Με τιμές που πλησιάζουν τα 2 ευρώ το λίτρο γεμίζουν για την πασχαλινή έξοδο οι Έλληνες οδηγοί ενώ σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της αγοράς, παρά την άνοδο στην αντλία, η ζήτηση κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα (κατά το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου κινήθηκε οριακά θετικά σύμφωνα με πρόχειρα στοιχεία της αγοράς). Οι Έλληνες δείχνουν αποφασισμένοι να μετακινηθούν πάση θυσία ενώ εάν οι τιμές εξακολουθήσουν να αυξάνονται, αναμένεται να επηρεαστεί η ήδη επιβαρυμένη από τις πληθωριστικές πιέσεις καθημερινότητά τους.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,942 ευρώ το λίτρο από 1,933 πριν από πέντε ημέρες και του diesel κίνησης στα 1,654 από 1,653. Βέβαια, η μέση πανελλαδική τιμή λαμβάνει υπ’ όψιν τις ιδιαίτερα υψηλές τιμές σε περιοχές εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης όπως είναι για παράδειγμα οι Κυκλάδες όπου η τιμή διαμορφώνεται στα 2,187 το λίτρο και παρουσιάζει σημαντική διαφορά σε σχέση με τη μέση τιμή της Αττικής, η οποία διαμορφώνεται στα 1,914 ευρώ το λίτρο.
Η τιμή του Brent την Μ. Τετάρτη κινήθηκε γύρω από τα 86 δολάρια το βαρέλι και είναι κατά τρία δολάρια αυξημένη σε σχέση με πριν από έναν μήνα ενώ η μικρή άνοδος του ευρώ έναντι του δολαρίου αντισταθμίζει σε κάποιο βαθμό τις ανοδικές πιέσεις στις εγχώριες τιμές.
Όπως εκτιμούν πηγές της αγοράς οι τιμές των καυσίμων, παρά τις ανοδικές τάσεις των τελευταίων ημερών και δεδομένου ότι δεν θα υπάρξει κάποιο έκτακτο γεγονός, αναμένεται να σταθεροποιηθούν στα τρέχοντα επίπεδα.
Ωστόσο, δεδομένου ότι το σύνθετο οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον εκτροχιάζουν οποιαδήποτε απόπειρα εκτίμησης των τιμών που θα ισχύσουν μελλοντικά, τόσο οι διεθνείς παράγοντες όσο και οι κυβερνήσεις τηρούν μια στάση εγρήγορσης χωρίς ωστόσο να λαμβάνουν άμεσες αποφάσεις για λήψη μέτρων ελάφρυνσης των καταναλωτών.
Η ελληνική κυβέρνηση από την πλευρά της, δεν αποκλείει να δοθεί νέα στήριξη στους οδηγούς, ανάλογη των Fuel Pass 1 και Fuel Pass 2. Μιλώντας στον ΣΚΑΪ 100.3, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, σημείωσε ότι «παρακολουθούμε την εξέλιξη, αν δούμε ότι οι τιμές λιανικής ανεβαίνουν σε όλα τα επίπεδα, εδώ είμαστε να στηρίξουμε όπως το κάναμε και με το fuel pass».
Υπενθυμίζεται ότι το Fuel Pass είχε δοθεί με τη μορφή επιδότησης σε ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγούς όταν η τιμή της απλής αμόλυβδης είχε ξεπεράσει για μεγάλο χρονικό διάστημα τα 2 ευρώ και προσέγγιζε τα 2,4 ευρώ.
Πάντως μια διεθνής τιμή κοντά το 85 ευρώ το βαρέλι σίγουρα δεν θα προϊδέαζε για ένα «ξέφρενο ράλι» στις χώρες εισαγωγής ειδικά αν συνεκτιμηθεί και η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου αλλά και η κίνηση των Platts.
ΕΙΑ: Στα 85 δολάρια η μέση τιμή του Brent το 2023
Η αγορά αδυνατεί να κάνει ακόμη και βραχυπρόθεσμες προβλέψεις για την πορεία της τιμής του πετρελαίου. Οργανισμοί και οίκοι αναθεωρούν ακόμη και σε εβδομαδιαία βάση τις εκτιμήσεις τους καθώς πλέον η τιμή επηρεάζεται από ένα σύνθετο πλέγμα γεωπολιτικών, οικονομικών, κλιματικών και υγειονομικών παραγόντων.
Η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ (ΕΙΑ), στις Βραχυπρόθεσμες Ενεργειακές Προοπτικές (STEO), αναθεώρησε ανοδικά κατά 2,5% σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψή της την εκτίμησή της για την τιμή του Brent το 2023. Η ΕΙΑ αναμένει ότι η τιμή του πετρελαίου θα ανέλθει κατά μέσο όρο στα 85 δολάρια το βαρέλι το 2023, που είναι 3 δολάρια το βαρέλι υψηλότερα από τις προβλέψεις του Μαρτίου.
Η πρόβλεψη για υψηλότερη τιμή αντανακλά τις εκτιμήσεις για λιγότερη παγκόσμια παραγωγή το 2023 και μια σχετικά αμετάβλητη προοπτική για την παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου. Ωστόσο, παρά την ανοδική αναθεώρηση της τιμής, τα πρόσφατα ζητήματα στον τραπεζικό τομέα αυξάνουν τις πιθανότητες η οικονομική ανάπτυξη και η ζήτηση πετρελαίου να είναι χαμηλότερες απ’ ό,τι αναμενόταν, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές τελικά.