Ενεργότερο ρόλο παίζει ολοένα και περισσότερο το ΤΑΙΠΕΔ στο μέτωπο της αξιοποίησης βασικών και περιφερειακών λιμένων της χώρας, πέραν των διαγωνισμών που ήδη έχει προωθήσει (πώληση πλειοψηφικού ποσοστού έως 67% ή παραχωρήσεις), με επιτυχία, για τις υποδομές σε Ηγουμενίτσα, Καβάλα (Φίλιππος Β’), αυτών που «τρέχουν» για Ηράκλειο, Βόλο, αλλά και του ρόλου που έχει αναλάβει να διαδραματίσει, για λογαριασμό του δημοσίου, ως προς την εκμετάλλευση της Αλεξανδρούπολης και άλλων μικρότερων assets.
Αλλωστε, όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider.gr, το ΤΑΙΠΕΔ ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς και για τα 10 περιφερειακά λιμάνια του χαρτοφυλακίου του, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων που θα υπο-παραχωρηθούν σε επενδυτές. Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχής Σχεδιασμού συνίσταται για τον καθένα από τους λιμένες αυτούς στην συν-διαμόρφωση της στρατηγικής ανάπτυξης των λιμενικών δραστηριοτήτων κάθε λιμένα, στον συντονισμό της διαδικασίας διαβούλευσης επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), στην ενεργό εμπλοκή της έγκρισης του masterplan, του προγράμματος των έργων-επενδύσεων και των περιβαλλοντικών όρων, στον καθορισμό χρήσεων γης και όρων δόμησης, στην προετοιμασία του εγκριτικού Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) κ.α.
Οι νέες υποδομές της «λίστας»
Επιπλέον, το ΤΑΙΠΕΔ είναι σε θέση, κατόπιν σχετικής υπουργικής απόφασης, να αναλάβει τον ρόλο της Αρχής Σχεδιασμού και για λιμενικές υποδομές εκτός του χαρτοφυλακίου του και να παράσχει τη σχετική υποστήριξη και τεχνογνωσία στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ), καθώς και στους φορείς διαχείρισης λιμένων. Μάλιστα, ήδη έχει εκδοθεί Υπουργική Απόφαση για την ανάθεση στο ΤΑΙΠΕΔ του ρόλου της Αρχής Σχεδιασμού για τα λιμάνια της Χαλκίδας, της Μυτιλήνης και της Κύμης, ενώ δημοσιεύθηκε και σχετικό ΦΕΚ με την εν λόγω απόφαση προ ολίγων μόλις μηνών (μαζί με τα γνωστά λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Καβάλας, Πάτρας, Ραφήνας, Ελευσίνας κ.α.). Σύμφωνα με πληροφορίες, ο CEO του ΤΑΙΠΕΔ, Δ. Πολίτης, βρέθηκε τις προηγούμενες μέρες στη Μυτιλήνη για επαφές σε σχέση με τον τρόπο αξιοποίησης του τοπικού λιμένα.
Πώς προχωρά η εκπόνηση Κανονισμού Ανάπτυξης Λιμένων
Το ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, μέσω της εμπειρίας από την περιβαλλοντική ωρίμανση μεγάλων επενδυτικών έργων, της τεχνογνωσίας που διαθέτει και της εξοικείωσης με τις διαδικασίες του Δημοσίου, στοχεύει στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών της χώρας και στην προώθηση επενδύσεων και έργων με θετικό πρόσημο για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς θα βελτιώσουν τις υφιστάμενες δομές και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Προς την ευρύτερη κατεύθυνση της κατάρτισης πλάνων και μοντέλων – κανονισμών ανάπτυξης, και υπό την ιδιότητας της Αρχής Σχεδιασμού Λιμένων, το ΤΑΙΠΕΔ προτίθεται να συνεργαστεί με το Ελληνικό Δημόσιο και να παράσχει συνδρομή προς αυτό σχετικά με την εκπόνηση Ειδικού Κανονισμού Ανάπτυξης Λιμένων ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες του σχεδιασμού λιμενικών ζωνών, καθώς αυτές αποτελούν ειδικές εγκαταστάσεις με εξειδικευμένες σχεδιαστικές, λειτουργικές και αδειοδοτικές ανάγκες. Στο πλαίσιο αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ επιθυμεί να συνεργαστεί και να λάβει υπηρεσίες από εξειδικευμένο σύμβουλο με αποδεδειγμένη πρόσφατη εξειδίκευση και εμπειρία, ο οποίος θα συνδράμει το ΤΑΙΠΕΔ επί του συνόλου των ζητημάτων αναφορικά με το Έργο. Προς τον σκοπό υλοποίησης του έργου, ο Σύμβουλος αναμένεται κατά την παροχή των υπηρεσιών του να συνεργαστεί στενά με το ΤΑΙΠΕΔ, το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς και μελετητές των λιμένων.
Στο πλαίσιο του έργου, ο Σύμβουλος θα κληθεί να εκπονήσει και παραδώσει στο ΤΑΙΠΕΔ μελέτη αναφορικά με τον Κανονισμό Ανάπτυξης Λιμένων, η οποία θα έχει τους ακόλουθους στόχους και περιεχόμενο:
- Να επιτυγχάνεται η ενιαία ερμηνεία για την εφαρμογή των όρων δόμησης και κατασκευής, αναλόγως και των χρήσεων που έχουν καθοριστεί σε κάθε λιμένα.
- Να περιλαμβάνονται ορισμοί και κανόνες ανάπτυξης τόσο των μόνιμων όσο και των προσωρινών κατασκευών, όσο και των Ειδικών έργων, όπως ορίζονται στις οριοθετημένες χερσαίες ζώνες λιμένων.
- Να ορίζονται οι διαδικασίες αδειοδότησης και ελέγχου.
- Να διαφοροποιούνται κατά κατηγορία λιμένων όπου απαιτείται (Διεθνούς Ενδιαφέροντος, Εθνικής Σημασίας, Μείζονος Ενδιαφέροντος και Τοπικής Σημασίας).
- Να ορίζονται οι τυχόν απαιτούμενες εγκρίσεις, όπως του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Τουρισμού.
Λόγω της ιδιαίτερης φύσης του Έργου τα παραδοτέα του Συμβούλου θα δίδονται και στο Ελληνικό Δημόσιο και θα λαμβάνονται υπόψη και από αυτό για την έκδοση κανονιστικών πράξεων που θα απαιτηθούν για την έγκριση του ΚΑΛ. Οι προσφορές δύναται να υποβληθούν μέχρι και την 23η Μαΐου 2023.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης έργα 23 εκατ. ευρώ για την Αλεξανδρούπολη
Την ίδια ώρα, «κλείδωσε», όπως έχουμε προαναγγείλει, στο Ταμείο Ανάκαμψης (RRF), με προ ημερών απόφαση του αναπληρωτή ΥΠΟΙΚ, Θ. Σκυλακάκη, η υλοποίηση δέσμης έργων υποστηρικτών για την αξιοποίηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, σχεδόν 23-24 εκατ. ευρώ, όπως η αποκατάσταση των βαθών της λιμενολεκάνης και του διαύλου εισόδου – εξόδου, η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα και τη σύνδεσή του με τη νέα Περιφερειακή Οδό Αλεξανδρούπολης που ήδη βρίσκεται υπό κατασκευή. Πρόκειται για έργα που θα αναβαθμίσουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες του λιμένα και θα συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη διαχείριση της κυκλοφορίας, δεδομένου ότι η κίνηση των οχημάτων με προορισμό το λιμάνι δεν θα διεξάγεται μέσα από τον αστικό ιστό της πόλης. Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα αναλάβουν την ωρίμανση, δημοπράτηση και χρηματοδότηση των έργων (18,5 εκατ. ευρώ για τα έργα εκβάθυνσης και 4,5 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου). Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα λειτουργήσει ως φορέας χρηματοδότησης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως Αναθέτουσα Αρχή και το ΤΑΙΠΕΔ ως φορέας ωρίμανσης των έργων. Τα συγκεκριμένα έργα υποδομής έχουν ήδη χαρακτηριστεί έργα στρατηγικής σημασίας από την Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. Θυμίζουμε ότι είχε «βγει» και διαγωνισμός για σύμβουλο που θα «τρέξει» το master plan.
- Διαβάστε ακόμα: Λιμάνια: Τι «έρχεται» για Αλεξανδρούπολη (RRF), Ηγουμενίτσα, ΟΛΘ, Ηράκλειο και άλλα περιφερειακά assets του ΤΑΙΠΕΔ
Η «διπλή» δράση
Στο Τεχνικό Δελτίο που συνοδεύει την απόφαση ένταξης των έργων στο RRF, αναφέρεται ότι τα έργα αφορούν στην αναβάθμιση των αναγκαίων υποδομών του λιμένος Αλεξανδρούπολης σύμφωνα με το εγκεκριμένο Master Plan, οι οποίες θα συμβάλλουν ενεργά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του λιμένος και στην καθιέρωση του ως γεωστρατηγικού, ενεργειακού και διαμετακομιστικού κόμβου της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων. Η δράση περιλαμβάνει δύο διακριτές εργασίες:
(Α) Η πρώτη αφορά στην αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον διαύλο ναυσιπλοΐας του λιμένα Αλεξανδρούπολης στις στάθμες της τελευταίας εργολαβίας (2015), με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως και σήμερα (με βάση πρόσφατη βυθομετρική αποτύπωση του 2022, ο μέσος ετήσιος ρυθμός προσάμμωσης υπολογίζεται της τάξης των 190.000μ3). Δεδομένου ότι, ο μεγαλύτερος όγκος προσχώσεων εντοπίζεται στην περιοχή της εισόδου του λιμένα, προτείνεται τοπική υπερεκσκαφή τμήματος της λιμενολεκάνης και τμήματος του διαύλου στα -13,00μ. (ΜΣΘ), ώστε να δημιουργηθεί επιπλέον «αποθηκευτικός χώρος» συσσώρευσης των φερτών υλικών στην περιοχή της εισόδου του λιμένα. Σημειώνεται ότι: (i) με την ολοκλήρωση του έργου εκβάθυνσης στα τέλη του 2015, η ανατολική λιμενολεκάνη του λιμένα Αλεξανδρούπολης απέκτησε βάθος -12.00 m (ΜΣΘ) σε επιφάνεια 500 στρεμμάτων περίπου, με κύκλο ελιγμών διαμέτρου περίπου 500 μέτρων. Η προσέγγιση των πλοίων σε αυτήν εξασφαλίστηκε με ταυτόχρονη εκσκαφή διαύλου ναυσιπλοΐας συνολικού μήκους 3.5 km, ελάχιστου (καθαρού) πλάτους 160.0 μ. και βάθους -12.50 μ. (ΜΣΘ). (ii) με βάση το εγκεκριμένο προγραμματικό σχέδιο του λιμένα (MasterPlan) προβλέπεται εκβάθυνση της ανατολικής λιμενολεκάνης σε συνολική επιφάνεια 667 στρεμμάτων περίπου, με κύκλο ελιγμών 730 μέτρων και τελικό βάθος στα -15,00 μέτρων (ΜΣΘ) (με αντίστοιχη προσαρμογή του μήκους και του τελικού βάθους του διαύλου ναυσιπλοΐας).
(Β) Η δεύτερη αφορά στην οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό (ήδη υπό κατασκευή) και συνίσταται στην κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500μ εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τη χάραξη, τις διατομές και τα λοιπά τεχνικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στο εγκεκριμένο MasterPlan. Η κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού κλάδου είναι η άμεσης προτεραιότητας απαιτούμενη οδική υποδομή για την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα (που αυτή τη στιγμή εξυπηρετείται από το αστικό οδικό δίκτυο, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο οχλήσεων) απ’ ευθείας προς την Εγνατία Οδό, δια μέσου του νέου, ανατολικού κλάδου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.
Ο «νικητής» για το Ηράκλειο
Από κει και πέρα, μετά τις εκλογές και λογικά εντός Ιουνίου θα αναμένεται τελικά να πραγματοποιηθεί η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου» (ΟΛΗ Α.Ε.). Διεργασίες που θα αναδείξουν, μάλλον εντός καλοκαιριού, τον προτιμητέο επενδυτή ανάμεσα σε Γ. Περιστέρη και Em. Grimaldi ενδεχομένως μέσω… βελτιωτικών bets.
Από τη μία πλευρά βρίσκεται ο πανίσχυρος όμιλος του τομέα υποδομών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμφερόντων Γ. Περιστέρη (η εταιρεία συμμετέχει και σε κοινοπραξία με αμερικανικό όμιλο που κέρδισε την υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β’ Καβάλας), σε συνεργασία με την AVIAREPS, συμφερόντων Γρύλου (γνωστού και για την αεροπορική Sky Express) και την NECTAR HOLDINGS LTD (διεθνής όμιλος εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών, με ειδικότητα στη διαχείριση φορτίου και στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών). Στην άλλη «όχθη», είναι ο γνωστός Ιταλός Em. Grimaldi (Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές), που πρόσφατα είχε αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής για το 67% του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας, έναντι τιμήματος 84,17 εκατ. ευρώ, με ισχυρότατη παρουσία σε Αδριατική και Αιγίου Πέλαγος και βασικός «πελάτης» - χρήστης του λιμένος Ηρακλείου. Όπως ήδη έχει αναφέρει το insider.gr, το πιθανότερο είναι το Ταμείο, όπως συνηθίζει να κάνει εφόσον έχει δύο τελικές προσφορές (εξαρχής ή μέσω short list), να ζητήσει βελτιωμένες προσφορές από τα δυο σχήματα. Ιδίως αν οι οικονομικές προσφορές έχουν διαφορά μικρότερη του 10%. Δηλαδή, εφόσον οι δύο οικονομικές προσφορές απέχουν λιγότερο από 10% μεταξύ τους, το ΤΑΙΠΕΔ θα τους καλέσει να υποβάλουν βελτιωμένες προσφορές. Σε κάθε περίπτωση, και εφ'όσον όλα πάνε βάσει προγραμματισμού που έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ (έρχονται και εκλογές), μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε νεότερα για τον «νικητή» του λιμένος.
- Διαβάστε ακόμα: Λιμένας Ηρακλείου: Τα επόμενα βήματα στη «ναυμαχία» Περιστέρη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) – Grimaldi (Minoan), τα «bets» και το κρίσιμο 10%
Τα άλλα assets
Πέραν αυτών, όπως αποκάλυψε πρόσφατα το insider.gr, σε περιβαλλοντική διαβούλευση είχε τεθεί η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου (MASTERPLAN) του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), Σχεδιασμού Λιμένων. Περιλαμβάνει υποχρεωτικές επενδύσεις, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, ύψους 180 εκατ. ευρώ και επιπλέον επενδύσεις ύψους περί των 120 εκατ. ευρώ, καταρτίζοντας έτσι ένα συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα εκτιμώμενου ύψους 300 εκ. ευρώ μέχρι το τέλος της περιόδου Παραχώρησης. Προβλέπονται προφανώς λιμενικές χρήσεις αλλά και ενίσχυση της κρουαζιέρας, όπως επίσης και χρήσεις εμπορικές, γραφειακές, τουρισμού, ψυχαγωγίας κ.α. Επίσης, το Δ.Σ. του Ταμείου έχει εγκρίνει την πρόκριση των σχημάτων που διεκδικούν την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ Α.Ε.) στην επόμενη φάση, με ονόματα όπως οι Advance Properties, Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling, Intrakat– TΕΚΑΛ, Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος, Mariner Capital Ltd, QTerminals W.L.L., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΛΘ να προχωρούν.
Διαβάστε ακόμα: ΟΛΘ: Σε περιβαλλοντική διαβούλευση το Master Plan – Οι επενδύσεις των 300 εκατ., οι χρήσεις, οι στρατηγικοί άξονες