Ορυμαγδός αποκαλύψεων αναφορικά με το επιδερμικό ενδιαφέρον, έως και την αδιαφορία κορυφαίων στελεχών του ΟΣΕ, για την ασφάλεια του συγκοινωνιακού έργου προκύπτει μέσα από έγγραφα και καταγγελίες που υποδηλώνουν στους παροικούντες της Ιερουσαλήμ ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος δεν ήτο στις προτεραιότητες της πολιτείας την τελευταία 30ετία.
Επιστολές - «φωτιά» της υποστελεχωμένης Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων καταδεικνύουν ότι αφενός ο ρόλος της Αρχής δεν αναγνωρίζεται εμμέσως πλην σαφώς από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών και αφετέρου ότι οι εν λόγω επιστολές διέλαθαν της προσοχής από τον ΟΣΕ.
Σύμφωνα με την έκθεση της ΡΑΣ για την Στρατηγική και την εποπτεία που βρίσκεται στην κατοχή του insider καταγράφονται ελλείψεις και προβλήματα στον τομέα της ασφάλειας όπου υπογραμμίζεται ότι:
«Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν καταγραφεί συμβάντα/εκτροχιασμοί αμαξοστοιχιών, που οφείλονταν σε ανθρώπινο παράγοντα (λάθος χειρισμού Σταθμάρχη), καθώς και παρατηρήθηκαν επαναλαμβανόμενα τεχνικά προβλήματα στις αλλαγές τροχιάς».
Μάλιστα επιστολή της ΡΑΣ προς τον ΟΣΕ όπου επισημαίνονταν τα προβλήματα με του Σταθμάρχες, είχε σταλεί καις τις 26.10.2022 κατόπιν την ύπαρξης 2 συμβάντων εκτροχιασμού τον περασμένο Οκτώβριο.
Ειδικότερα η μονάδα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας της ΡΑΣ στην έκθεση για τη Στρατηγική και την Εποπτεία στο κομμάτι «Διεξαγωγή και διαχείριση κυκλοφορίας / Ανθρώπινοι παράγοντες / Σύστημα τηλεδιοίκησης υπογραμμίζει στη σελ 23 τα εξής (αναλυτικά η έκθεση στη δεξιά στήλη με τα συνημμένα αρχεία):
«Η Διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας από τον Διαχειριστή Υποδομών πραγματοποιείται με δύο τρόπους: α) με τηλεδιοίκηση και β) μέσω Σταθμάρχη και Κλειδούχου. Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν καταγραφεί συμβάντα/εκτροχιασμοί αμαξοστοιχιών, που οφείλονταν σε ανθρώπινο παράγοντα (λάθος χειρισμού Σταθμάρχη), καθώς και παρατηρήθηκαν επαναλαμβανόμενα τεχνικά προβλήματα στις αλλαγές τροχιάς. Η ασφάλεια της διεξαγωγής και διαχείρισης της κυκλοφορίας θέτει σε υψηλή προτεραιότητα την εποπτεία του συγκεκριμένου τομέα. Διαχείριση Περιουσιακών Στοιχείων / Συντήρηση σιδηροδρομικών υποδομών».
Τούτων δοθέντων προκύπτει ότι η στάση του Οργανισμού προσιδίαζε με ακυβέρνητο τρένο.
Και τούτο διότι -όπως προαναφέρθηκε- από έτερη σχετική επιστολή, προς τον ΟΣΕ και την Hellenic Train, η ΡΑΣ είχε τονίσει τα προβλήματα από τις 26 Οκτωβρίου 2022.
Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά: «ενημερωθήκαμε για συμβάντα εκτροχιασμού τα οποία έλαβαν χώρα στον Σ.Σ. Λιανοκλαδίου και τον Σ.Σ. Τιθορέας στις 10 και τις 21 Οκτωβρίου 2022, αντίστοιχα. Επίσης, από την αρχή του έτους και με βάση τις πληροφορίες που λαμβάνονται από τις προαναφερθείσες πηγές, διαπιστώνεται η ύπαρξη τεχνικών προβλημάτων στις αλλαγές τροχιάς με αποτέλεσμα να παρατηρούνται καθυστερήσεις στα προγραμματισμένα δρομολόγια των συρμών. Τα τεχνικά αυτά προβλήματα, στην πλειοψηφία τους, σχετίζονται με απώλεια ελέγχου αιχμών και με το σύστημα των αλλαγών στο σύνολό του».
Ακολούθησαν άλλες δυο επιστολές με τελευταία και χαρακτηριστικότερη όλων αυτήν της 24 Φεβρουαρίου που υπήρξε μάντης κακών αφού τα προβλήματα αποδίδονται στο Σταθμάρχη.
Στο εν λόγω έγγραφο που επίσης αποστέλλεται στον ΟΣΕ και κοινοποιείται στην Hellenic Train αναφέρονται τα εξής :
«Σε συνέχεια της ανωτέρω αλληλογραφίας αναφορικά με τα δύο συμβάντα εκτροχιασμού που έλαβαν χώρα στον Σ.Σ. Λιανοκλαδίου και τον Σ.Σ. Τιθορέας στις 10 και τις 21 Οκτωβρίου 2022, διαπιστώθηκε από τις σχετικές εκθέσεις διερεύνησης των συμβάντων ότι και στις δύο περιπτώσεις οι εκτροχιασμοί οφείλονται σε ανθρώπινο παράγοντα (μη ορθή διευθέτηση της αλλαγής τροχιάς από σταθμάρχη και βλάβη ψευδούς ένδειξης κατάληψης κυκλώματος). Με σχετική επιστολή σας ζητήσαμε ενημέρωση σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες έχετε ήδη προβεί ή σκοπεύετε να προβείτε για την ανάλυση των αιτιών και την επίλυση των προβλημάτων που σχετίζονται με την απώλεια ελέγχου αιχμών στις αλλαγές τροχιάς».
Ως εκ τούτου προκύπτουν αμείλικτα ερωτηματικά σε σχέση με το χθες, το σήμερα αλλά και το αύριο του ελληνικού σιδηρόδρομου. Με τον τραγικό απολογισμό του δυστυχήματος στα Τέμπη να μην έχει κλείσει γίνεται ευκόλως διακριτό ότι ο Σιδηρόδρομος στην Ελλάδα ήταν ανέκαθεν ο «φτωχός συγγενής» αν και τα τελευταία χρόνια έχουν δαπανηθεί πάνω από 5 δις ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του με το δυστύχημα να φέρνει στην επιφάνεια την πολυετή εγκατάλειψη. Το μέλλον δείχνει ευοίωνο αλλά μέχρι τότε πρέπει να αλλάξουν πολλά.