Οι υποδομές, μεταφορές και δημόσιες συγκοινωνίες αποτελούν βασικό συστατικό του προγράμματος της κυβέρνησης για το μέλλον, το οποίο χτες παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ως τμήμα ενός ευρύτερου πυλώνα που σχετίζεται με την «παραγωγική Ελλάδα». Όπως αναφέρεται, είναι σε εξέλιξη 170 σημαντικά έργα Υποδομών, κατασκευάζονται 1.183 χλμ. νέοι δρόμοι και 719 χλμ. νέες σιδηροδρομικές γραμμές. Από αυτά τα έργα δημιουργούνται 178,000 νέες θέσεις εργασίας. Ο πρωθυπουργός εστίασε σε 10 εμβληματικά έργα εθνικής εμβέλειας που κατασκευάζονται \ ολοκληρώνονται ή σχεδιάζονται.
Ο «δεκάλογος» μεγάλων έργων
Πρόκειται για εμβληματικά έργα που σχετίζονται με οδικούς άξονες, Μετρό, Σιδηρόδρομο όπως:
- Μετρό Θεσσαλονίκης
- Κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό Αθήνας
- Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover)
- Σύνδεση σιδηρόδρομου με τα μεγάλα λιμάνια της χώρας
- Αυτοκινητόδρομος Πατρών - Πύργου
- Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)
- Κατασκευή επέκτασης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον
- Αναβάθμιση Προαστιακού Δυτικής Αττικής
- Νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι
- Βόρειας Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)
Σε σχέση με τη βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών έχουν τεθεί συγκεκριμένοι στόχοι από την παρούσα κυβέρνηση. Μεταξύ αυτών, όπως αναφέρεται και στο πρόγραμμα, ξεχωρίζουν:
- Αύξηση συχνότητας δρομολογίων λεωφορείων ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ (ανά 5 – 10 λεπτά τις ώρες αιχμής).
- Αύξηση συχνότητας δρομολογίων Αττικού Μετρό σε 1,5 λεπτό τις ώρες αιχμής.
- Προμήθεια 650 λεωφορείων μηδενικών ρύπων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προϋπολογισμού 337 εκατ. ευρώ. Έως το 2027 θα κυκλοφορούν 2000 αστικά λεωφορεία στην Αθήνα και 600 στη Θεσσαλονίκη.
- 5-10 λεπτά χρονοαπόστασης στα λεωφορεία στις ώρες αιχμής & 1,5 λεπτό χρονοαπόστασης στις ώρες αιχμής στο μετρό.
- Μείωση 30% έως το 2025 και 50% έως το 2030 των τροχαίων ατυχημάτων.
- Το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης λειτουργεί στη Θεσσαλονίκη και εκκινεί η επέκταση του στη δυτική Θεσσαλονίκη. Κατασκευή γραμμής 4 στην Αθηνά και επέκταση στη δυτική Αθήνα.
Δράσεις, επενδύσεις, αναπτύξεις
Στο κυβερνητικό πρόγραμμα εντάσσονται και άλλες μεγάλες δράσεις, επενδύσεις και αναπτύξεις, όπως είναι, μεταξύ άλλων, η υλοποίηση προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» άνω των 2 δις ευρώ, με έργα υποδομής σε κάθε περιφέρεια και δήμο της χώρας, ολοκληρωμένα αναπτυξιακά σχέδια για κάθε περιφέρεια της χώρας με στόχο την μείωση των ενδοπεριφερειακών και διαπεριφερειακών ανισοτήτων, την άρση της απομόνωσης νησιωτικών και ορεινών περιοχών με σημαντικά κίνητρα και ενισχύσεις, η ολοκλήρωση Εθνικού και Αρχαιολογικού Κτηματολογίου με το οποίο διασφαλίζεται η ιδιωτική και δημόσια περιουσία, απλοποιούνται οι μεταβιβάσεις ακινήτων και η έκδοση όλων των αδειών για επενδυτικά σχέδια ανεξαρτήτως κλίμακας ή η δημιουργία 2 μεγάλων κέντρων. Πρόκειται για την Πολιτεία Καινοτομίας – ΧΡΩΠΕΙ στην Αθήνα και Τεχνολογικό Πάρκο «ThessINTEC» στην Θεσσαλονίκη. Επιπλέον, προβλέπονται 2,5 δις ευρώ κρατικές ενισχύσεις για τη στρατηγική αυτονομία, την οργανωμένη χωροθέτηση εντός επιχειρηματικών πάρκων και την «έξυπνη μεταποίηση» της ελληνικής βιομηχανίας. Επίσης, υπάρχουν οι στόχοι για την αξιοποίηση νέων εργαλείων για τη μείωση του ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων αλλά και να βρεθεί η Ελλάδα μεταξύ των 10 καλύτερων χωρών παγκοσμίως στην εφοδιαστική αλυσίδα/logistics.
Γίνεται επίσης λόγος για 150.000 επιχειρήσεις που ενισχύονται για τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό τους αλλά και για πρόσβαση σε 17 δις ευρώ φθηνού δανεισμού με χαμηλά επιτόκια για επενδύσεις πράσινου και ψηφιακού μετασχηματισμού μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης Ελλάδα 2.0.
Επίσης, προχωρούν νέα αρδευτικά έργα σε όλη την επικράτεια και εκσυγχρονισμός των ΤΟΕΒ και ΓΟΕΒ, που θα αρδεύουν περισσότερα από 1,3 εκ στρέμματα και θα ωφελήσουν πάνω από 100.000 αγρότες, ενώ προωθείται η Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη με ολοκλήρωση ειδικού χωροταξικού πλαισίου για Τουρισμό και έργα υποδομών ύψους 230 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση τουριστικών λιμένων, η δημιουργία 10 τουριστικών μαρινών και η αναβάθμιση λιμενικών υποδομών.
Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση έχει βάλει ως στόχο την ολοκλήρωση των 45 Μονάδων Διαχείρισης Αποβλήτων έως το 2025 αλλά και την κάλυψη των αναγκών σε υποδομές διαχείρισης αστικών λυμάτων σε 250 περίπου οικισμούς κάτω από 2.000 κατοίκων σε νησιωτικές, ορεινές, ευαίσθητες περιοχές.
Η παρακαταθήκη της περιόδου 2019 – 2023
Όπως μόλις προχτές ανέδειξε το insider.gr, υποδομές συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ έχουν δημοπρατηθεί την τελευταία 4ετίας (από τον Ιούλιο 2019 έως αυτές τις ημέρες) από την κυβέρνηση, όταν, στο αντίστοιχο διάστημα 2015 - 2019 (Ιούλιος) δημοπρατήθηκαν μόλις 3,5 δισ. ευρώ. Εξ αυτών των έργων που δημοπρατήθηκαν επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, συμβασιοποιήθηκαν projects συνολικού προϋπολογισμού 5,5 δισ. ευρώ, ποσό πολλαπλάσιο με τις υποδομές ύψους 857 εκατ. ευρώ που συμβασιοποιήθηκαν με την προηγούμενη κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ).
Μέσα στην περίοδο 20219-2023 προχώρησαν (σε εξέλιξη) 633 οδικά έργα και έργα αγροτικής οδοποιίας συνολικού ύψους 4,5 δισ. ευρώ. Στα πλέον εμβληματικά οδικά έργα που προχώρησαν, συμβασιοποιήθηκαν ή σχεδιάζονται μέσα σε αυτήν την περίοδο είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ, σχεδόν 2,5 δισ. ευρώ, μήκος 300 χλμ.), το Flyover Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ 370 εκατ. ευρώ), ο Αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου (επανήλθε στην Ολυμπία Οδό), ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65, ο Αυτοκινητόδρομος Αμβρακία-Άκτιο, η Σύνδεση 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης, οι Επεκτάσεις Αττικής Οδού, ο Αυτοκινητόδρομος Μπράλος-Άμφισσα, η επέκταση της Λ. Κύμης (350 εκατ. ευρώ), η Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών (200 εκατ. ευρώ), το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Μεθώνη (ΣΔΙΤ 312 εκατ. ευρώ), ενώ έχουν γίνει και άλλοι διαγωνισμοί ανά την Ελλάδα.
Όσον αφορά σε σιδηροδρομικά έργα και έργα Μετρό, σε εξέλιξη είναι διαγωνισμοί και διεργασίες για σιδηροδρομικά έργα ύψους 4,5 δισ. ευρώ (τα 6 του ανταγωνιστικού διαλόγου, ενώ έχουν γίνει νωρίτερα και διαγωνισμοί άνω των 500 εκατ. ευρώ) και έργα Μετρό προϋπολογισμού 4,4 δισ. ευρώ (κορυφαίο έργο η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, 1,5 δισ. ευρώ, επεκτάσεις προς Ίλιον κ.α.). Ο συνολικός κυβερνητικός σχεδιασμός αυτών των έργων προσεγγίζει σε προϋπολογισμό τα 11,7 δισ. ευρώ.
Μεγάλες επενδύσεις προωθούνται και σε σχέση με την αναβάθμιση πολλών και σημαντικών αεροδρομίων της χώρας, όπως ο νέος κύκλος παραχωρήσεων 22+1 περιφερειακών αεροδρομίων (Καλαμάτας και άλλων περιφερειακών), εργασίες αναβάθμισης σε 37 αεροδρόμια ύψους 250 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν γίνει διαγωνισμοί για εκσυγχρονισμό αεροδρομίων όπως της Πάρου, της Νάξου, της Χίου κ.α. Βέβαια, εμβληματικότερο όλων είναι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου που ήδη κατασκευάζεται και θα αποτελεί το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της Μεσογείου το 2027, ενώ, ως γνωστόν, θα μεγαλώσει σε μέγεθος κατά περίπου 31%.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι διαδικασίες γίνονται και προς την κατεύθυνση λιμένων και μαρίνων της χώρας, καθώς είναι προς παραχώρηση 10 λιμένες και 9 μαρίνες, έχουν δρομολογηθεί ή σχεδιαστεί 174 λιμενικά έργα και μελέτες ύψους 710 εκατ. ευρώ, ενώ, μεταξύ άλλων, έχει προβλεφθεί δέσμευση 161 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση μαρίνων και καταφυγίων τουριστικών σκαφών.
Πολύ ψηλά στη λίστα της κυβέρνησης ήταν και τα έργα ύδρευσης και διαχείρισης λυμάτων, καθώς είναι σε εξέλιξη 1.387 έργα ύδρευσης και διαχείρισης λυμάτων συνολικού προϋπολογισμού 5,3 δισ. ευρώ.