώνη αυξήθηκαν κατά 28,2%. Τούτο καταγράφεται στον ειδικό δείκτης για τις κεντρικά ρυθμισμένες τιμές και επιβεβαιώνεται από το δείκτη ηλεκτρισμού στην Ελλάδα που καταγράφει μείωση κατά 15,4%, όταν στην Ευρωζώνη καταγράφει αύξηση κατά 18,4%
Αλλά και στα υγρά καύσιμα η άνοδος στην Ελλάδα ήταν 7,1% όταν στην Ευρωζώνη ήταν 35,5%. Η στήριξη γενικότερα από το κλάδο ενέργειας ήταν σημαντική στο να συγκρατηθεί η άνοδος του γενικού δείκτη: προφανώς παραμένει υψηλή (αφού συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε διεθνή κρίση τιμών), αλλά είναι ελαφρά χαμηλότερη από τον μέσο όρο στην ΕΕ.
Οι τιμές των τροφίμων στην Ελλάδα ανατιμώνται επίσης με ταχύτατο ρυθμό (15,6%) ο οποίος όμως επίσης είναι ελαφρά χαμηλότερος του κοινοτικού μέσου όρου (16,6%).
Υπάρχουν ωστόσο αρκετές πηγές ακρίβειας. Τα στοιχεία δείχνουν μία τάση ισχυρότερης ανόδου των τιμών στην Ελλάδα (από ότι στην Ευρωζώνη) στα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά: κατά 8,2% στην Ελλάδα έναντι 6,7% στην Ευρωζώνη. Η εν λόγω πίεση, εξηγούν αρμόδιες πηγές, συνδέεται και με εισαγόμενα είδη όπως για παράδειγμα με ελαστικά, οχήματα, φαρμακευτικά προϊόντα, είδη ένδυσης, ηλεκτρικές συσκευές, αλλά και με είδη που συνδέονται με την αλυσίδα διατροφής και με τις καθημερινές ανάγκες του νοικοκυριού.
Η πίεση αυτή φαίνεται και στο δομικό πληθωρισμό (δηλαδή στο συνολικό δείκτη χωρίς ενέργεια, τρόφιμα, ποτά και καπνό), που αυξάνεται ταχύτερα στην Ελλάδα, κατά 6,5%, έναντι 5,3% ανόδου κατά μέσο όρο στην Ευρωζώνη. Δείχνοντας έτσι τη διάχυση της ακρίβειας στην αγορά.
Που φωλιάζει η ακρίβεια
Υπάρχουν συγκεκριμένα είδη/υπηρεσίες στα οποία οι ανατιμήσεις στην Ελλάδα είναι «φωτιά». Στις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές ,στις θαλάσσιες μεταφορές και τη διασκέδαση, αλλά και στα πακέτα διακοπών καταγράφονται πολύ ταχύτερες ανατιμήσεις στην Ελλάδα από ότι στην Ευρωζώνη,
Οι τιμές στις διεθνείς πτήσεις αυξήθηκαν κατά 76,7% στην Ελλάδα, έναντι ανόδου 19,4% κατά μέσο όρο στην Ευρωζώνη. Οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν άνοδο κατά 26,7% στην Ελλάδα και κατά 12% στην Ευρωζώνη.
Οι τιμές σε θέατρα, σινεμά και συναυλίες στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 16,9% έναντι 4,5% ανόδου στην Ευρωζώνη. Τα πακέτα διακοπών έχουν άνοδο κατά 13,3% έναντι 4,1% ανόδου στην Ευρωζώνη.
Στα τρόφιμα υπάρχουν κάποια είδη στα οποία για να τιμήσεις τρέχουν πολύ γρήγορα. Αναλυτικά, το ψωμί στην Ελλάδα έχει αύξηση 25,5%, έναντι 17% ανόδου στην Ευρωζώνη. Το αρνί και το κατσίκι έχει ανατιμηθεί κατά 21,4%, έναντι ανόδου 12,3%, ενώ το μοσχαρίσιο κρέας αυξήθηκε 20,2% έναντι 13% αύξησης στην Ευρωζώνη….
Αλλά και τα κατεψυγμένα θαλασσινά καταγραφούν άνοδο τιμών στην Ελλάδα κατά 12% έναντι 8,4% αύξησης στην Ευρωζώνη, ενώ στα αυγά η άνοδος τιμών είναι 26,3% έναντι 23,8% στην Ευρωζώνη. Τα βρεφικά ρούχα έχουν άνοδο κατά 15,5% έναντι 3,1% στην Ευρωζώνη και τα βρεφικά υποδήματα 9,5% άνοδο έναντι 3,4% στην Ευρωζώνη.
Ποιοι συγκρατούν την ακρίβεια
Σε πολλά είδη και υπηρεσίες οι ανατιμήσεις είναι υψηλές μεν αλλά χαμηλότερες από αυτές που ισχύουν στην Ευρωζώνη. Ποιοι είναι λοιπόν αυτοί που βάζουν φρένο στην ακρίβεια στην ελληνική αγορά; Πέρα από την ηλεκτρική ενέργεια και τα καύσιμα, πολύ χαμηλές (σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης), είναι οι ανατιμήσεις στις πτήσεις εσωτερικού, αλλά και σε διάφορα τρόφιμα πως είναι η μαργαρίνη, το ρύζι, τα ζυμαρικά, τα ψάρια, οι μαρμελάδες, τα πατατάκια, τα δημητριακά και η ζάχαρη.
Αλλά και σε διάφορα είδη όπως οι συσκευές οικιακής χρήσης, τα μουσικά όργανα, τα λευκά είδη αλλά και τα περιοδικά, ψηφιακά είδη, το λογισμικό, τα νερά, τα προϊόντα κάπου, τα αναψυκτικά αλλά και τα φρούτα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και πολλές υπηρεσίες δείχνουν επίσης αντιστάσεις (μικρότερες ή μεγαλύτερες) στην ακρίβεια σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.
Επόμενος σταθμός είναι η 1η Μαρτίου. Τότε η Eurostat θα ανακοινώσει τις πρώτες μετρήσεις για τον μήνα Φεβρουάριο, για όλα τα κράτη μέλη και για την Ελλάδα.